• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lossa sidospegeln

F

F.d. 56474

Guest
Försöker få loss min sidospegel på vår burstner då jag tänkte montera en komradioantenn på backspegeln och dra in antennen genom spegelfästet då finns plats där kabeln går in om man har elspegel (jag har inte det).

Har försökt som en tok men kan inte fatta hur den sitter fast.

Skulle uppskatta om någon som vet kunde förklara för mig... :(
 

Bilagor

  • burstner.png
    burstner.png
    681,6 KB · Visningar: 20
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Lossa sidospegeln

Är det spegelglaset eller själva fästet i husbilen du menar?
 
F

F.d. 56474

Guest
Sv: Lossa sidospegeln

Det är hela spegeln.
Det ser ut som att en del är skruvat i chassit med genomgående bult. Dessa kommer man inte åt om man inte lossar spegel med fäste.
Lite svårt att förklara men kan se om jag kan ta några bilder på det.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Lossa sidospegeln

Jag har bytit ut en spegel på en Burstner en gång som påminner starkt om den du visar på bilden, som jag minns det med mitt halvtaskiga minne så var det en elkontakt i botten man lossade (väl synlig), och möjligen en liten låsskruv (mer osäker på den punkten), sen var det bara att klappa till hela spegeln uppåt så lossnade den från fästet.
Det jag minns med bestämdhet var att fästet på bilen var koniskt med motsvarande kona på själva spegeln, om det är exakt samma på din husbil som den jag fixade vet jag dock inte.

mvh jocke
 
F

F.d. 56474

Guest
Sv: Lossa sidospegeln

Kanon, jag tror du har kommit ihåg rätt för det stämmer rätt bra med hur jag gissar att den sitter ihop. Skall bara se till att hitta någon form av låsskruv.
 
F

F.d. 56474

Guest
Sv: Lossa sidospegeln

Lysande, att jag inte hittade den när jag sökte.
Då är det bara att ta fram den lite tyngre hammaren och ha en brädbit emellan sen lite mer våld. :p
 
Toppen