• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av fuktskador

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Har varit med något liknande, och precis som du undrade jag över vägg och golvets anslutning.
Jag fick garva ut regel resterna längst ned i väggen och ersätta de med impegrerad virke istället som jag limmade med multibond från biltema. Jag lade också en 0.5mm Aluskiva längst ut så att eventuell vatten rinner förbi väggen och golven. Vill minnas att alu remsan blev 5 cm bred. Jag stoppade in den med den nya regelbiten innanför originalsidan.
Jag använde rostfria skruvar vid återmonteringen av de där plastskivorna som avslutar väggsektionen. De gamla av järn var fullständigt slut, och jag tycker att järn och alu är ingen "hitt" ihop...Vill minnas att jag förseglade hela skarven med samma multibond också...
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Har hört någonstans att man skall akta sig att använda impregnerat virke när man bygger in det. Det kanske avger gaser som inte är så bra.
Har virke liggande av lärk och en del kärnfura som är väldigt kådig, hoppas det går att få limmet att fästa på det. Har problem att hitta någon i närheten som säljer Merantiplyfa, men det finns på nätet att beställa. Behöver ju bara småbitar av 3, 6 och 16mm. När det gäller yttre karossidan, så limmar jag dit tunna plastskivor, som täcker ända ner under golvet.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Hej angående bältesinfästning så gjorde jag egen konstruktion där boltade jag en konsol i sidobalken mycket säkrare än den gamla som satt bara med träpluggar ( hur tänkte de ).
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    721,3 KB · Visningar: 21

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
I går hade jag tänkt lägga igen golvet mot yttervägg, men det blev tvärstopp, på grund av att jag upptäckte vattendroppar, som kom fram uppifrån inuti ytterväggen. Det kommer fram utefter plastkarossens sida och då förstår jag varför det är så rötskadat nere i golvet. Troligen går det in i någon skarv i taket eller på väggen, det är väl fogmassan som släpper igenom vatten, i detta fall i böjen på karossen mot hytten.

Är det någon utav er som åker Kontiki som har haft problemet och som har fogat om skarver i plastkarossen?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renovering av fuktskador

Min Kontiki läckte i tvärgående skarven mellan bodel & alkov uppe på taket. Jag åtgärdade så här:

1. Rensade försiktigt ur fogen med multimaskin & stålborste.
2. Tvättade med aceton.
3. Maskerade kanterna.
4. Fyllde fogmassa & jämnade av med en japan-spackel.
5. Avlägsnade maskeringsbandet INNAN fogen härdat.
6. KLART:)

Fogmassan* (egentligen ett montagelim) rekommenderades av Fritidscenter som själva använder denna när dom tätar om husbilar & husvagnar.

* TEKTON MS-Instant

IMEX AB - MS - 40 Instant


Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Renovering av fuktskador

Det finnes en mengde forskjellige varemerker for polyuretan lim og tettningsmasser. Forskjellen er liten, men avhengig av løsningsmiddel er det forskjellige løsninger på rengjøring og priming før en påfører massen. Sluttresultatet blir det liten forskjell på når en gjør sakene rett. Herdetiden varierer fra noen minutter til et par døgn. Har denne uken prøvd et billigprodukt som har vatn som løsnngsmiddel, men det bruker et par timer på å bli støvtørr og gjennomherding ser ut til å ligge på en cm i døgnet! Fuget rundt et rør i et nybygget hus, fugen er et par cm tykk men herder fra begge sider så det tar et døgn. Tec-7 er om lag dobbelt så rask, samme med den normale Sikaflex.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Oj, oj. Hur skall man nu uttrycka sig skonsamt?

Vid alla renoveringar börjar man med att stoppa fortskridande ras. I hus och husbilar betyder det att man börjar på taket. Man följer vattnets naturliga väg neråt och kollar alla skarvar. I en äldre bil förnyar man alla tätningar som inte är överlappande karaktär, speciellt vid fönster, luckor etc.

Räckna med att byta ut hundratals sönderrostade skruvar som är skruvade mot aluminiumplåten. Använd då rostfria skruvar, minst A2 kvalite. Problemet att hitta lämpliga rostfria skruvar är stor, då de flesta har för grunda gängor, kolla noga detta.

