• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fullt på Garmins GPS

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Vad kan man tänka sej att flytta över till extrakortet?
Där finns bara Jockes filer.

Och varför är det fullt i internminnet?

Undrar
Kåre
 

Bilagor

  • Garmin.JPG
    Garmin.JPG
    39,8 KB · Visningar: 16

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Hvilken Garmin har du?

På de nyere modeller vil dele af kortopdateringer automatisk blive lagt på minneskortet, når den interne hukommelse er fyldt op.

Lige nu har Garmin kortversion 2016.20 til opdatering

Min 3590 ser sådan ud:
 

Bilagor

  • Garmin 3590.jpg
    Garmin 3590.jpg
    20 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Den möjligheten finns nog inte på min 3790.

Tvärtom så frågar den envist varje gång om jag inte även ska lägga in de nya POI på internminnet. Det skulle se ut de, he he....:)
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Hvilken Garmin har du?

På de nyere modeller vil dele af kortopdateringer automatisk blive lagt på minneskortet, når den interne hukommelse er fyldt op.

Lige nu har Garmin kortversion 2016.20 til opdatering

Min 3590 ser sådan ud:

Ja detta ser ju bra ut, men vilka mappar kan man manuellt lägga över på extrakortet, utan att riskera "haveri"?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Den möjligheten finns nog inte på min 3790.

Tvärtom så frågar den envist varje gång om jag inte även ska lägga in de nya POI på internminnet. Det skulle se ut de, he he....:)

Hvis du svarer ja til det spørgsmål, og du har lagt mange POI's ind, så vil det tage en masse plads på enhedens internminne.

Dine Ekstra POI's skal være på det ekstra hukommelseskort.

En løsning kan være at slette alle POI's på din enhed. Det burde frigøre en del plads

Hvis du har livstidsopdatering, kan en anden løsning være at slette alle kort fra enheden og så opdatere 2016.20 en gang til
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Nu lägger jag INGA egna eller Jockes POI på internminnet.

På internminnet ligger bara det som Garmin själva har lagt dit.

I mappen POI på internminnet ligger bara några kb med fartkameror.

Så jag förstår inte hur Garmin tänker när dom lyckats fylla internminnet.

Men man får kanske göra som du säger och börja om från början.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Som sagt, HUR räknar Garmin?

Ledigt utrymme 380 Mb
Använt, enligt de ihopräknade mapparna 250Mb + 1,700kb
Totalt utrymme på Internminnet 7,3 GB

Jag får inte ihop detta!
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Som sagt, HUR räknar Garmin?

Ledigt utrymme 380 Mb
Använt, enligt de ihopräknade mapparna 250Mb + 1,700kb
Totalt utrymme på Internminnet 7,3 GB

Jag får inte ihop detta!

Kan du lave et skærmprint af internminnet, hvor størrelserne på de forskellige filer fremgår?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fullt på Garmins GPS

se spesiellt på mappen GPX, den og mappen Garmin ser ut til å være svært aktive. Mulig en kan flytte noe fra en av disse strukturer til sdkortet. Jeg vet ikke, har ingen Garmin så jeg kan ikke kontrollere dette.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fullt på Garmins GPS

Som sagt, HUR räknar Garmin?

Ledigt utrymme 380 Mb
Använt, enligt de ihopräknade mapparna 250Mb + 1,700kb
Totalt utrymme på Internminnet 7,3 GB

Jag får inte ihop detta!

Jag skulle tro att det är kartan som är den fil som tar störst plats i internminnet, högst troligt är den en dold fil som du inte ser men i totalsumman räknas den med.
Det går att ändra en inställning i windows för att kunna se dolda filer, om man vill eller har behov av det.

mvh jocke
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Jo jag tror åxå att det är någon STOR dold fil någonstans.

Storleken på internkortet är 7,3 GB och av detta har jag räknat ihop mapparna storlek till 257 MB!

Ledigt utrymme är 380 MB på kortet, så det är ju inte lite som någon har lagt beslag på.

Får ta tag i detta när jag har återvänt!

Hälsar
Kåre
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fullt på Garmins GPS

Får ta tag i detta när jag har återvänt!

Ja, eller inte... De filer man kan rensa bort kommer inte att ge dig något astronomisk större utrymme, men det är en bra metod om det fattas några megabyte om man vill få in en fil på internminnet som är lite för stor.
Som jag ser det så har du i alla fall i nuläget plats för en Hbk2015 i internminnet om du vill, då finns det ett trick man kan utnyttja, filer som ligger i internminnet visas överst i listan när man tryckt på "Extra/egna intressanta.." Filer som ligger i internminnet prioriteras alltså före de som ligger på minneskortet, det utnyttjar jag på det sättet att senaste Hbk alltid ligger i internminnet och näst senaste ligger på minneskort, då vet jag vilken som är vilken och den senaste hittas enkelt, för den ligger överst.

Men nu kanske ni tycker jag låter lite grinig!:D
Nån dag ska jag skriva ihop ett inlägg om min historia med mitt internminne, det finns fördelar med att rensa bort onödiga filer, man kan få plats med fler filer och det känns bra när man städat, men man kan även hamna i en situation där det är en nackdel med välstädat internminne och man kan tvingas till att stöka till det igen. En annan dag. :)

mvh jocke
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Jocke, med mina begränsade matematiska kunskaper så är det "någon" sam lagt rabarber på drygt 6Gb. Det är ju merparten av utrymmet!

Kanske fabriksåterställning skulle göra att man kunde börja om från början?

Hälsningar från Linköping
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fullt på Garmins GPS

Kåre, fungerar gps:en?
I så fall är mitt bästa råd att bara låta det vara.
Högst troligt är det kartan och systemfiler som lagt rabarber på ditt minneskort, om de ligger som dolda filer kan du inte se dem utan att gå in och ändra en inställning i windows. En återställning kommer troligen inte att skapa mer lagringsplats för dig och om den fungerar som den ska så vinner du inget på det. Fast på nördnivå kan man ju alltid hitta ett behov av att återställa och börja om från början. :D

Jag kan berätta att det såg precis likadant ut i min 3597:a när den var ny: Nastan fullt på internminnet och lite smågrejer på minneskortet.

Det går att spara en del Megabyte genom att följa länken som Kalleiviken tipsar om, den guiden fungerade fint för mig, men den trollar inte fram några Gigabyte för dig.

mvh jocke
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Jo den fungerar, men det gick inte att uppdatera kartorna eftersom Garmin klagade på det dåliga utrymmet.

Tror att Garmin har accumulerat alla uppdateringar någonstans, fö som jag skrev så är det ett enorm minnesutrymme han lagt beslag på.

Får ta tag i detta när jag kommer hem.

Natti Natti
Kåre
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fullt på Garmins GPS

I mina Garmin, en 660FM, och en 2595, båda med kortplatser, har kort funktionen aldrig fungerat så som man tro att det skall fungera, dvs. automatiskt.
I den första apparaten lyckades jag lagra musikfiler och det var ju trevligt, men korten och internminnet tycks inte vilja samarbeta. Förmodligen mjukvarufel som kvarstår trots flera uppdateringar...
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Sist jag uppdaterade min 760LM ändrades lite på enheten och minnet så nu är kartan på minnet och gott om plats på enheten
 

Bilagor

  • garmin.png
    garmin.png
    119,7 KB · Visningar: 19
Toppen