• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kondens på rutor insida förarhytt

F

F.d. 50834

Guest
Hej!
Undrar varför det blir kondens på rutorna när
jag kör med gasolvärmaren som är luftburen?
med elfläkt inställd på +10 grader uppstår inte detta fenomen
vid gasdrift håller tempen runt 15 grader.
har insynsskyddsmatta på insidan.
Bilen står upppställd utomhus.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Montera isoleringen på utsidan så minskar kondensrisken markant. Sitter den på insida så blir glaset kallare och det blir mer kondens. Hälsningar Göran Hellman
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Har Biltema sitt frontrekk under Jula trekket, og enda er det ikke fuktighet på vinduene eller luker. Har en vifteovn på 650 w som jeg setter på når det blir kuldegrader. Står bilen i nærheten av hjemmet, kjøp en temp/fuktighetsmåler med to følere oss Clas Olson, så ser du hvor fuktig det er uten å gå ut. Til nå har bobilen vært ca 10 % våtere en huset
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Tyvärr fysikens lagar , luften kondenserar på den kallaste ytan , oftast framfönsteret. Superisolerar man rutan , blir det något annat som blir kallast och där är det kanske inte så kul att ha fukt. T.ex. Sänglåda garderob osv

Man skulle haft en avfuktare!
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Har Biltema sitt frontrekk under Jula trekket, og enda er det ikke fuktighet på vinduene eller luker. Har en vifteovn på 650 w som jeg setter på når det blir kuldegrader. Står bilen i nærheten av hjemmet, kjøp en temp/fuktighetsmåler med to følere oss Clas Olson, så ser du hvor fuktig det er uten å gå ut. Til nå har bobilen vært ca 10 % våtere en huset
Hej!
Är det vid en och samma temperatur?
//Conny
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Fuktigheten følger jo været. Det var noen tørre solfylte dager ca 40 % inne i huset, og ca 50 ute i en kald bobil. Nå er det skyet og meldt regn så nå er det 47 inne og 67 ute og 7 grader i vogna. Har avfukter klar i bilen om det blir for fuktig.
Har laget det elektriske så jeg kan lade bilen som vanlig og en egen vinterledning igjennom gasskassa til varmeovn og avfukter.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Tyvärr fysikens lagar , luften kondenserar på den kallaste ytan , oftast framfönsteret. Superisolerar man rutan , blir det något annat som blir kallast och där är det kanske inte så kul att ha fukt. T.ex. Sänglåda garderob osv

Man skulle haft en avfuktare!

Nja, fuktig luft kondenserar på ytor som är kallare än dess daggpunkt (helt oberoende av varandra), det betyder inte att det skulle kondensera någon annan stans bara för att men exempelvis skulle isolera vindrutan. Skulle någon annan yta som är i kontakt med inneluften ha en yttemperatur under daggpunkten så skulle det kondensera där också

//Peter
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Någon som provat att sätta en "torrboll" vid rutan?

Torrbollar har säkert sin plats vid tex vinterförvaring och dylikt då man inte hela tiden tillför ny fukt till luften, bor man i utrymmet så har jag väldigt svårt för att tänka mig att den lilla fuktupptagningen som sker i en torrboll skulle kunna göra någon skillnad.

//Peter
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Mollier och hans diagram angående daggpunkt har nog sin plats, jag tänker prova torrboll när vår husbil kommer ut från vinterförvaringen. Återkommer efter med utlåtande efter praktiska prov någon gång i april/maj.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Fuktigheten følger jo været. Det var noen tørre solfylte dager ca 40 % inne i huset, og ca 50 ute i en kald bobil. Nå er det skyet og meldt regn så nå er det 47 inne og 67 ute og 7 grader i vogna. Har avfukter klar i bilen om det blir for fuktig.
Har laget det elektriske så jeg kan lade bilen som vanlig og en egen vinterledning igjennom gasskassa til varmeovn og avfukter.
Hej!
Med risk för att jag missförstått vad du skriver, så kan du inte jämföra som du gör.

Som exempel är 47 % relativt vad luften vid rumstemperaturinne i huset maximalt kan innehålla, och kallas därför relativ fuktighet.

67 % ute i den kalla bilen (+ 7 grader) innbär om jag räknar rätt att det är ca hälften så mycker fukt i luften, jämfört med inne.
//Conny

PS
För er som inte har något instrument så kan man faktiskt mäta och beräkna den relativa fuktigheten med en bra termometer och bifogat diagram.
DS
 

Bilagor

  • Diagram.jpg
    Diagram.jpg
    646,5 KB · Visningar: 15

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Om jeg tar feil, å det gjør jeg nok, er det nok ikke siste gangen heller:).
I dag var det 70 % i hb, så nå er avfukteren startet. Da vet jeg at noe av vannet havner i en plastkanne på gulvet, som tømmes jevnlig.
Det som er fint med to temp/fuktighetsmåler er jo at det gir en indikasjon på temp og fuktighet og kan avleses uten å måtte gå ut.
Her står det litt om hvordan det burde være.
Inneklima.com: Inneklima og innemiljø
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Jag har fuktabsorberande påsar vid vindrutan, och de gör inte någon skillnad eller förbättring. Enkelglas har U-värde nära 6,0 och det är husbilens kallaste ytor. Där blir det kondens om man inte isolerar på utsidan så värmen och daggpunkten höjs på insidan. Hälsningar Göran Hellman.
 

Clintan-54

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
19664
Medlemskap
2021
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Vi va på Billingenens Camping i Skövde.20-22 November. Minus 8 grader.Hade på Truma panna på gas o golvvärmen. Ändå kallt i förarhytten.Täcke på utsidan ingen kondens på rutorna men när vi tog ner den sänkbara sängen från taket så va det mycket kondens i taket.Bör man ta bort madrassen inför vinterförvaring?:confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Vi va på Billingenens Camping i Skövde.20-22 November. Minus 8 grader.Hade på Truma panna på gas o golvvärmen. Ändå kallt i förarhytten.Täcke på utsidan ingen kondens på rutorna men när vi tog ner den sänkbara sängen från taket så va det mycket kondens i taket.Bör man ta bort madrassen inför vinterförvaring?:confused:

Om den ligger tight mot taket bör man nog ha den lite nedkörd så att luften kan cirkulera ovanför.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Det var detta jag varnade för i inlägg nr 5.

Inte för att vara tjatig, men det är fullt naturligt att om man lägger en isolerande madrass mot taket så kommer inte värmen från inneluften åt att värma innertaket och således riskerar man att där att få en temperatur under daggpunkten, detta oavsett om det kondenserar eller inte någon annan stans.

//Peter
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: kondens på rutor insida förarhytt

Från båtvärlden har man lärt sig att bränna gasol utvecklar mycket vatten. Kör man mycket med kokplattor så utvecklas så pass mycket fukt att ur energi synpunkten är det en ebberöds bank. Om nu din system bildar speciellt mycket kondens vid gasolvärmning så skulle jag för skojs skull kolla gasolanläggningen.
En annan udda faktor kan vara själva dynorna som kan suga hur mycket fukt som helst under stillastående perioden.
Jag brukar sätta en avfuktare (250W) och köra någon dygn när vi kommit hem, brukar ge ca 2 liter vatten. Efter vinteruppehållet innan vi åker igen samma sak, resultat ca 2 liter.

Men då har vi en torr och trivsam bil. Jag tror också att det påverkar en mängd andra saker med en konserverande effekt. Tänker främst på alla skruvar som inredningen är hopsatt med och som brukar oxidera kraftigt om virket är fuktigt. Likaså med det elektriska, oxiderar.
 
Toppen