• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fått SURF-platta i julklapp

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Plattan är ju otroligt enkel att använda och kräver inte mycket handledning. En avdelning, som jag är särskilt intresserad av, är GPS:en. Den skulle jag behöva lite hjälp med. T.ex.: måste man ladda ner en kartmapp också?

Letat på nätet efter manual men hittar ingen. Vet någon var man kan få tag på någon??

Plattan är en Lenovo TAB A 10.

:mcride:
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Fått SURF-platta i julklapp

Hej
Vi har en Lenovo, minns inte siffrorna.
Som GPS har vi maps.me. Den tycker jag är bra. Där laddar man ner kartor separat, och den behöver inte vara uppkopplad vid körning. Den drar en del ström, så man behöver ha den på laddning under tiden man kör.
Rolf
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fått SURF-platta i julklapp

Jag har tittat igen på de dokumentationer som Knut tipsar om men kan inte hitta ett ord om GPS.
:confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fått SURF-platta i julklapp

HERE har gratis navigeringsapp till både iOS och Android.
Kartorna för resp. länder laddas ned till minnet så att navigeringen kan utföras utan internetuppkoppling.

image.png
 
Senast ändrad:

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Fått SURF-platta i julklapp

När jag läser på tekniska specifikationer, så ser det ut som du har ett navigationsprogram förinstallerat
,Förinstallerade appar Browser, Evernote, Route 66 Navi + Maps, Kingsoft Office, AccuWeather, Norton Mobile Security, Txtr ebooks, SHAREit
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fått SURF-platta i julklapp

Det stämmer men jag känner mig inte bekväm med hanteringen. Byta föreslagen väg, undvika grusvägar etc.
:confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fått SURF-platta i julklapp

Se efter om appen Route 66 bara gäller 1 månad med gratis abonnemang.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fått SURF-platta i julklapp

Jag klickade på tecknet för mappar och gick in på Route 66. Där kunde jag läsa om mappen men hittade inga begränsningar.

Har lyckats köra lite demo rutt och blir imponerad av talanvisningarna som är mycket tydliga och enkla. Man anger också namnet på gator och vägar.

:)
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Fått SURF-platta i julklapp

Hej
Vi har en Lenovo, minns inte siffrorna.
Som GPS har vi maps.me. Den tycker jag är bra. Där laddar man ner kartor separat, och den behöver inte vara uppkopplad vid körning. Den drar en del ström, så man behöver ha den på laddning under tiden man kör.
Rolf

Har en lika dann plata, undrar om den GPS appen är kostnadsfri att installera? Kenneth M
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fått SURF-platta i julklapp

Lär mig mer och mer om GPS:en genom att prova mig fram. Hittar ingen manual. Det är tydligen meningen att man skall prova sig fram.

Jämförd med Route 66 framstår min gamla TOmTOm lite antik.

:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fått SURF-platta i julklapp

Samma test i tabellform visar att gratisappen HERE får bäst betyg!
iGO är inte med i testet.

image.png

Route66 är gratis endast 1 månad.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fått SURF-platta i julklapp

Tittar lite på hemsidan Route 66 men kan inte hitta pris och villkor gällande provtid. Tacksam för vägledning.
:)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fått SURF-platta i julklapp

I Google play, där man normalt hämtar appar står det klart och tydligt att navigeringen samt flera tillägg är gratis i trettio dagar: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.route66.maps5&hl=sv

mvh jocke

ps, man behöver trycka på "Läs mer" en bit ner i sidan jag länkar till, annars är det inte alls klart och tydligt. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Fått SURF-platta i julklapp

Kör normalt CoPilot och Sygic men tankade ner HERE (har haft Nokia maps tidigare) efter att en kollega hade det förinstallerat i telefonen och tyckte det var bra.
Måste säga att jag blev grymt imponerad sedan jag senast använde HERE/Nokia maps, HERE fungerar mycket bra. Kommer att köra den istället för CoPilot i mobilen, Sygic får fortfarande vara huvudnavigering på surfplattan.

Peter :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fått SURF-platta i julklapp

Även om HERE endast tar fram tre ruttalternativ har den till skillnad mot vissa andra navigeringsappar uppdaterade kartor.

Vi får hoppas att appen även i fortsättningen kommer att finnas som gratisalternativ nu när tyska biltillverkare tagit över.
 
Toppen