• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tja, nybörjare som vi är, det tog oss bara 46 dagar att komma till Portugal så att vi äntligen kunde skönja själva målet Lissabon. Där ska jag fira min 65-årsdag och därmed kliva in i "de upplysta's" värld (jag kallar det för livets fas III, den roligaste av alla). Min bättre halva & jag har tagit några bilder under resans gång som vi gärna vill dela det med er då ni är den verkliga anledningen till att vi befinner oss där vi gör.

Här kommer en "selfie" (som jag har tagit alldeles själv) på vägen genom vackra och dramatiska Normandie (återkommer mer om detta senare):
selfie-churchill mulberry harbour.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Picos de Europa, en av Spaniens naturparker med 2 toppar (den högsta 2 648 m.o..h) var en fantastisk upplevelse. Här färdas inte många turister, bara pilgrimsvandrare och HB åkare upp till 3,5 t.
Picos-de-europa.jpg

På väg till Braganca med norra Portugals historiska 1100 borg med bl.a. tornet med den vackra instängda princessan. Bilden kommer...
 

Bilagor

  • Paramount.jpg
    Paramount.jpg
    406,2 KB · Visningar: 27

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Alla har väl sett RedBull reklam med prinsen "med vingar" som spelade under den vackra princessans torn (hon med flätan)... Sagan har sina rötter i detta tornet där den sköna var inlåst på riktigt:
sann-historia.jpg

Vill du veta mer, surfa gärna på "Bragancia", en vacker och lite udda stad i norra Portugal, kanske inte så rik, berömd och inte heller en utpräglad turiststad... Mycket sevärt om man har gott om tid, vilket vi har som tur är!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Tack för tips Brogu, Monsaraz ligger på hemfärdslistan eftersom vi kör lite efter väderförhållanden. Gårdagens tornado har levererat en hel del regn norr om Lissabon så vi drog vidare genom citruslandskap:
citrusfrukter-13-december.jpg

Äntligen har vi landat för kvällen och nu är vi "korkade" från alla håll och kanter:
kork-på-tork.jpg

Tyckte nästan synd om det barkade korkträdet, det såg nästan som den blödde på riktigt: (ny kork kommer tydligen att växa så småningom)
kork-sår.jpg

Nu är det natti-natti inför sista etappen till Faro. Ha en god sömn själva : ) :swoon:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Dagens äventyr var att hitta dagsplockade solmogna apelsiner direkt hos bonden, dvs. inga E.Leclarc, Intermarche eller supermercado jättar, inte Lidl heller för den delen även om Lidl verkar vara många HB resenärers favoritbutik!

Jodå, det blev 5 kg nät med solmogna apelsiner direkt hos en äldre man som ägde en liten odling bakom huset (mitt i Albufeira). Kostnad 3€... (knappt 6 spänn/kg i våra pengar), helt otroligt! Det var dom sötaste och mest kärnfria apelsiner någonsin... Våra Svenska vänner från Ängelholm hade inte samma tur när det gäller "kärnfria" apelsiner vilket vi måste reda ut under morgondagen. Innan dess ska vi besöka jordgubbsodling tvärs över gatan:
jordgubbar-mitt-i-december.jpg

Om någon undrar var vi är just nu så är det en ganska nyöppnad och fräsch ställplats för 6€ (natt) + 3€ (el), inkl. WiFi m.m.: Vi ÄR mycket nöjda!
Falésia-motorhome-park.jpg

Stenkast utanför ställplatsen ligger en dramatisk playa med fantastiska färgskiftningar i bakomvarande dynor:
Falesia-plage-1.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Dagens höjdpunkt var att städa i "boet"! Kan storkar göra det i sina kolossala byggen på flera m2, så varför inte göra det i sitt eget bo på några m2? Idag var det dags (efter ett tag) och det fungerade hur bra som helst. Hela förfarandet tog ca 4 timmars med bra dammsugare (12V), hårt arbete + några öl på vägen (för en av oss "så klart" ; ) Vädret var enl. alla förväntningar.
Tips: att använda tvättmaskin på en ställplats eller camping kostar ca: 3€ - 5€ för tvättmaskin samt 2€ - 3€ för torktumlare. Vi har ungefär dubbel uppsättning av kläder/sängkläder för ca 6 månaders resa och tvättar i princip allt efter ca 2-4 veckor. Gäller att hitta "bra" tvätt/tummlare-maskin (helst 3-fas som är betydligt snabbare) & inte minst med rejäl kapacitet.

