• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Öka totalvikten i en äldre HB

F

F.d. 29954

Guest
Fråga till panelen ang att öka lastvikten i en äldre husbil.

Jag vet att det skrivits en hel del om detta, men jag hittar inte svar på min fråga bland trådarna.

Förutsättningarna. Bilen Arca, byggt på ducato Maxi chassi 1990. (16 tums hjul)
Max vikter. Axel 1 = 1790kg Axel 2 = 1900kg. Max totalvikt = 3100kg. Tjänstevikt = 2700kg. Registrerad som Pb 2.

Tjänste vikten var lite strippad vid vägningen, så jag ligger nog kring 2800kg. Vilket gör att lastvikten blir lågt. Med tanke på de höga tillåtna axelvikter tycker jag att det borde gå att väga upp den till 3450kg utan konstigheter. Bilen är ju äldre före COC bestämmelser som ju lär krångla till det.
Sedan vill jag ligga klart under 3500kg pga. bestämmelser på kontinenten. Är det någon som vet hur man skall gå till väga, vad det kostar osv. Eller är det helt kört?
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Hej!
Har varit ägare till en PEUGEOT / ARCA America 401 från 1989, den hade maxi-chassi med en totalvikt på 3500 kg, tjänstevikt 2770 kg så det kan nog finnas en möjlighet för dig att väga upp din bil under förutsättning att den verkligen har ett maxi-chassi, jag är inte säker men jag tycker mig ha läst att det finns 16" hjul även på icke maxi-chassi.
Har själv vägt upp en ARCA SuperAmerica 630 från 3500 kg till 3850 kg och det var inte svårt ej heller dyrt.

Mvh.
Leif C
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Ser man på!
Det låter ju trevligt. Men hur vet jag om det verkligen är Maxi chassi, var hittar jag den uppgiften? Och hur bär man sig åt sedan, förutsatt att den har maxi chassi.
Vad jag förstår så blir det registeringbesiktning, vad kräver bilprovning för intyg?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Ser man på!
Det låter ju trevligt. Men hur vet jag om det verkligen är Maxi chassi, var hittar jag den uppgiften? Och hur bär man sig åt sedan, förutsatt att den har maxi chassi.
Vad jag förstår så blir det registeringbesiktning, vad kräver bilprovning för intyg?

Prova o slå in ditt ch nr här, så kommer det upp vad du har för något...Gäller dock bara 2005 o äldre...

FIAT ePER :: The FIAT Forum
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Inte så enkelt som det först verkade, Fiat sidan fungerar inte. Och jag har ingen tysk dokument som visar högre godkännt vikt sen tidigare.
Har dock chassinr som börjar VF7 280K90

Betyder: VF7 = Tillverkad i Frankrike av enheten 7. (det är ju en citroen C25)
280K90 är VDS nummer vilket säger något om typ, modell, plattform....

Men längre än så har jag inte kommit. Jag vet att Maxi chassi kallades för 18 och den mer vanliga kallades för 14, vilket syftar på 1.4 respektive 1.8 ton. Men min är typ 280 och vad sjutton är det?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Nä, den funkar bara med Fiat ch nr, tror inte du har ett Maxi chassi. 280 står för vanligt chassie på "fiatspråket" iaf.



NB 279 DUCATO R/90 4X2 BZ 10Q (1990-1994)

NB 280 DUCATO R/90 4X2 BZ 14Q (1990-1994)

NB 282 DUCATO R/90 4X2 BZ 18Q (1990-1994)

ND 284 DUCATO R/90 4X4 (1990-1994)

NA 279 DUCATO R/90 4X2 DS 10Q (1990-1994)

NA 280 DUCATO R/90 4X2 DS 14Q (1990-1994)

NA 282 DUCATO R/90 4X2 DS 18Q (1990-1994)
Borde heta 282 isf enl Fiat.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Inte lätt det här.

Vad jag förstår så har jag en kraftigare chassi än den som är vanligaste.
De vanliga äldre har 14 tums hjul och lägre tillåtna axelvikter.
Min har 16 tums hjul och kraftigare bromsar plus spindelleder etc. Och inte minst axelvikterna.

