• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El problem

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Undrar om någon kan komma med goda tipps?
Vi har problem med att bodelsbatteriet inte räcker till när vi står utan el.
Vi har nu gått igenom bilen på många olika sätt.
Solpanelen var felkopplad enligt reparatör och den har nu flyttats från bodelsbatteriet till ingången för LBS el heter EBS?
Vi har kollat truman, om det tjuvdrar men troligen inte.
När vi stått på gasol i ca 3 timmar så är batteriet tomt. Batteriet är provat av 3 olika företag och alla säger att det inte är fel på den utan helt perfekt när de belastat så den kan det heller tydligen inte vara fel på.
Bilen är en Sunlight 2013.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: El problem

Har du kollat så att inte kylskåpet är felinställt eller har något fel som gör att den går på 12V i stället för gasol alternativt 220V (om ni står vid stolpe)?

Andra storkonsumenter av batterikapacitet skulle kunna vara en inverter men då måste ju någon 220V förbrukare vara inkopplad också för att komma upp en förbrukning som drar ut ett batteri på tre timmar. Någon hejdundrande multimediaanläggning med antennförstärkare och parabol mm som tjuvdrar ström?

Hur stort batteri/batterier har du?
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: El problem

Tack för ditt svar.
Kylskåpet är ett som kopplar om från el, 12v, och gasol när så behövs. Men det är nått vi ska kolla upp om den fortsätter att stå på 12v trots att gasolen går. Instrumentpanelen visar att den går på gasol, men kan ju ändå tjuvdra från batteriet.
Någon stor tv eller multimedia har vi inte. Tv har vi sällan på så den kan vi nog utesluta. En garmin i radion, den går ju på bilens batteri så den berör ju inte bodelsbatteriet.
Kylskåpet ska absolut kollas upp.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: El problem

Hej på er! Vi har också en Sunlight -13. Märkte i våras att batteriet tömdes vid användning, alldeles för snabbt. Tog det till en batterispecialist som först konstaterade att det inte var nåt fel på det när de mätte. De tog batteriet med in på verkstan och kopplade det till en större apparat, efter en stund sa de "där dök det, batteriet är kass". Jag åkte då till Biltema och inhandlade 2 st 95 Ah batterier. Hade först kollat att de skulle få plats under passagerarstolen, vilket de också fick. Vi har sen dess inte haft några problem. Ska dock tala om att vi inte är några storförbrukare av el.

Efter att ha forskat och tagit del av andras rön har vi skaffat en enkel voltmätare från Biltema som man pluggar in på cigguttag, där vi i bland läser av batteriernas status. De får helst inte understiga den kritiska nivån 12,2 volt, för då kan batterierna ta stryk. Förra året hände det vid ett par tillfällen att batteriet var tömt, vi hade helt enkelt plockat ut för mycket, (svårt för nybörjare att veta var gränsen går). Kunde inte ens få in trappan innan avfärd.

Enligt de som förstår sig på sånt här så betyder voltmätarens värde:

12,8 = 100%
12,5 = 75%
12,2 = 50 % (kritisk nivå som inte bör under understigas)
11,9 = 25 %
11,6 = 0 %

Notera denna enkla tabell och skaffa nån form av voltmätare. Att kylskåpet skulle vara boven tror jag inte.

Lycka Till! Hälsningar Fy & Bi :):)
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: El problem

Tack så jättemycket för svaret. Vi kan ju åter kolla batteriet, va skönt om de vore den. Vi har åter börjat fundera på om det kan vara Truman. Men ska nog ta det enklare först. Batteriet
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: El problem

Du kan aldrig gissa dig fram för att hitta ett fel som detta.
Mäta är det som gäller.
Man börjar att lossa minuspolen på bodelsbatteriet och kopplar in en ampéremeter där. Strömmen skall vara låg, troligtvis några hundra milliampére.
Om ditt batteri är friskt och laddar ur på några timmar går det 10-tals ampére och det tvivlar jag på att du kan förbruka.
Går det mycket ström från batteriet så kopplar man tillbaka minuspolen och mäter istället vid varje säkring till bodelen. Man tar alltså bort säkringen och mäter där.
Om du har ett Dometic kylskåp så finns det ju en värmeslinga som man kan koppla på om frysens dörr vill frysa fast. Den drar en massa ström om den är inkopplad. Den har en speciell knapp och lysdiod.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: El problem

Ett bra sätt för att slippa leva i ovisshet och hela tiden gissa eller undra vad som händer med laddning och förbrukning av bodelsbatterierna är att man koppla in en batterimonitor som mäter allt som går in och ut ur batteriet om den funktionen inte finns i elblocket original.
Då ser man direkt om laddningen är dålig eller förbrukningen underligt hög m.m. och det kan lösa många funderingar.