Återkommer mer om tvättämnet lite längre fram eftersom vi har testat det mesta som finns och dessutom i flera länder vid det här laget... Fråga gärna om du undrar något, jag återkopplar i mån av tid och WiFi tillgång. HBK har hjälpt oss otroligt mycket sen 2011 på många punkter, så nu är det dags att bjuda tillbaka till alla som undrar... : )

städning.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Hej fantastiska HBK:are, erfarna, hjälpsamma och mogna människor (det kan inte jag påstå att jag har nått dit ännu...). Vi önskar är en riktigt trevlig God Jul & Gott Nytt ÅR med tack för all HB-inspiration & hjälp med kluriga frågor. Hälsningar från södra Portugal.
God-Jul-HBK.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Julaftonens äventyr var ganska blöt dock inte alls så "kylig" som man kanske hade trott enligt årstiden:
Juldoppet.jpg

Det enda problemet man har när man badar i Albufeira så här års är S A N D som sätter sig precis överallt! En varm-dusch för 0,50 € på ställplatsen löste hela problemet. Gratisdusch med kallvatten vågade jag inte ge mig på hur "snål" jag än brukar vara : )
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Att tillräda mat i en gasolugn är inte det lättaste här i världen.Det tog mig ca 3 månader och en hel del förstörda pizzor, kanelbullar, och potatisrätter tills kunskapen satte sig. Försökte läsa allt om matlagning i gasolugnar här på HBK, men det var ganska magert. Inga tipps om själva tillagningen, mestadels recept och hur gott det blev i slutändan. Därför beskriver jag lite om vad jag har "kommit på" genom hårt arbete & ganska många förstörda råvaror!

1) En termometer är ett måste. Testa gärna tider & grader så slipper du "glo" i ugnen hela tiden.
2) En förvärmd pizza sten i botten ger bra stekyta på undersidan. Jag värmer stenen till 240° innan t.ex. potatisen skall in.
3) Aluminiumfolie är ett måste under första 2/3 av tiden annars bränns ovansida på bara några minuter. Ta bort folien på slutet och gör en knaprig & gyllengul potatisyta.

Hur du gör med fyllning och grädde/mjölk är upp till dig. Tänk bara på att ugnen kyls snabbt när man öppnar luckan. Värmen går uppåt så ta bort allt brännbart runt om och ovanför ugnen! ...och bränn dig inte på ugnskanter, det är lätt hänt då ingenting är som "hemma". Lycka till!
Janssons.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Nu när jag har slängt ur mig lite kommentarer om gasolugn-matlagning, då kan jag väl kommentera kvällens pizza. Den var OK men hade varit ännu bättre om pizza-stenen hade värmts upp till 240°C. Jag stoppade in skapelsen redan vid 190°C. Matlagning kräver att man följer "bruksanvisning", det är inte som att sätta upp IKEA möbler (hoppa över monteringsanvisning, ha, ha, och så gott som alltid hitta en skruv över):
Kvällens-äventyr.jpg

Nästa bild har inget med matlagning att göra men vi kallar bilden ändå för "Ingrids tårta". Bilden togs på morgonens promenad till Intermarche butiken där vi brukar köpa frukosttillbehör. Mariannes moster Ingrid har nämligen samma färg på köksluckorna som huset nedan. Huset ser dessutom som "specialbeställd tårta" á-la Rosa-pantern: (alla andra hus var vita)
Tårta.jpg
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Tack för tipsen om gasolugnen. Vi har precis köpt ny husbil och inte använt ugnen än. Var har du köpt stenen? Hur vet du när stenen har 240gr?
Lennart
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Pizza stenen är den runda (terrakotta) som finns att köpa lite varstans. Vi har haft den länge på gallret i vår ordinarie ugn (el). Bytte ut den mot 2 granitplattor köpta på Duka då jag började med surdegsbröd för några år sen.

Jag kapade mitt gamla runda sten som nu blev 4-kantig och passade till ugnens originalplåt. Har en termometer (Kjell & Co art. 48324) fastsatt inne i ugnen som visar grader och underlättar hanteringen. Innan dess hade jag ingen aning om hur varmt det var utan levde på uppskattning (ej så bra)!

Lycka till : )
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Visst är det kul att cykla (vanlig hederlig trampcykel)! Man kommer längre, lever hälsosammare, skonar miljön och kan skryta om det för "grannen" som förpestar luften med sin gamla Vespa. Idag blev det 2 x 7 km till Quarteira (genom Vilamoura), med otroligt mycket folk på gatorna efter nattens regn.
En grej gjorde mig väldigt glad på cykelrundan, t.ex. på Quarteiras strand, hundförbud! All era till skötsamma hundägare, men varför ligger det så mycket hundskit på stränder, gator, torg och för att inte tala om alla parker & grönytor. Hur roligt är det att trampa i en rejäl "blaffa" innan man ska kliva in i husbilen?

