• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tätningsmassa taklucka spruckit runt om (bilder)

F

F.d. 23698

Guest
Hej, säkert ett kärt ämne, men här kommer min fråga:

Jag satte in en Fiamma 40x40 taklucka i mitt glasfibertak. Tätade med "Terostat 2759 Fog-/tätningsmedel".
Efter bara några månader, och max 500 mil, så har hela fogen spruckit runt takluckan. Är väl bara att ta upp och göra om igen, men använde jag fel fogmassa? För lite fogmassa? Nån som har synpunkter?

m3zaOAx.jpg


CsRdTwm.jpg
 
Lösning
Sv: tätningsmassa taklucka spruckit runt om (bilder)

Hej, lite svårt att se helheten, men det som har spruckit är väl överflödet på utsidan som man lika gärna kan ta bort det mesta av redan vid monteringen.
Terostat 2759 är ju jättebra butylmassa för sådana här monteringar, men den skall ligga klämd mellan två ytor och inte synligt och fritt (mer än ev. lite som tränger ut när man pressar/drar dit luckramen).

Du har väl ett par cm. bredd av massan klämd mellan takytan och luckramen?
Den biten av massan är ju inte utsatt för för väder, vind och smuts, utan när den är av bra fabrikat så varar den uppåt 20 år eller mer.
Ta bort överflödet i stället, och tycker du att det behövs en extra tätningsfog där butylen nu ligger synlig...
F

F.d. 55562

Guest
Sv: tätningsmassa taklucka spruckit runt om (bilder)

Jag använder Sikaflex o Sikasil för marint ändamål.
Finns på bygg o båttillbehörsaffärer. I båtar rörs det alltid lite så det passar till husbilar också.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: tätningsmassa taklucka spruckit runt om (bilder)

Hej, lite svårt att se helheten, men det som har spruckit är väl överflödet på utsidan som man lika gärna kan ta bort det mesta av redan vid monteringen.
Terostat 2759 är ju jättebra butylmassa för sådana här monteringar, men den skall ligga klämd mellan två ytor och inte synligt och fritt (mer än ev. lite som tränger ut när man pressar/drar dit luckramen).

Du har väl ett par cm. bredd av massan klämd mellan takytan och luckramen?
Den biten av massan är ju inte utsatt för för väder, vind och smuts, utan när den är av bra fabrikat så varar den uppåt 20 år eller mer.
Ta bort överflödet i stället, och tycker du att det behövs en extra tätningsfog där butylen nu ligger synlig så får du ta något lim-tätningsmedel som stelnar till en elastisk fog som föreslagits, som synlig extrafog.

För... Ursäkta åter igen :oops:, du har väl rejält uppfyllt med butylfogmassa mellan taket och luckramen, och som ligger klämd och osynlig där, och det synliga torra är bara det som trängde ut, och du därefter smetade ut efter du monterat och dragit dit luckramen.


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Lösning
F

F.d. 23698

Guest
Sv: tätningsmassa taklucka spruckit runt om (bilder)

Ja, visst har jag lagt på en hel del butyl-massa runt ramen, sen på med luckan, sen har jag lagt en 45 graders kant runt hela takluckan. Tyckte jag la på flödigt, men det kanske var för lite ändå??
Jag har fått läckage, men jag vet ännu inte hur det ser ut under takluckan. Har inte monterat bort takluckan än, men då lär jag väl se hur fogen ser ut.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: tätningsmassa taklucka spruckit runt om (bilder)

Så bra, för då skall det egentligen klara sig utan synlig extrafog.
Vill du ha synlig extrafog så skall du ta något annat till just den som stelnar till gummikonsistens i stället, för bytylmassan skall bara vara undangömd så att säga.

Kolla upp läget igen, så du kanske kan se var det inte blev bra.

Den här sortens ramar med synliga skruvar kan vara lite känsliga, men det har ju trängt upp så mycket massa runt skruvarna, och då säkert ner i skruvhålen också så det borde inte vara ett problem.
Men bra butylmassa som är klämd mellan ytor klarar att hålla tätt väldigt länge, om det blir bra från början.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: tätningsmassa taklucka spruckit runt om (bilder)

Krmhh, om ni ursäktar, det ser ut som en murare hade varit i farten.
Man skall torka av det överflödiga direkt. Resultaten blir bättre och överskådligare. Jag tycker mig se en spricka längs hela skarven, har det uppstått rörelser i fogen innan härdning?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: tätningsmassa taklucka spruckit runt om (bilder)

Som jankro sier, butyl er kun egnet for skjult tettning da den krymper og sprekker når den tørker åpent. I press tørker den nesten aldri.