Det finns flera varianter bl.a. från Ebay som funkar jättebra för några hundralappar, men de är lite besvärligare att koppla in och kalibrera, och bör kanske göras av en kunnig bilägare.

Sedan finns några på svenska marknaden som många har i sina bilar, (och båtar) för att hålla stenkoll på batterierna.
Jag tror alla som har en är nöjda just för att man slipper gissa och undra över laddning och urladdning.
En av de på svenska marknaden heter NASA BM-1 och används mycket.

Om ni får lust på en sådan så se till att någon seriös kopplar in den så den verkligen mäter ALLT som går in och ur batterierna, och hur mycket som finns kvar hela tiden. Jag har sett en del inkopplingar som inte fått med och mätt all ström i båda riktningar och då är det meningslöst.

Här har ni en länk till en firma i Sverige med skapligt pris på mätaren.
(Vid köp så får man i erat fall kryssa i 12V)
Marinwebben.se - NASA BM-1 Batterimonitor

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Sorry, länken blev fel :oops:, rättad nu.
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: El problem

Hej!
Efter JANKRO är det alltid svårt att kunna tillföra något men jag har en liten diodramp som visar spänningen för under hundra från Biltema. Den kan kopplas in permanent med/utan brytar eller via cigarettuttag, och visar tydligt om batteriet börjar närma sig en kritiskt gräns.

Notera vidare att belastningsprovarde typ "brödrost" inte lämpar sig för fritids-/bodelsbatteri, eftersom de är gjorda för startbatteri som i motsats till nämnda momentamt skall ge mycket "kraft".
//Conny
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: El problem

Akta ryggen när det gamla ska ut och de nya ska in. Tunga rackare och dålig arbetsställning. Själv fick jag ryggskott och var plågad drygt en vecka därefter p.g.a. just detta.

Som jag tidigare sagt, två nya 95 Ah batterier får exakt plats. Och som jag också sa, så är jag övertygad om att vårt gamla batteri blev fördärvat när vi tömt det till noll.

Våra bilar är likadana, T67. Mätaren som bilen är utrustad med är simpel som enbart visar fullt, halvt och tomt batteri. Så därför ska vi nästa år skaffa en batterimonitor a la JANKRO. Kommer sen enkelt kunna konstatera vad som går i och ur batterierna. Och därmed kommer det att kännas betydligt tryggare.

Vi är nyss hemkomna från en två månaders resa till Grekland. Vi gjorde några s.k. fricampingar men de flesta övernattningarna skedde på campingar och ställplatser med tillgång till ström. Har vid några tillfällen kopplat in voltmätaren när vi varit utan ström. Jag har då fått värden på 12,8 och 12,7. Alltså i princip fulla batterier. Vi har inte använt TV eller behövt köra med pannan. All belysning är utbytt till LED och vi släcker ofta där vi ej befinner oss.

Beträffande bilen har den hittills funkat med några få undantag. Första året gick den dränkbara vattenpumpen sönder. Elektriska trappan började krångla och fick bytas på garantin. Två gånger, en i Munchen och en i Bratislava har det hänt att motorlampan varnat på instrumentbrädan. Kanske inte så konstigt när trafiken står still i bland och så får man köra enbart nån meter o.s.v. under ca. en timmes tid i bilköer. Ringde första gång hem till min verkstad som sa "att om det var jag så hade jag kört vidare". Så har vi gjort båda gångerna och morgnarna efter har lampan varit släckt.

Ursäkta att jag hamnat utanför ämnet, men jag hoppas du vill ta del av våra erfarenheter av bilmodellen, som vi så här långt är väldigt nöjda med. Modellen är väldigt enkel och det ger utrymme för förbättringar och en del av dessa har jag redan genomfört. Fler kommer att genomföras nästa år, t.ex. batterimonitorn.

