• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya skatteregler för husbil...

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya skatteregler för husbil...

Visst säljs det nya husbilar som aldrig förr, de flesta av pensionärer som sedan länge varit den mest köpstarka gruppen. De köper i regel kontant!

F

F.d. 58882

Guest

Visst säljs det nya husbilar som aldrig förr, de flesta av pensionärer som sedan länge varit den mest köpstarka gruppen. De köper i regel kontant!

Kontant? Var har du fått detta ifrån? Att betala kontant kan faktiskt vara med lånade pengar. Alla i den här klubben är inte välbeställda utan vanliga människor med löntagarbakgrund som får dra in på annat för att kunna äga en husbil.
Nu var vi där igen, detta har ju inget med skatten på husbilar att göra. Att starta en miljötråd vore kanske bättre.

Bennie

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Kontant? Var har du fått detta ifrån? Att betala kontant kan faktiskt vara med lånade pengar. Alla i den här klubben är inte välbeställda utan vanliga människor med löntagarbakgrund som får dra in på annat för att kunna äga en husbil.
Nu var vi där igen, detta har ju inget med skatten på husbilar att göra. Att starta en miljötråd vore kanske bättre.

Bennie

Oavsett om vi köper husbilen kontant eller inte så måste vi nog anse oss som ganska välbeställda i samhället och det är jag lycklig över( vi vill i alla fall påskina att vi är en köpstark grupp). Vi behöver inte titta så långt bort för att se motsatsen.
Denna tråden gäller väl beskattning som är baserad på koldioxidutsläpp och som skadar vår miljö.

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Någon som har "mina fordon" appen och kan bekräfta några höjda avgifter?
Ingen syns på min bil från 2006, som alla misstänkte. Men hur är det med dom från 2011 och framåt? Hände det nått?

KM

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2025

Hej!
På min är det då samma som 2015 5326:- min HB är ifrån 2015 4250 kg enligt. Fordonsuppgif i Transportstyrelsens app som jag har i mobilen/Kenneth

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Någon som har "mina fordon" appen och kan bekräfta några höjda avgifter?
Ingen syns på min bil från 2006, som alla misstänkte. Men hur är det med dom från 2011 och framåt? Hände det nått?

Inte hänt något här, fortfarande 5482:- i årsskatt.

F

F.d. 58882

Guest

Inte hänt något här, fortfarande 5482:- i årsskatt.

Transportstyrelsen är nog som vi lediga över nyårshelgen. Hur dom gör skatte ändringen på hemsidan återstår att se. Kanske räcker det med ett knapptryck & berörda skattebelopp ändras eller så krävs det mer arbete som tar lite tid.
Man kan säkerligen ringa & fråga för om ny skatt skall gälla från den 1/1-16 så skall dom också kunna svara vad skatten är för ens fordon.

Bennie

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Som vi skrivit tidigare (om det var i denna tråd eller i någon närbesläktad, låter vi vara osagt) kommer övergången att bli "rullande" - den kommer alltså att märkas vid nästa debiteringstillfälle.

Det är ytterst sannolikt att även Transportstyrelsen och Skatteverket unnar sig nyårsledigt (idag är faktiskt "röd dag"), så att någon effekt knappast kan märkas förrän efter helgen.

Att några förändringar inte syns för gamla fordon (se t.ex. inlägg # 126) är helt naturligt då skatteförändringen (som vi skrivit tidigare - om det var i denna tråd eller i någon närbesläktad, låter vi vara osagt), ensat gäller de husbilar som beskattas efter CO2-utsläpp - alltså de som tagits i bruk efter 2011-01-01.

F

F.d. 53802

Guest

Den information som jag sett om nya skatteregler för husbilar kommer från massmedia. Jag har inte funnit denna information på Transportstyrelsens eller Skatteverkets hemsidor. Jag har funnit andra förändringar för 2016 men inte gällande nya regler för fordonsskatten. Är det jag som missat något på Myndigheternas hemsidor?

Om Myndigheten inte informerar om denna förändring utan att "den kommer alltså att märkas vid nästa debiteringstillfälle" (som någon skriver) tycker inte jag är juste mot oss husbilsägare, oberoende om resultatet är positivt eller negativt för oss som individer.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
F

F.d. 29650

Guest

Min Dethleffs 2015 står det nu 6577:- alltså en sänkning med ca 2000:-
Men är inte alls nöjd med detta på en Euro5+ motor :mad:

ingerbenny

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025

Fick en höjning med 991:-.
Från 6473:- till 7464:-
Det tackar jag för eftersom jag och Inger också, tillsammans åker 22 mil/dag i varsin bil för att komma till våra jobb.

Benny Johansson

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Hmm! Ser ingen skillnad.

Jag har ju lämnat in COC intyg och fått ett beslut förra året. Kanske det är därför.

Årsskatt: 5482 kr

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Min Dethleffs 2015 står det nu 6577:- alltså en sänkning med ca 2000:-
Men är inte alls nöjd med detta på en Euro5+ motor :mad:

Tydligen 7099 kr i årsskatt nu för vår Rapido Distinction i 90 -15 med Euro5+ motor. Således en sänkning med 1355 kr. Alltid nå´t, men den höjda bränsleskatten äter ju snabbt upp detta för oss "långåkare!
Nåväl, det vore ju synd att klaga!? ;)
//Kjell

Toppen