• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta ut orginalladdaren

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Hej!
Har letat på forumet ombyte av laddare.
den orginalladdare som finns skulle jag vilja ersätta med en Ctek M200.
Någon som gjort det och hur koppla
Tänkte ta bort orginalladdaren helt.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Byta ut orginalladdaren

Hej!
Har letat på forumet ombyte av laddare.
den orginalladdare som finns skulle jag vilja ersätta med en Ctek M200.
Någon som gjort det och hur koppla
Tänkte ta bort orginalladdaren helt.

Bytte till M200 i höstas när originalladdaren började ladda med 17volt ständigt. Kopplade direkt på batteriet och gick förbi EBL'en för att undvika spänningsförlust. Klippte av de mycket långa kablarna som följde med.

Har nu tillsammans med Ctek 250dual ett elsystem som fungerar och laddar batteriet fullt.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Byta ut orginalladdaren

Tack Jonas!
Var i kontakt med Ctek angående de långa kablarna så fick jag till svar att laddaren är anpassad för dessa kablar och de avrådde från att klippa.
Jag gav då förslaget att laddaren skulle säljas med olika längder på kablarna men vet inte om det är möjligt med hänvisning till att laddaren kanske är optimerad för en viss kabellängd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta ut orginalladdaren

Hejsan, lite beroende av vad du har för årsmodell m.m. på din bil. Men har du, och vill du att räkneverket som räknar vad du har för laddningsnivå på batteriet skall visa rätt siffror på batterikapacitet, så måste du koppla in den nya laddaren på rätt ställe i elblocket så laddningen går genom shunten (avkännaren), annars så kommer inte laddningen från Ctek'en med i beräkningen som visas i displayen.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen