• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sygic Fartkameror

F

F.d. 50195

Guest
Hej, i samband med En Tysklandsresa avinstallerade jag fartkameror från programmet i min Samsungplatta, är ju förbjudet med fartkameravarning i Tyskland.
Nu kan jag inte ladda in det igen, någon som vet hur man gör?
Mvh
 
F

F.d. 55460

Guest
Sv: Sygic Fartkameror

Man kan ju också hålla hastigheten som råder på vägen, då har man ju ingen glädje av någon varning.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Sygic Fartkameror

Jag vet inte hur du återställer fartkamerorna, kan bara säga att det var synd att du tog bort dem, för det är inte olagligt i Tyskland med den typen av varningar, utan samma som här, att det är sk. radarvarnare som är förbjudna.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Sygic Fartkameror

Det är en gammal artikel och det stämmer inte alls idag.
Har talat med en fd Autobahn polis om detta.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Sygic Fartkameror

För att inte fara med osanning så har jag kollat lite vad som står i den tyska regelboken om detta.

Att inneha GPS eller App med fartkamera varningar är inte olagligt.
Radarvarnare är det.

Däremot kan man få 75 € i böter om Polisen kan konstatera om GPS eller App påverkat störande för dig eller annan i trafiken. Som exempel att du tvärnitar om du närmar dig en radar och du fått varning om detta.
Enligt ADACs jurist (motsvarande våra Motormännen) så är detta en gråzon och det går normalt aldrig att bevisa.
Det är också olagligt om en passagerare har en app i sin telefon som varnar och han berättar detta för föraren och om han då kör trafikfarligt beroende på det...
Samma där, svårt eller nästan omöjligt att bevisa.
Det är därför också som de flesta radiokanaler har sk Blitzerwarnung och går ut med upplysningar var de finns, är detta gjort i tid är där ju ingen som tvärbromsar o stör trafiken.
Återigen, håller man godkänd fart så är det ju inget problem i sig. :)
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Sygic Fartkameror

Tydligen är man (jag) dålig på källkritik, litade på den info jag bla hittade här på Husbilsklubbens sajt.

Men faktum är att jag raderat fartkameravarningen och det kan jag inte få tillbaka utan att betala för det och det ingick i den ursprungliga licensen, eller?
 
Toppen