• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Huvudströmbrytare

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har inhandlat en huvudströmbrytare på Biltema, kontinuerlig belastning 100 A & max. 250 A i syfte att kunna koppla ur startbatteriet vid långa stopp. Min fråga är om det spelar någon roll om jag bryter minuskabeln istf pluskabeln som brukligt är? Orsaken är att jag har tänkt placera brytaren i en konsol på torpedväggen & då är minuspolen på batteriet närmast.

Bennie
 

Bilagor

  • Huvudströmbrytare.jpg
    Huvudströmbrytare.jpg
    50,6 KB · Visningar: 7
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Huvudströmbrytare

Hej!Har nog ingen betydelse om man bryter plus eller minus men det är oftast enklast att bryta på minussidan eftersom där vanligen endast är en kabel. Jag har monterat en huvudströmbrytare på minuskabeln.Har monterat den så den kan nås utifrån ,bra att få ström till centrallåsen när man vill låsa upp.

Mvh Bengt
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Huvudströmbrytare

När jag satte frånskiljare i min husbil visa sökningar på nätet att det var minus som skulle brytas. Speciellt om brytaren inte satt i direkt anslutning till batteriet.

Jörgen.
 
Toppen