• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elförsörjning dränkbar vattenpump

F

F.d. 20733

Guest
Hej

Vänder mig till forumet för att få hjälp med en för oss angelägen fråga nu när alla tillbehör och verkstäder har stängt.

Här är problemet

Jag har två vattenkranar med microbrytare. När jag öppnar kranarna klickar det i brytarna och jag kan också höra ett relä som slår till vid kretskortet. Problemet är att vattenpumpen inte startar. Jag har kopplat bort anslutningen och lagt direkt mot batteri och då går pumpen, men den skriker lite då och då. Det finns tydligen två säkringar. Den ena till relästyrström och den andra till pumpen. Båda är bytta utan att problemet löste sig. Någon som har en idé var felet kan ligga. Tacksam för något bra svar så vi kan använda vårt vatten.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Elförsörjning dränkbar vattenpump

Hej.
Om du talar om vilket fabrikat och modell du har är chansen att få ett relevant svar mycket större. Det skiljer så mycket i ledningsdragningarna på olika bilar att det är nästan omöjligt att svara generellt.

Mvh / Roland
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Elförsörjning dränkbar vattenpump

Kanske en osannolik förklaring om båda kranarna slutat fungera samtidigt, men till microbrytarna går det väldigt tunna kablar som kläms, så för eller senare får många problem med att de går av och då klickar brytaren utan att starta pumpen. Skruva av och kolla kablarna.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Elförsörjning dränkbar vattenpump

Kortslut kabeln så nära kranen som möjligt. Då ser du om båda kabeln och pumpen är hela. Om det inte fungerar så lägg spänning direkt på pumpen men i ditt fall vekar ju pumpen fungera (snurra).
Nästa steg så lossar du anslutningen helt (båda trådarna) på kranen och mäter upp att du får krets när det klickar till.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Elförsörjning dränkbar vattenpump

......................... Problemet är att vattenpumpen inte startar. Jag har kopplat bort anslutningen och lagt direkt mot batteri och då går pumpen, .....................

Är du helt säker på att pumpen inte startar när du har den på plats i tanken?

Ett vanligt "fel" är att när tanken varit helt tom kan det bildas en luftkudde runt impellern så att den snurrar i luft utan att kunna suga vatten.

Det avhjälper man genom att luta pumpen 90 grader då man sätter ner den i tanken.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Elförsörjning dränkbar vattenpump

Hej.
Det kan vara så att du har slagit av strömbrytaren för vattenpumpen av misstag. På vår Dethleffs så sitter den under förarstolen vid elblocket. Om den är avslagen så går inte pumpen även om du hör microbrytaren klicka och att reläet slår. I och med att du hör att reläet slår så fungerar microbrytarna och du har inget kabelbrott mellan dem och elblocket (som annars är ett vanligt fel). Om det inte är så enkelt som strömbrytaren ska du leta efter ett kabelbrott eller dålig anslutning mellan elblocket och vattenpumpen. Lycka till !

Mvh / Roland

Gott Nytt År till alla !
 
F

F.d. 20733

Guest
Sv: Elförsörjning dränkbar vattenpump

Hej alla,

Problemet är löst. Det var omkopplingsbrytaren mellan stadsvatten och den inbyggda vattentanken som kortslutits och var m.a.o. aktiverad. Det innebar att pumpen för den inbyggda tanken inte fick spänning.
 
Toppen