• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp - säkring saknas

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Hör du något tickande när du när du slår över på gas?
Leffe
Ta bort gallerna på utsidan ock blås rent det kan sitta en massa sot ock spindelnät där som gör att den inte tänder. Hade själv det problemet för några år sedan Fick det tipset från en husvagnsföretag i Höör sen fungerade det utmärkt
Lycka till
 
Senast ändrad:

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Hej! Upptäckte att 12-volts säkringen gått för elpatronen i vårt kylskåp. Inte bara gått utan smält ner i hållaren så att säkringshållaren måste bytas. Vid uppmätning visade det sig att patronen var ok men att den drar 16 A vid inkoppling! Har nu satt i en 20A-säkring utan problem!

Jag har tidigare testat att köra med 12v inkopplad under färd. Kylskåpet håller inte temperaturen utan den höjs långsamt. Detta betyder att vi alltid kör med gasol när vi inte har tillgång till 220 volt.

Avslutningsvis vill jag informera om att kylskåp med självcirkulation (utan kompressor) och därmed husbilen bör stå rel plant för att fungera!

ORVAR
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Jag har tidigare testat att köra med 12v inkopplad under färd. Kylskåpet håller inte temperaturen utan den höjs långsamt. Detta betyder att vi alltid kör med gasol när vi inte har tillgång till 220 volt.

ORVAR

Bara en liten sidosnabbis Under tiden Stefan kör söderut. Jag har alltid kylskåpet på 240 volt under färd via invertern. Ger mycket bättre kyla. Dessutom gör det inget om man har den på under shopping och snabbstopp.

Men så fort vi kommit fram så går gasolen på.

För mig en bra lösning. I kombination med Efoy funkar det även på färja. Jag har dock manuell omkopplare.
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Säkringen är till för att kunna köra på bodelsbatteriet men ska bara finnas där när man har solpaneler som kan försörja det. Det triggas med S+ på regulatorn. Har Du inte detta ska det inte finnas någon säkring där.

//Peter
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Ja, har gas i flaskan.
Ja, har gas fram till spisen.
Jag har möjlighet att välja gasdrift men kylskåpet vill inte gå på det. Kran är öppen till kylskåpet.

Gasen kom er inte tända om inte 12V funkar. Vi har samma problem i vår Adria Sonic. Det var då panelen som inte släppte fram 12V då tände den inte gasen och gick inte på 12V.

Vad hände när du satte i säkringen? Tände den inte gasen då heller?

//Mattias
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Hör du något tickande när du när du slår över på gas?
Leffe
Ta bort gallerna på utsidan ock blås rent det kan sitta en massa sot ock spindelnät där som gör att den inte tänder. Hade själv det problemet för några år sedan Fick det tipset från en husvagnsföretag i Höör sen fungerade det utmärkt
Lycka till

Nej, det hörs inget tickande. Kan nog vara som du säger, att saker och ting behöver rengöras. Nu har jag köpt en skiftnyckel så nu ska jag gå loss på grejerna när jag kommer fram till Torrevieja.


/../Jag har tidigare testat att köra med 12v inkopplad under färd. Kylskåpet håller inte temperaturen utan den höjs långsamt. Detta betyder att vi alltid kör med gasol när vi inte har tillgång till 220 volt./../
ORVAR

Håller med dig, ORVAR. Jag tycker inte heller att sker särkilt mycket då jag kör 12V.


Gasen kom er inte tända om inte 12V funkar. Vi har samma problem i vår Adria Sonic. Det var då panelen som inte släppte fram 12V då tände den inte gasen och gick inte på 12V.

Vad hände när du satte i säkringen? Tände den inte gasen då heller?

//Mattias

Hej och tack för din kommentar, Mattias. Nej, gasen tände inte då heller. Jag tror att Leffe har fnulat ut vad det kan vara.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Finns det 12 V fram till skåpet!? Om det finns så kan det vara tändmodulen som sitter på baksidan på kylskåpet, då tickar det inte och gasen tänds naturligtvis inte. Det hände på vår förra husbil. Vi hade tur den gången, eftersom firman hade en sådan på lager och bytte direkt. Tog 10 minuter.
Bengt
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Ja, kylskåpet går på 12V. I och för sig betyder det inte att tändmodulen får det också.
Bra förslag - tack för det, får kolla det först (om jag får tag i ett mätinstrument).
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - säkring saknas

Mätinstrument kan du hitta i en "kines" butik.

Ja, dom har verkligen allt! Jag behövde nytt knappbatteri till min bankdosa förra vintern. Efter att letat i alla välsorterade butiker i Torrevieja med omnejd men inte hittat något så åkte jag till kinesen uppe vid Svenska Kyrkan i Torre.. Där fanns det batterier.
 
Toppen