• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eftermontering af värmeväxlaren

F

F.d. 54888

Guest
Har Alde men ingen värmeväxlare - er der nogen der kender til om den kan eftermonteres ?
Johnny
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Eftermontering af värmeväxlaren

Japp, det går bra. Finns satser att köpa på aldes hemsida, jag har eftermonterat i min. Den sitter under sittplatsen på hö sida när du kommer in i bilen. Vill inte va utan värmeväxlaren nu på höst o vinter. Har den monterad utan extra pump, så att bara motorn kan värma bodelen, men det räcker för mig. Kan jag rekommendera.
 

Credo763

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Norge
Sv: Eftermontering af värmeväxlaren

Jeg har også varmeveksler og har montert pumpe slik at alden varmer opp motoren, og i tillegg har jeg koblet inn en trinnløs styring av kupevifte slik at jeg kan sette på viften uten å ha på tenningen på bilen, dette fungerer utrolig bra, man kan da sette litt varme opp på ruta og ned mot gulvet så blir man helt kvitt kuldebroa som kommer fra fronten av bilen.
MVH
Terje
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontering af värmeväxlaren

Jag har en Fiat 2,3 liters multijet motor (150 hk).
Den avger mycket lite spillvärme, att växla värme från denna motor till bodelen tycker inte jag är värt investeringen.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Eftermontering af värmeväxlaren

Jag har en Fiat 2,3 liters multijet motor (150 hk).
Den avger mycket lite spillvärme, att växla värme från denna motor till bodelen tycker inte jag är värt investeringen.

Moderna dieslar, vilket du har, ger gott om värme nu för tiden. Att få gratis värme från motorn och att ha bodelen uppvärmd när du stannar för kvällen är väl en av dom största fördelarna med vatten värme som jag ser det iaf. Sen slipper du kalldraget i nacken när du kör oxå.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Eftermontering af värmeväxlaren

Det finns utmärkta värmeväxlare vatten till luft som använder motorns värme för att värma bodelen, så det är inte en funktion som är förbehållna vattenburna system. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Eftermontering af värmeväxlaren

På min gamla Kontiki från -91 har jag ett vattenburet element med fläkt & detta är original beroende på att samma bil & bodel också utrustades som ambulans i England (vilket framgår av instruktionsboken). Denna utrustning är så simpelt utförd att det är väldigt enkelt & billigt att snickra ihop själv om man vill. Effektiviteten då? Jodå, den räcker till & blir över. Efter bara någon mil så har vi en behaglig temperatur i bodelen.:)

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Eftermontering af värmeväxlaren

Det har nog mera att göra med att det tar tid att få upp ordentlig arbetstemperatur vid mycket låga belastningar som, t.ex. i stadstrafik. Och självklart blir det ju inte lika mycket restvärme när effektuttaget är mycket lågt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
F

F.d. 55562

Guest
Sv: Eftermontering af värmeväxlaren

Det går alldelsens utmärkt. Finns som sakt färdiga satser på aldes hemsida. Vintertid kan du köra gasolvärmen på aldepannan och värma motorn. Som en motorvärmare. Jag gör så vintertid.
Stod i riksgränsen, en vecka ett år med minus 30 grader. Bilen startade lätt då vvx varit på 4 timmar innan avvfärd. Kör den alltid vintertid då man åker så värms bodelen hela tiden. Jag har en cirkulationspump vid motorn till vvx.:spinny:
 
F

F.d. 54888

Guest
Sv: Eftermontering af värmeväxlaren

1000 tak for fine svar.
Mener det er model 3020 der monteres i min nye camper - men det gør vel ingen forskel ?
Mvh Johnny
 

Chrille68

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28428
Medlemskap
2022
Sv: Eftermontering af värmeväxlaren

Japp, det går bra. Finns satser att köpa på aldes hemsida, jag har eftermonterat i min. Den sitter under sittplatsen på hö sida när du kommer in i bilen. Vill inte va utan värmeväxlaren nu på höst o vinter. Har den monterad utan extra pump, så att bara motorn kan värma bodelen, men det räcker för mig. Kan jag rekommendera.
Tjena, Hur anslöt du dig till motorkretsen?
T-koppling före kylarn?
 
Senast ändrad:
Toppen