Utvendig tetning gjøres helst med en pu masse som sikaflex, tec-7 og andre. En kan og med fordel bruke dette på de fleste takluker slik at skruehull fylles med pulim og en bygger hatt på skruene når de er dratt til. Eneste takluke som monteres med silikon er magivent og tilsvarende, disse har en annen profil på flensen og bruker silikonmassens elastisitet som vibrasjonsdemper.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: tätningsmassa taklucka spruckit runt om (bilder)

Sikaflex 291i är ett exempel på tätningsmassa som kommer fungera i längden. Det viktiga är att det måste stå emot både kyla, värme, vatten och ultraviolett strålning (solen) utan att torka ut och spricka. Det gör Sikaflex.
 
F

F.d. 23698

Guest
Sv: tätningsmassa taklucka spruckit runt om (bilder)

Sådär, här följer en reparationsrapport.

Så här såg det ut under innertaket.

ZlCtaj3.jpg




Gamla tätningsmassan:

6uX6cjJ.jpg



Rengjort med aceton:

EqUJyzS.jpg



Rengjord:

lB1In6L.jpg



På med sikaflex 291i:

x8JVGPY.jpg



Hade även på en del på taket:

zadhDvi.jpg



På med takluckan. Notera att här är takluckan bara pålagd utan att ha skruvats fast än.

NTQ2GS2.jpg



Och så drar vi med fingret, så det blir en "fin" kant

WimisMw.jpg



Passade även på att sätta på ett par rails.

IQs4Tso.jpg


Nu återstår att se hur tätt det blir. 100% hoppas jag. Återkommer om ett år med rapport:)
Jag tackar för alla tips!!!! :spinny:
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: tätningsmassa taklucka spruckit runt om (bilder)

Hej

Tak for de fine foto, vil du beskrive hvorledes du fik den gamle silicone af og fik ruden så fint afrenset ?

Håber det holder tæt for dig nu
Hilsen
Flemming
Danmark
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: tätningsmassa taklucka spruckit runt om (bilder)

Tec-7 är annars ett väldigt bra lim & tätningsmedel som finns i vit, brun, beige & svart färg.

Bennie

Sikaflex 291i är ett exempel på tätningsmassa som kommer fungera i längden. Det viktiga är att det måste stå emot både kyla, värme, vatten och ultraviolett strålning (solen) utan att torka ut och spricka. Det gör Sikaflex.


Finns det någon i den samlade skaran allvetare som har erfarenheter/åsikter om Biltemas Marintätning (254700) Jämfört med de beprövade fabrikaten ovan?
Pris och tillgänglighet är ju rätt tilltalande vad gäller Biltemas produkt.

"1-komponent polyuretanbaserad tätmassa"
Marintätning - Fogmassa - Biltema
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/254701_TDS.pdf
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: tätningsmassa taklucka spruckit runt om (bilder)

Det bør ikke være store forskjellene på PU baserte masser, og mesteparten av dokumentasjonen er den samme som for de andre produktene. Som for Sika og Köra sine produkter tilbys primer for bedre feste.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: tätningsmassa taklucka spruckit runt om (bilder)

Finns det någon i den samlade skaran allvetare som har erfarenheter/åsikter om Biltemas Marintätning (254700) Jämfört med de beprövade fabrikaten ovan?
Pris och tillgänglighet är ju rätt tilltalande vad gäller Biltemas produkt.

"1-komponent polyuretanbaserad tätmassa"
Marintätning - Fogmassa - Biltema
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/254701_TDS.pdf

Detta medel har jag använt när jag skulle täta hela vägen mellan markisen & väggen på HB'n. De t var ogjort arbete, tätmassan vittrade sönder & släppte. Numera använder jag bara TEC-7, Sikaflex 291i eller Tekton MS40.

Bennie
 
F

F.d. 23698

Guest
Sv: tätningsmassa taklucka spruckit runt om (bilder)

Nu är jag tillbaka; 1 år senare. Inspekterat tätningen, och det ser väl "ok" ut, inte helt hundra, men verkar tätt. Tätningsmassan är lite missfärgad, och det verkar ha spruckit en del. Dock inte lika hemskt som förra gången. Får hålla ett öga, och inspektera lite då och då.

10MnfNj.jpg


K4orDbe.jpg


SkJa8SI.jpg
 
Toppen