Stort tack till Quarteiras kommungubbar & gummor:
Quarteira.JPG

Vilamoura var helt fri från hundbajs trotts 100-tals båtar i hamnen. Antingen har kommunen satsat på daglig "städning", eller har båtägarna helt annan mentalitet och hundägarkultur? Jag säger bara grattis till en välskött hamn i Monaco klassen!
Vilamoura.JPG
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

...och så är vi framme vid Nyårsafton så klart, dagens utmaning & fortsatt äventyr!

Vår morgonrunda har vanligtvis för syfte att sätta igång ämnesomsättning INNAN vi har intagit dagens frukost/brunch (enligt Dr. Mosley som du redan känner till genom 5:2)... Mosley har rätt eftersom det visar sig att det fungerar ganska hyfsat på 2 "ungdomar" som vi är. Enda problemet vi har är som Jappe redan har beskrivit för flera år sen, är färska morgonfrallor (flerkorns-vetebröd) vilket borde undvikas för varje pris (mer om detta en annan gång), nu vill vi dela med er dagens morgonrunda.

Marianne har tagit ett antal bilder på morgonrundan där kaktusar, apelsiner, mandelträd, jordgubbar och andra okända växter (som vi inte ens kan stava till), är i full blom:
Alla-dessa-december-blommor.jpg

Ha ett bra år alla HBK:are & tack för at ni finns!
R&M
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Nu är det över för denna gången! Maten var super, kvällen & grannarna likaså, synd bara att man blir så matt dagen efter att ha ätit stora & goda Gambas!
Vi slapp taxiproblem och restaurangnotan (jfr. med Ralph & Louise, he, he...), men en av oss (dvs. jag då Marianne är nykterist), hade det lika jobbigt dagen efter som "Sir"-härskapet... Nu, ännu en dag senare är det dags att "vakna" och publicera lite. Här kommer i alla fall nyårsmaten: råa gambas i vitt vin, vitlök & persilja som fick smaka på husbilens 240°C gasolugn. Sagolikt!!!

Skulle kanske haft lite mjöligare potatisar för att suga upp saften bättre, men, men... det finns fler dagar kvar i Albufeira!
Gambas-in-wine.jpg

God fortsättning alla nattsuddare... : )
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Det här med HBK är verkligen beroendeframkallande! Gjorde ett litet uppehåll efter Jul & Nyår och känner mig nu nästan skamsen att inte ha "chattat" eller läst så mycket av era inlägg under ca 2 veckors tid.
Staffan och Inger har t.ex. gett sig iväg mot Spanien och lämnat ett tumrum efter sig här på Falesias Motorhome Park (ställplats med super standard där många stannar hela vintern). Det är vår 5:e vecka nu.
turturduvor.jpg

Inristade på playan bland alla andra ungdomar:
staffan-inger.jpg

Här står mest F på bilar, ett antal GB & NL och bara några få D. Vi är dom enda med S på skylten samt en trevlig N som anlände häromdagen. Frågade föreståndaren vad det beror på och fick som svar att många D håller sig just nu i varma Marocko medan samtliga F stannar på den här sidan av Gibraltar (dagens politiska läge). Hur som helst, här kommer en NL innanför campingplatsens väggar samt en D på utsidan: (vissa bilar tar upp 4 P-platser trotts att det står flera skyltar om icke camping på området)
original-2.jpg

original-1.jpg

Nu är det matdags och liten paus i redovisningen, men äventyret fortsätter som vanligt... : )
PS. Mimosan har börjat blomma, ängarna är knallgula, mandelträd står i full blom. Återstår mycket att fota och avrapportera... DS.
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Äventyret fortsätter... och det blir bara bättre och bättre...

Tack snälla ni för dom varma orden! Tomrummet är ömsesidigt.

Vi for först till Fuseta där den gamla holländska husbilen med träpanel parkerat!

Ni hade varit där och ätit grillad fisk vid saluhallen. Vi gjorde detsamma efter er rekommendation och vill gärna föra den rekommendationen vidare!

Hoppas vi ses framöver! Har just avslutat en lång promenad med Dagny (vår hund) i Tavira

Visst är husbilslivet fantastiskt!
 
Senast ändrad:
Toppen