• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slopad roaming 2017

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Slopad roaming 2017

Telenor Frihet 50 GB:

Mätte för några minuter sen och det ser lovande ut, i alla fall i Göteborg. Snart får vi se hur det blir hela vägen ner till Portugalien...

Bredbandskoll:
Bredbandkoll-Telenor.jpg

Speedtest.net:
Speedtest-net.jpg
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Slopad roaming 2017

Kanske är det så men de gånger jag mätt mot Bredbandskollen har det varit ca 1,10 Mbit/s och så är det just nu i Porto Covo i Portugal. Fungerar, som sagt, klockrent!

Tillagt: Kommentaren var riktad till livibil!

Det kan säkert skifta hur de gör. Jag tänkte inte på att kolla. Tyckte bara det funkade ovanligt bra till att skulla vara 1 Mbit/s. Vore kul om ni som är ute och kör rapporterade er hastighet på Frihet.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Slopad roaming 2017

Nu har vi varit ute ett tag med "Frihet".

- Många gånger är faktiskt 3G bättre än 4G i routern. Varför vet jag inte. Men det är högre svarstid på 3G (ca:150msek)

- Ibland när det är slött är det enkelt att gå in och ändra operatör till en annan. Telenor roamar ju oftast med flera operatörer i samma område.

- Inte över 1,1 Mbit ute i Europa. Första sekunderna kan det vara högre för att sedan ställa in sig.

- 1 Mbit funkar bra för en användare. Ibland är vi två PC inloggade på routern samtidigt, vilket kan bli segt om den ena kollar på tv eller liknande. Lösningen är då att jag gör en Hotspot av min mobil så får frugan ha routern i fred. På det sättet kommer man ju åt 2 Mbit.:)

- Jag har fått en ny GPS eftersom vi har Frihet. Jag har börjat använda google maps att navigera med, som faktiskt har blivit mycket bättre och har alla trafikstörningar live. Mycket enkelt att söka olika mål och spara mål på kartan. Kräver att man är online. Men vad gör det? Jag har ju Frihet 50GB. Så mycket kan inte ens jag blåsa när det är 1 Mbit begränsning.

- Enkelt att se aktuell förbrukning på vårt familjekonto (3 simkort) via app och hemsida.

I det stora hela kan jag inte se nägra större nackdelar utom hastighet, samt att det kostar extra att ringa morsan som har norsk telefon.

768_kart_roam3_tcm48-296251.gif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Slopad roaming 2017

Klart at dette vil gi enkelte klare begrensninger i friheten for skandinaver, operatørene kan ikke levere "fri" roaming med tap. Tipper Telenor sin nåværende struping av hastigheten er noe en må leve med, men at noen operatører vil prøve andre muligheter med tilleggsbetaling for "uvanlig bruksmønster" være seg for lang tid utenlands i året eller for mye streaming. Ville ikke forundre meg om noen også blokkerer tjenester som Netflix og IpTV når en er utenfor eget land.

Alternativet å sette opp prisene på mobildata til sydeuropeisk nivå er enda mindre ønskelig, men kan være løsningen for enkelte operatører.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Slopad roaming 2017

Är något fel i länken?
Visar enbart "Error 404: file not found"
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Slopad roaming 2017

Den såg ju ganska bra ut, tar hänsyn till både långa resor och låga lokala taxor med mycket data.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Slopad roaming 2017

Var idag i kontakt med Telenor i ett annat ärende och då försökte man sälja på mig bindning på mitt obundna abonnemang. När jag sade mig vilja vänta in vad som händer kom man med följande (försäljnings)argument:

-Telenor tror det dröjer minst 1 år tills det blir fritt
-Abonnemangen kommer att bli dyrare.
-Det kommer att bli extra kostnader vid mycket utlandssurf.

Undrar verkligen om politikerna kan acceptera ytterligare en fördröjning?

En del i det reviderade förslaget är ju att operatörerna inte får göra abonnemangen dyrare för att kompensera sig, inte heller så lätt ta ut extra avgifter.

Så försäljningssnacket gav lite fadd eftersmak.

Anders
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Slopad roaming 2017

Var idag i kontakt med Telenor i ett annat ärende och då försökte man sälja på mig bindning på mitt obundna abonnemang. När jag sade mig vilja vänta in vad som händer kom man med följande (försäljnings)argument:

-Telenor tror det dröjer minst 1 år tills det blir fritt
-Abonnemangen kommer att bli dyrare.
-Det kommer att bli extra kostnader vid mycket utlandssurf.

Undrar verkligen om politikerna kan acceptera ytterligare en fördröjning?

En del i det reviderade förslaget är ju att operatörerna inte får göra abonnemangen dyrare för att kompensera sig, inte heller så lätt ta ut extra avgifter.

Så försäljningssnacket gav lite fadd eftersmak.

Anders

Begär en förklaring av vår kontaktperson för avtalet med Telenor.
Återkommer...
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Slopad roaming 2017

Om jag förstått det rätt så slår EU-reglerna om pristak enbart mot priset mot oss som konsument. Att priset inte skall vara högre än hemma. Men den säger inget om grossistpriserna operatörerna sinsemellan. Är det så så kommer roamng att bli en dålig affär för operatörerna som då måste kompensera med att höja priset överlag. Jag har för mig att de svenska politikerna ville avvakta och även begränsa dessa grossistpriser - för annars blir det ju ingen reell sänkning.