Dessa skruvar är ofta boven för läckage vid lister etc. Det är mödosamt arbete, men inte kostsamt. Man måste låra sig hur konstruktören har tänkt sig det hela innan ekonomerna kom med i bilden och förstörde det hela, om du förstår vad jag menar? När du lär dig tänka så, då hittar du snart ekonomernas signatur lite här och var och kan åtgärda dessa innan en katastrof inträffar..
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Kontiki som jag har är byggd på typ av plastkaross, som en plastbåt kanske, är lite osäker på uppbyggnaden där. Den är i stora sektioner med överlappande skarver och tror nog att många av dem är täta, men efter nästan 25 år så åldras tätningsmassan. Svårigheten är att täta om en sådan konstruktion, plasten är skör, så det går inte att öppna så lätt. Det enda jag kan göra är att täta de små springor som syns. Problemet verkar vara de installationer som gjorts, många helt felkonstruerade och tar in vatten, men även då skarv mellan bodel och alkov och hytt. Men skam den som ger sig, bara att fortsätta laga.
Bilden visar skorsten från VVB, där har de lyckats få till en plåt som tätar en del mot fukt runt avgasrör, men inget tätningsmedel.
 

Bilagor

  • 20151026_170322.jpg
    20151026_170322.jpg
    1,1 MB · Visningar: 15
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Ahaa, helt av plast..
Då har du förmodligen goda förutsättningar att lyckas, speciellt med din rätta "spirit".
Det är som sagt, metodiskt framåt, men eftersom det är plast, kan du gå ned i varmgalvat vad gäller skruv kvaliten, lättare och billigare att hitta. Dessutom slipper man en svårighet med rostfria skruvar som gärna vill lossna, de är ju lite hala.
Spröd plast utvändigt behöver inte vara alarmerande även om det ser ut som spindelväv på sina ställen, normal vax lager håller den vatten tät. Stör sprickorna dig, kan ju alltid lacka över dem med något segt billlack.
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sprickor och kackeleringar är det lite på sidokjolar o spoiler, men själva bodelen är intakt, men byggd i sektioner och det är skarvarna där som måste ses över, tyvärr verkar det som någon tidigare ägare kört med silikon, som i och för sig är ganska lätt att få bort, det fäster dåligt på underlaget, jag kör med vit Sikaflex 291. Hade tänkt lappa ihop golvet i helgen, men måste få stopp på läckan först.
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Silikon tätningen på taket var bara att dra bort som synes, tur så är originalmedlet ganska intakt, så jag tror inte det har läckt så mycket.
Det slutade i alla fall att droppa när jag sedan även tätade om på sidan.
Jag limmade in ett par skarvbitar av plast, där karossidan var för kort, så nu räcker de ner under golvet.
Sen sågade jag till ett par reglar till golvet av en kärnfurubräda, 1 1/4tum, lite tunga kanhända, men de håller. Lyckades hitta ett par bitar 3mm ply, troligen av Meranti typ och sen var jag till en marina i Västerås och hittade en halv skiva 6mm till golvet, han skulle ha 50 spänn för den, inte läge att pruta.
 

Bilagor

  • DSC03887.JPG
    DSC03887.JPG
    1,9 MB · Visningar: 53
  • DSC03889.JPG
    DSC03889.JPG
    1,9 MB · Visningar: 48
  • DSC03888.JPG
    DSC03888.JPG
    2,3 MB · Visningar: 48
  • DSC03885.JPG
    DSC03885.JPG
    2,6 MB · Visningar: 47
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Min Kontiki läckte i tvärgående skarven mellan bodel & alkov uppe på taket. Jag åtgärdade så här:

1. Rensade försiktigt ur fogen med multimaskin & stålborste.
2. Tvättade med aceton.
3. Maskerade kanterna.
4. Fyllde fogmassa & jämnade av med en japan-spackel.
5. Avlägsnade maskeringsbandet INNAN fogen härdat.
6. KLART:)

Fogmassan* (egentligen ett montagelim) rekommenderades av Fritidscenter som själva använder denna när dom tätar om husbilar & husvagnar.

* TEKTON MS-Instant

IMEX AB - MS - 40 Instant


Bennie


Instämmer frågade på Bossings vad som används av dom och anses bäst och då lade bodelsansvarig fram Tekton som är kanon och lätt att jobba med inte så kladdigt så resultatet blir proffsigt kan verkligen rekommenderas, köper inget annat i framtiden finns sällan på hyllorna oftast (sika) annat kladdmedel, där man får doppa fingret i yes hela tiden vilket inte är nödvändigt med detta proffsmedel.
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Kan ju vara så att de prioriterar det för att det är lätt att använda (snabbt),
men att det sedan tätar bäst är ju en annan fråga. De vill ju ha jobb.
De som bygger bilarna borde ju ha det bästa, men du ser hur det är.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renovering av fuktskador

Man kan ju tycka att byggaren använder det bästa materialet men det är väl där som med all annan tillverkning, det skall gå fort & det får inget kosta. Cost reduction är ett honnörsord inom tillverkningen, därav ibland produkter med en sisådär kvalitet & livslängd. Man har ju läst på forumet om relativt nya husbilar som läcker. För att återgå till mitt förslag på tätmedel så var det väldigt enkelt att använda & framför allt att ev. spill gick att ta bort med en fuktad trasa.