Finns det någon allmän regel för äldre bilar som inte omfattas av COC regeln. Det kanske är långsökt att utgå ifrån sunt förnuft i sådana här sammanhang att man lägger ihop de totala axelvikterna och sedan får inte fordonets totalvikt överstiga detta? I mitt fall ca 3600kg?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Varför inte fråga på ett besiktningsföretag, där om någonstans borde kunskapen finnas.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Jag har varit inne på att försöka få lastvikten höjd på min Kontiki. Först lät det väldigt bra & enkelt. Trafikverket såg inga problem & samma åsikt hade Besikta & Dekra. När jag hörde med Bilprovningen så var det annat, man kräver intyg från FIAT, AL-KO Kober & bodelsbyggaren SWIFT. Jag kontaktade Bergholm som varit importör för bilen & där var intresset att hjälpa mig med detta minst sagt svalt. Om jag trots allt hade fått berörda intyg som skulle kosta en hel del så var det inte heller säkert att dessa hade godkänt en höjning av lastvikten så jag lade ner det hela.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Som ni ser finns det många bud om detta.

Jag visste ju det genom att ha läst många trådar om detta, men de flesta handlade om nyare bilar med COC regeln och eller Alco chassi. Jag chansade därför att någon seg och envis hade gått till botten med det här och skulle berätta det för oss andra. Nu blev det inte så. Men jag skall nog ta reda på saken vid tillfälle då jag besöker en besiktningstation, helst då Deckra. Återkommer med rapport....
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Jag har en Dethleffs 1990 som jag har försökt att höja vikten på. jag kontaktade Alko som först sade OK men efter några dagar kontaktade dom mig och sade att Fiat inte går med på att höja vikten på en så gammal bil, detta var för 6 år sedan. Så jag tror att det är kört att höja vikten för oss med gamla bilar.
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Inte lätt det här.

Vad jag förstår så har jag en kraftigare chassi än den som är vanligaste.
De vanliga äldre har 14 tums hjul och lägre tillåtna axelvikter.
Min har 16 tums hjul och kraftigare bromsar plus spindelleder etc. Och inte minst axelvikterna.

Finns det någon allmän regel för äldre bilar som inte omfattas av COC regeln. Det kanske är långsökt att utgå ifrån sunt förnuft i sådana här sammanhang att man lägger ihop de totala axelvikterna och sedan får inte fordonets totalvikt överstiga detta? I mitt fall ca 3600kg?

Hej!
Jag har ju generation 2 av Ducaton och i min instruktionsbok finns en förteckning över motorkoder och karossversioner, det rör sig om 17 sidor så det finns många versioner.
Jag bifogar 2 dokument som exempel, en sida version 14 och en sida version MAXI.
Hoppas att generation 1 som din bil tillhör har samma upplägg i instruktionsboken, då är det ju bara att leta upp MOTOR, MOTORKOD och KAROSSVERSION i listan och titta uppe till vänster så ser du vilken typ du har.

Leif C
 

Bilagor

  • Manual chassityp.pdf
    374,4 KB · Visningar: 42
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Nära skjuter ingen hare...
Alla versionerna i listan var i 230 chassit, min är ju 280...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Hej!
Jag har ju generation 2 av Ducaton och i min instruktionsbok finns en förteckning över motorkoder och karossversioner, det rör sig om 17 sidor så det finns många versioner.
Jag bifogar 2 dokument som exempel, en sida version 14 och en sida version MAXI.
Hoppas att generation 1 som din bil tillhör har samma upplägg i instruktionsboken, då är det ju bara att leta upp MOTOR, MOTORKOD och KAROSSVERSION i listan och titta uppe till vänster så ser du vilken typ du har.

Leif C


Den du har är en 230, dessvärre hjälper det inte trådskaparen & oss andra som har modell 280. Men det kanske finns något liknande för oss.

Bennie
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Öka totalvikten i en äldre HB

Den du har är en 230, dessvärre hjälper det inte trådskaparen & oss andra som har modell 280. Men det kanske finns något liknande för oss.

Bennie

Som jag skrev, "Hoppas att generation 1 som din bil tillhör har samma upplägg i instruktionsboken", jag ville bara tipsa om att det kanske skulle löna sig att titta i instruktionsboken till aktuell bil!!!
 
Toppen