Nu håller de på med en massa detaljstyrningar av slutkundspriser, men totalpriset är inte med i snacket...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Slopad roaming 2017

Det er satt et tak på grossistprisene, men de er høyere enn de laveste nordiske sluttbruker priser pr. MB. Det er og en skala for fremtidig reduksjon av grossistprisene, men det tar mange år før taket kommer ned til dagens laveste nordiske sluttbruker priser.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Slopad roaming 2017

Var idag i kontakt med Telenor i ett annat ärende och då försökte man sälja på mig bindning på mitt obundna abonnemang. När jag sade mig vilja vänta in vad som händer kom man med följande (försäljnings)argument:

-Telenor tror det dröjer minst 1 år tills det blir fritt
-Abonnemangen kommer att bli dyrare.
-Det kommer att bli extra kostnader vid mycket utlandssurf.

Undrar verkligen om politikerna kan acceptera ytterligare en fördröjning?

En del i det reviderade förslaget är ju att operatörerna inte får göra abonnemangen dyrare för att kompensera sig, inte heller så lätt ta ut extra avgifter.

Så försäljningssnacket gav lite fadd eftersmak.

Anders

Jag har nu fått svar från vår kontaktperson på Telenor.
Det som i texten kallas för "Agenten" är en person i deras kundtjänst.
Hoppas svaret ger ljus över frågorna.

Tack för att du uppmärksammar mig på detta, det finns fortfarande en del oklarheter i regleringen som gör att vi inte vet exakt hur det blir – jag lägger in svar vid varje fråga nedan. Toppen att vi får denna återkoppling – jag ser att vi behöver gå ut med förtydligande info till vår kundservice så att de vet vad de ska säga när de får frågor.


-Telenor tror det dröjer minst 1 år tills det blir fritt.
Agentens egna spekulation, vi utgår ifrån att Roam Like At Home träder i kraft den 15 juni 2017, det är dock ett par saker som måste falla på plats för att den ska göra det – att beslutet om Fair Use Policy är taget, beslut togs 15/12 så den är klar. Den andra förutsättningen är att Kommissionen, Rådet och Parlamentet enas om wholesalekostnaden, dvs. den kostnad operatörerna tar ut mellan sig när våra kunder använder varandras nät. Vi väntar oss ett beslut i jan-feb, tas inte detta senast i februari är risken att datumet glider MEN jag håller med om att politikerna inte vill vara med och bidra till ytterligare fördröjningar.


-Abonnemangen kommer att bli dyrare.
Agentens egna spekulation, vi lanserade RLAH (Roam Like At Home ) i våra nya Frihet-abonnemang i juni 2016, ett år innan regleringen trädde ikraft, jag kan inte se att vi kommer höja priserna på dem.


-Det kommer att bli extra kostnader vid mycket utlandssurf.
Det stämmer däremot delvis men ”mycket utlandssurf” är individuellt. Som den beslutna FUP (Fair Use Policy) ser ut så kommer kunden att kunna använda en del av abonnemangets inkluderade surfmängd utomlands, den sk FUP (Fair Use Policy) beräknas genom att man slår ut nationell månadsavgift (exkl. moms) på den kostnad vi har för att köpa 1 GB data (wholesalekostnaden i punkt 1) och sedan multiplicerar med 2. Ex.vis vår 50 GB-bundling kommer att ha en FUP (Fair Use Policy) på nånstans mellan 10-20 GB inom EU/mån – att jag säger mellan 10-20 GB är att vi inte vet vad kostnaden hamnar på (den som beslutas i punkt 1). Mao, ja vid surf som överstiger 10 GB/mån inom EU/EES kommer kund att bli debiterad (förutsatt att kund väljer att fortsätta surfa, vi måste notifiera kund innan vi får lov att debitera).
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Slopad roaming 2017

Tack för svaret. Sista punkten gör en ju lite orolig. Man måste ju då, för att kunna resa runt i Europa, köpa väldigt omfattande surfaabonnemang hemma. Tycker denna omräkning var väldigt restrektiv.

Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Slopad roaming 2017

Problemet ligger i at søreuropeiske telebolag har en mye høyere pris på data enn våre nordiske. Og om det blir en wholesale pris som passer for disse så blir det langt over hva sluttbrukere betaler i de nordiske land. Det blir da naturlig for de nordiske å sette grenser slik at de ikke må betale mer i wholesale en hva kunden betaler i abonnement.

Wholesale prisen pr GB skulle i prinsipp være lavere enn sluttbrukerprisen, men nå vil det i utgangspunkt bli slik at nordiske telebolag kan selge wholesale til høyere pris enn de klarer å hente fra lokale sluttbrukere. Motsatt i en del andre land hvor wholesale er under laveste sluttbruker pris.

For et likt marked så skulle wholesale ligge under laveste sluttbrukerpris i alle land, men det kommer til å ta tid før dette er mulig.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Slopad roaming 2017

Då var det bra att ta bundet i 2 år (som det blev eftersom jag köpte ny tel). En vinter till i syden med 50GB till samma pris :D
Överallt där jag stått på GC hittills har Telenor Frihet fungerat fint. T.o.m i P.d.Mogán där jag hade problem m mitt Spanska ab. förra vintern

God Jul fr Majzzan som nattar på en bakgata i Pl.d.Ingles inatt i närheten av kompisars hotell.
IMG_1054.JPG
 
Toppen