Bennie
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Jag har tidigare i alla fall ansett, att det som är svårt att få bort på händer och ev spill, är ett bra materiel, typ lim och färg.
Det kanske är för gamla sanningar, det var på den tiden allt inte var så miljövänligt.
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
I kväll har jag lyckats få dit yttre golvregeln. Det var en hel del pill, för att få kaross sidan att ligga emot så det gick att limma. Det sitte en sidokjol på utsidan och glasfibersidan är innanför, tidigare var karossen fäst i golvet från utsidan, men jag törs inte röra sidospoilern, den kan ju vara ganska skör efter 24 år, så nu ligger det tre 50cm trädgårdsplattor som mothåll på utsidan, för att få limmet att fästa. Jag kanske får dra några skruvar igenom spoilern på några lämpliga ställen. Det kan ju vara svårt att återställa en struktur som är så försvagad av röta, man måste ju begränsa sig, annars hamnar man i ett projekt likt Bror A håller på med.
 

Bilagor

  • 008 (4).JPG
    008 (4).JPG
    2,1 MB · Visningar: 31

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Nu börjar återställningen, av golv sen vägg. Lite svårt att få en skivskarv stark, utan att skarva med överlapp, eller fräsa ur isoleringen och lägga en bit under, jag väljer i stället att senare limma dit remsor ovanpå skivan i skarven, utrymmet är ju under sitsarna och inte synligt. Med tanke på att hela kaross sidan i princip hängde löst tidigare, så håller säkert detta.
Yttre golv och väggregel är skruvad underifrån och sen har jag även skruvat sidorna i de nya reglarna. Inget av reparationen är synligt ovanför sittbänkarna.
En undring, ni som har denna typ av VVB från Truma, hur ansluts det lilla skvallerröret som sitter under utblåset?
 

Bilagor

  • 002.JPG
    002.JPG
    2 MB · Visningar: 35
  • 003.JPG
    003.JPG
    2 MB · Visningar: 36
  • 005.JPG
    005.JPG
    2 MB · Visningar: 32

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

Nu när det har varit "midsommarväder" har jag gett mig på duschutrymmet.
Nederkant på yttervägg är även där slut, så de nedre reglarna måste bytas.
Toan var inga problem att få bort, värre var det med övrig inredning.
Vägg vid tvättställ var tätad med typ Sika material, oerhört segt och svårt att få loss. Jag var rädd att det skulle gå sönder, gammal skör plast, vore katastrof om det sprack rätt av.
Mot yttervägg fick jag lov att bryta bort regeln som det var fästad vid. I skarven mot duschkaret fick jag såga mig fram med ett bågfilsblad.
Nästa bekymmer blev avloppsventilerna i golvet, gängen i botten gick bara runt så det blev till att borra sönder skallen, det var mässingsskruv som tur var. Då gick det att försiktigt bryta loss karet med en kofot. Den extra skiva som satt ovan plastmattan var helt slut, tur så hade golvet under klarat sig, förutom mot yttervägg, där måste jag in och fixa ny golvregel och även i väggen. Hjulhusen är bara en oisolerad plåtskolla, ganska spartansk lösning, ingen vinterbil precis.
Även vid avloppen är det stora glipor, där man ser marken utanför, läge för att isolera lite där, kanske med fogskum. Bilen är ju ganska välisolerad för övrigt, men det finns ställen, där man undrar hur de har tänkt.
Forts följer.
Harry
 

Bilagor

  • 15.jpg
    15.jpg
    2,8 MB · Visningar: 46
  • Toautrymme.jpg
    Toautrymme.jpg
    4,8 MB · Visningar: 53
  • toavägg.jpg
    toavägg.jpg
    4,6 MB · Visningar: 46
  • 000.jpg
    000.jpg
    5,2 MB · Visningar: 46
  • 20151212_123203.jpg
    20151212_123203.jpg
    1,2 MB · Visningar: 41
  • 20151212_125824 (2).jpg
    20151212_125824 (2).jpg
    1,6 MB · Visningar: 41
  • tvättställsvägg.jpg
    tvättställsvägg.jpg
    2 MB · Visningar: 42
  • Duschkar, undersida.jpg
    Duschkar, undersida.jpg
    3,1 MB · Visningar: 38
  • 20151209_111531 (2).jpg
    20151209_111531 (2).jpg
    1,2 MB · Visningar: 38
Toppen