• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag tackar för mig....

F

F.d. 25144

Guest
Husbilen är nu såld efter att haft stor glädje av den i nästan 8 år. Husbilklubben är verkligen en fin tillgång för alla husbilsägare som söker information om allt mellan himmel o jord. Det är en fröjd med alla härliga medlemmar som hjälper en "på vägen" när man står där handfallen och behöver goda råd och för att inte tala om alla fina reseskildringar ni skriver.

Blev änkling för snart 1 år sedan så det är inte längre lika skoj att kuska runt själv i husbilen. Var sak har sin tid. Har beslutat att i stället övergå till en nygammal fritidssysselsättning. Nu har jag en motorseglare istället och den kommer att bli min nya sommarbostad framöver. Friluftslivet ger jag inte upp så lätt, det är förhoppningsvis lång tid till "hemmet" o då kan man sitta där o minnas allt skoj man gjort (om man nu kommer ihåg det vill säga) :wink:

Tack alla goa glada husbilsvänner för denna tid, kanske ses vi i någon fin liten hamn, vem vet?
 

Bilagor

  • 20150909_Bettan i Mölle.jpg
    20150909_Bettan i Mölle.jpg
    2,4 MB · Visningar: 27

Aelbert

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2024
Sv: Jag tackar för mig....

Håller helt med hur du beskrev Husbilsklubben.
Själv blev jag änkeman för sju år sedan, men har bytt husbil och även hittat en ny kvinna. Hon har aldrig tidigare varit ute i en husbil eller husvagn.
Så livet kan gå vidare.
Lycka till!
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Jag tackar för mig....

Husbilen var av årsmodell 2007. Den "gamla damen" på bild är av årsmodell 1975, men vilken vacker dam sen. Helt ombyggd för ca 6-7 år sedan och i ett utmärkt gott skick. Ketchriggad med rödbruna barkade segel, teakdäck överallt och utsökt mahognyinredning i för/akter-kabin och doghouse. Som den sjöbuse jag är föll jag pladask för denna vackra skönhet i tidigare hemmahamn i Bohuslän. Nu väntar många nya utmaningar och en annan sorts frihet:yes:
Hoppas dock att det inte kommer att luta lika mycket som på bilderna:wink:
 

Bilagor

  • 20150827_184519.jpg
    20150827_184519.jpg
    871,2 KB · Visningar: 56
  • 20150827_185105.jpg
    20150827_185105.jpg
    1 MB · Visningar: 48
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Jag tackar för mig....

Håller helt med hur du beskrev Husbilsklubben.
Själv blev jag änkeman för sju år sedan, men har bytt husbil och även hittat en ny kvinna. Hon har aldrig tidigare varit ute i en husbil eller husvagn.
Så livet kan gå vidare.
Lycka till!

Att bli änkeman efter 45 år tillsammans är varken lätt eller helt enkelt . Det gäller samtidigt att ta vara på livet man har. Trodde knappast jag skulle hitta kärleken igen men det har jag faktiskt gjort. Kärleken finns på Österlen i ett fint gammalt fiskeläge. Min nya kvinna är varken van vid husbil eller båt...men vi skall tillsammans i vinter lära oss om väjningsregler och navigation o annat vi kan tänkas behöva veta för att stå redo till nästa seglingssäsong o hoppas på många fina turer i "nya sommarhuset", denna gång utan hjul. :yes:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Jag tackar för mig....

Vi är några här som gått åt andra hållet och slutat luta.
Vi seglade på västkusten i drygt 25 år innan vi började söka ett bekvämare fritidsnöje och fastnade för husbil.
Älskade båtlivet, men med stigande ålder blev bekvämligheten och väderoberoendet viktigare.
 
M

mosses

Guest
Sv: Jag tackar för mig....

Lycka till med det nya livet. En härlig båt du köpt. Vi har haft 2 motorseglare också, men tyckte vi hade för långt ut till havet 5 mil enkel resa o vi ville inte flytta. Så nu är det husbil,men vi älskar att gå i hamnarna o drömma om fina båtar.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Jag tackar för mig....

Kärlek till havet övervinner alla avstånd.
De sista åren visserligen med husbil men under de tidigare 25 åren boplats i Karlstad och båtplats i Göteborg.:)
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Jag tackar för mig....

Idag är en sorgsen dag :msn_sad:
Precis 1 år sedan idag som hustrun avled av en stroke efter en 15 år lång neurologisk sjukdom. Tre döttrar och åtta barnbarn sörjer också. Det minsta (barnbarnsbarnet bor i USA) är för liten och har aldrig träffat gammelmormor.

Livet går trots allt vidare och jag är så glad för att jag träffat en go o glad kvinna och jag hoppas vi får många fina år tillsammans. :)

Till en början blir det båtliv....men kanske det blir husbil igen vartefter...framtiden får utvisa:yes:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Jag tackar för mig....

Jag kan förstå att omställningen efter en lång äktenskap blir stor.
Då är det bra med något som okuperar hjärnan ordentligt. En gammal motorseglare och en ny kvinna borde räcka mer än väl.

Eftersom jag seglat en hel del själv vet jag ungefär vad det handlar om. Mest romantik och bryggsegling. Det är vacker så. Någon frihet där ute hittade jag aldrig, man tar tyvärr huvudet med sig när man kastar loss.
Men som disktration fungerar segling i hårt väder mycket bra. Man har inte tid att tänka på något annat. Jag har aldrig hittat krångligare sätt att ta sig fram än med segelbåt, speciellt om man skall lämna Sverige. Det är rena 1800 talet med regler och deklarationer vid ut och in resa och alla dessa sjökort. Då är husbil i jämförelse rena avkopplingen. Men bryggsegling är trevligt bara man inte stressas att starta en långresa som otränad. Har träffat svenskar i England som "skitit på sig" när de träffat hårt väder vid kanalen och tidvatten för första gången...
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Jag tackar för mig....

Har fått förslag fr vänner om att segla ner till Medelhavet nu när jag har en ganska stor o bekväm båt men det tänker jag inte göra. Det finns så mkt hemmaomkring att se o att segla tar mkt längre tid o planering än att ge sig av med husbilen.

Till Medelhavet flyger jag såklart istället

Öresunds hamnar kommer att besökas i första hand...sen kanske det utvidgas till andra områden. Seglade hem henne från Bohuslän i somras o blev såklart lite sjösjuk av seglingen utomskärs. Vet att det går över så småningom men det är inget skoj att va sjösjuk...
Vackert väder är beställt nästa sommar

Bryggsegling är hur gott som helst, både i hemmahamnen eller i någon dansk gemytlig hamn :yes: Det blir det mkt av nästa sommar, jag lovar. Dubbelkojen i aktersalongen blir hur bekväm som helst att sova i o minst lika bra som det varit i husbilen. Sen har vi salongen framtill som utgör en social plats och där det tillreds goda måltider och smoothies till frukost. Doghouse blir den naturliga matplatsen väl skyddad för väder o vind. Där har vi koll på allt som händer runtom och på bryggorna.

Kommer att bli mkt promenader i fina omgivningar och i hamnar såklart o står där en husbil så kan jag alltid knacka på o snacka husbilsminnen

Avslutar nu denna tråden med att önska er alla en GOD JUL o ett GOTT NYTT HUSBILS ÅR 2016
 
Toppen