• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

JÄTTESVÅR FRÅGA, ELLER?

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Hur ser ni på detta?
Antag att ni står i begrepp att köpa en husbil med exempelvis 5 bältade sittplatser med lika många, eller fler möjliga bäddplatser. Vid ett viktsmässigt överslag finner ni att 5 normalviktigt vuxna med minimal packning rimligen inte kan komma under gränsen för maximal lastvikt enligt registreringsbeviset (bortse från extrautrustning mm.).

När ni anför detta svarar säljaren (starkt förenklat) att varje kund måste anpassa sig till maxlasten och puzzla med antal passagerare, dess packning och vikt, samt mängden färskvatten och bränsle. Detta oavsett faktisk utrustning som antalet sitt- och bäddplatser.
//Conny
PS
Jag glömde att fråga om säljaren självmant skall upplysa om konsekvensen av begränsningen eller inte.
DS
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: JÄTTESVÅR FRÅGA, ELLER?

Det är ju bara realistiskt, de flesta husbilar har ju inte obegränsad lastvikt. Antingen kan man anpassa sig, eller köper man en annan bil? Som passar till de egna önskemålen. :)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: JÄTTESVÅR FRÅGA, ELLER?

Semester med 5 vuxna är nog mer i praktiken än i verkligheten.
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: JÄTTESVÅR FRÅGA, ELLER?

För några år sedan köpte jag en husvagn på Elmiamässan och då blev jag av flera fabrikat uppmanad att inte bry mig så mycket om det där med lastvikt.

Upplever att det funkar lite bätte nu för tiden. Tittade i tillbehörslistan på mitt senaste köp och till och med de olika tillbehören man väljer är viktsatta för att man ska se hur det påverkar tjänstevikten så det finns allt seriösa säljare också men det borde alla vara tycker jag framför allt borde bilen vara anpassad för att få med sig alla passagerare som den är typgodkänd för.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: JÄTTESVÅR FRÅGA, ELLER?

Semester med 5 vuxna är nog mer i praktiken än i verkligheten.

Jo, men två vuxna och två tonåringar är nog inte så ovanligt! :) Nu har vi bara 4 bältade platser, men om vi hade haft fler hade vi säkert haft med ytterligare någon tonåring ibland, och de är ju stora som vuxna...
/Jessika
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: JÄTTESVÅR FRÅGA, ELLER?

Hej!
Wberger: 5 platser är bara ett exempel för att visa principen, och inget annat.

Pecka: Kan du då tänka dig en bil med 2 eller max 3 platser för att man inte kan lova mer, med motiveringen att folk blir allt tjockare och släpar med sig mycket packning.
//Conny
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: JÄTTESVÅR FRÅGA, ELLER?

Jo, men två vuxna och två tonåringar är nog inte så ovanligt! :) Nu har vi bara 4 bältade platser, men om vi hade haft fler hade vi säkert haft med ytterligare någon tonåring ibland, och de är ju stora som vuxna...
/Jessika

Samma situation som oss. 2 tonåringar, 198cm långa och närmre 90 kg var ställer sina krav på lastvikt. Valde att höja totalvikten med 350kg när vi köpte senaste husbilen = 755kg lastvikt ger en teoretisk chans att klara vikten eller i vart fall minska övervikten... Även vi har bara 4 bältade platser.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: JÄTTESVÅR FRÅGA, ELLER?

Hej!
Wberger: 5 platser är bara ett exempel för att visa principen, och inget annat.

Pecka: Kan du då tänka dig en bil med 2 eller max 3 platser för att man inte kan lova mer, med motiveringen att folk blir allt tjockare och släpar med sig mycket packning.
//Conny

Vikt och utrymme sätter gränserna.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: JÄTTESVÅR FRÅGA, ELLER?

Jo, men två vuxna och två tonåringar är nog inte så ovanligt! :) Nu har vi bara 4 bältade platser, men om vi hade haft fler hade vi säkert haft med ytterligare någon tonåring ibland, och de är ju stora som vuxna...
/Jessika

Så är verkligheten , men för de flesta så gäller det att ha kontroll på vikt och minimera vad man tar med sig.
 

Seglaren46

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
19916
Medlemskap
2024
Sv: JÄTTESVÅR FRÅGA, ELLER?

Hej på er. När jag läser allt detta blir jag tveksam till mitt beslut att sluta segla och börja åka husbil. Båten (11,5 X 3,8) kan jag lasta hur mycket jag vill (nästan) utan att någon bryr sig. Jag fattar att det är skillnad på bil och båt ur trafiksäkerhetssynpunkt. MEN Det är (ursäkta) jävligt snårigt. Får se hur det går. Vinden är fri, hur är det på landbacken?? Kör försiktigt. :))
 
Toppen