• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åtdragningsmoment mm

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Undrar om någon har rekommenderade åtdragningsmoment för aluminiumfälgar till husbil och personbil?

Har genom åren upplevt problem med hjulbultar resp hjulmuttrar. Senast med originalmuttrarna till min V50 (-08) som är tillverkade i två delar (konan sitter inte fast den yttre delen utan roterar vilket gjort det både omöjligt att dra åt resp lossa när man lyckats få fast dem. Frågan är om det finns någon tanke bakom denna konstruktion??? Har försökt få tag i hjulmuttrar som är gjutna i ett stycke men ej lyckats. Jag vill inte köpa nya originalbultar från Volvo eftersom de fortfarande är konstruerade som de jag har!!)

Hälsningar ORVAR
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åtdragningsmoment mm

Att konan är rörlig påverkar inte åtdragningen, den fungerar ju bara som en bricka, fast konisk, egentligen en bättre lösning än fast kona rent tekniskt. Den används av ganska många bilfabrikat, inte bara Volvo.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment mm

Håller med Montreal, Ford har samma typ av muttrar med bricka till alu-fälgar och de skulle dras med ungefär 100 Nm på min tidigare Mondeo -06, aldrig några problem med att lossa dessa, har en nyare Astra nu och deras konade muttrar utan bricka skall dras med 140 Nm.

En del gummiverkstäder drar åt muttrarna/bulten för hårt bara för att vara säker, alu-fälgar bör dras med momentnyckel så man får rätt moment och efterkontrolleras 7 - 10 dagar.

Sedan en varning för att använda samma muttrar/bult till både alu- och stålfälgar eftersom det gärna vill bli lite grader på muttrar/bult som används till stålfälgar.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment mm

Åtdragningsmomentet på de Fransk-Italienska husbilarna brukar väl ligga på 160 - 180 Nm beroende på årsmodell och fälgstorlek.

Hur det är med MB, Ford och större Iveco vet jag icke.

Momentet brukar stå i instruktionsboken.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment mm

Detta får jag fram på MB Sprinter manualen.

Med hjulbultar: Stålfälg=240Nm, Alu.fälg= 180Nm

Med hjulmuttrar: 180Nm.
 
F

F.d. 15918

Guest
Sv: Åtdragningsmoment mm

Hej, se bif fil på de vanligaste hjulbultarnas åtdragningsmoment.
Mvh Nisse
 

Bilagor

  • moment.jpg
    moment.jpg
    35,5 KB · Visningar: 40
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Åtdragningsmoment mm

Däckia i Eskilstuna drog mina vinterhjul på stålfälg med 150 Nm....Efterdragning med momentnyckel...16 tums fälg
 
F

F.d. 15918

Guest
Sv: Åtdragningsmoment mm

Det är egentligen ganska enkelt, ett skruvförband fungerar som en fjäder, om man vill ha max klämkraft så drar man till det moment som skruvklassen är, det vanligaste för en hjulbult är 10.9. Om man nu överdrar förbandet och får plastisk deformation så minskar klämkraften och tillslut så går bulten av. Så rätt moment är a och o, när man kollar momentet så bör man vara noga med om det är ett smort förband eller tort.

//Nisse
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment mm

Bäste "Montreal"! Du har helt rätt. Jag missförstod hur bultarna fungerade pga att däckverkstaden dragit sönder gängorna på de flesta bultarna. Se för övrigt mitt inlägg nedan!
Tack från ORVAR
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment mm Klarlagt!

Efter ett antal kontakter med däckverkstäder, fälgleverantörer etc har jag nu förhoppningsvis fått fram de riktiga momentvärdena:
Husbil med 16 tumsfälgar och M16-bultar:160 Nm
Volvo V50 med 15-tumsfälgar: 130 Nm

Stort tack till samtliga som engagerat sig!
ORVAR
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åtdragningsmoment mm

Om vi får veta vilket chassie bilen är byggd på kan många här på forumet ha nytta av informationen! :)
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Åtdragningsmoment mm

Åtdragningsmomentet beror bara på gängstorlek och kvalitet på muttern/skruven. Möjligen kan fälgen begränsa momentet.
Vilket chassie spelar ingen roll.
//Arne B
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Åtdragningsmoment mm

Det stämmer ju, men för att informationen skall vara till hjälp för de som läser här, måste man ju veta vilken bil det gäller. Fiat Light/Maxi, Mercedes, Ford framhjuldriven/bakhjulsdiven, Iveco o.s.v. Alla chassin är ju inte lika och alla kanske inte är så vana med att mäta bultarnas diameter och gängstigning.
 
Senast ändrad:
Toppen