• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Test inför vintern

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej
I helgen, testade vi bateribanken, vi har två biltema baterier a 95 amp. Samt solcell a 100w.
Vi laddade mobiltelfon tog 0,6 amp, padda -0,8 amp. LED belysning på samt tv . kl 22 slockna dumburken. Kollade volten, efter att stängt ner allt utom alden och hade 11,8. V .
Vaknade på morgonen, då hade den automatiken gått in på småtimmarna och stängt av alla 12v förbrukare, förutom kyl,fotsteg och värmen. Startade bilen och då laddade generatorn med 12,5 amp. 30 min senare stängde jag av bilen,och panelen visa 13,1 v med pannan på.
I morgon ska jag köpa bateribank för laddning av mobill och padda, vidare kommer jag att starta bilen en stund innan vi lääer oss.
Jumpstarter för bilen har jag alltid med.
Det är alltid rätt att sätta upp några bateridrivna led lampor på insidan an skåplucker nära sängen samt en på toa.
Nu är vi redo för frikamping
Mvh
Bertil
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej på er.
Vi är glada amatörer, men var ute var och var annan helg förra vintern.
Håller med om att baterierna kunde varit bättre, men det gick i allafall att få liv i dem.
I vanliga fall, går vi inte under 12.2v. Men jag ville testa systemet då det är nytt för oss.
Vid 11v gick larmet, som det skulle och vid 10.5v slog 12v systemet av. Alden värmde på och det var 22C på morgonen. Baterierna får hänga med till våren, sen blir det samma baterier som vi hade i vår gamle Hymer. Det intresantaste var att ladning av paddan och Aldesystemt drog lika många amp.
Ha det så bra
Bertil
 
Toppen