Hoppas nu allt ordnar sig till det bästa, hälsar, Fy & Bi :):)
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: El problem

Hej.
Trevlig läsning, så klart är det trevligt att höra hur andra med samma märke och modell har det med sin bil. Tufft med ryggskottet, tur det gick över.

Vi har inte haft några stora problem med bilen hittills, förutom elen. Ja det är ju inte på smått vis känns det som.
Ett problem med solpanelen, var det ju, men det för att den blev felkopplad på verkstaden, som nu är fixat.
Sen fick vi lite dålig lukt troligen från gråvattentanken och det känns om bilen stått still utan vatten ett tag. Troligen torkar vattnet i vattenlåsen och därav lukt i bilen. Men det har vi åtgärdat. Annars är vi verkligen nöjda.
Du har helt rätt i att det är en enkel bil, där vi också har börjat förbättra en del.
Lamporna ska bytas, och batterimonitor a la JANKRO skall inköpas, dessutom nya batterier så klart. Vi har heller inte så mycket lampor på eller tv om vi inte står på el, då är det ju mer fritt fram liksom.
Vi har gjort en längre resor med den, till Spanien i januari och då var vi borta i ca 2 månader, allt fungerade kanonbra. Sedan Norge i två veckor i sommar. Annars korta helgresor under sommaren och nu i höst, det har fungerat bra. El problemet indikerar ju bara då man frikampar och värst blev det i helgen.
Vi hade haft bilen på verkstad, de fixades solpanelen. När vi hämtade bilen trodde vi att allt var fixat, men. Vi for iväg till Malingsbo och skulle vara där över helgen, men fredag kväll kl 7 började blien indikera på tomt batteri. Vi startade bilen och den fick gå en stund så höll batteriet i 3 timmar, åter indikerade den. ½3 gav vi upp, tur vi inte hade långt hem. Men jätte trist är det när det blir så här. Vi skulle ju naturligtvis ha stannat hemma satt bilen på prov hemma här istället för att åka iväg, men man bir ju sugen på att åka :wub:.
Vi hoppas ju med detta att det varken är kylskåpet eller truman som är problemet.
Tack för svaren, det har gett oss lite mer att fundera över och nu får vi hoppas att vi snart har det mesta under kontroll.:yes:
 
Senast ändrad:

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: El problem

Nu blev jag lite fundersam.
Jag tror att AES-skåp i automatläget inte får någon drivning alls när man stängt av motorn. Efter en kvart, av säkerhetsskäl vid ex. tankning, startar det då på gasol. Det kan alltså inte köras på 12 V med avstängd motor.
Nu är vi minst två som tror, dags för någon som vet.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: El problem

Stämmer bra. Träffade en servicemontör i Tyskland när vår kyl gick sönder på vår gamla bil. Brännaren inkl munstycke fick bytas.
Jag diskuterade med honom att jag trodde vårt kylskåp tjuvade ström, eftersom vi ofta hade problem med elspänning.
Han tog sig tid och förklarade funktionerna och jag fick starta och stanna bilen efter hand som han berättade.
Kylen går ej på 12V utan att motorn har startats och D2-signal kommer till ett relä.
Gasen startar inte heller på 10 min (tror jag han sa) efter att man stängt av motorn, för att man ska kunna tanka utan att öppen låga ska finnas igång.
Alltså får kylen klara sig en stund utan kylning.
Vår bil fungerade som han sa, så vi fick söka felet på andra ställen.
Bengt
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: El problem

coe har nog helt rätt.
Jag mindes mer än vad som stod i manualen.
"In order to prevent unintended switching to gas
operation during refuelling, the electronic
system starts gas operation of the refrigerator
after the motor has been turned off for 15 minutes.
During this period the appliance is ready for
operation ("stand-by"). In automatic mode the
"AES" indication only is illuminated. "

Antar att "Stand-by" är strömlös.
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: El problem

Nu har vi kommit till slutsatsen att det var batteriet. Fortfarande när vi åkt till två olika batteriexperter så hävdar de att det inte är nått fel på vårt batteri.
Men vi har köpt nytt nu och konstaterar att allt fungerar som det ska.
Så troligen är det inga fel på varken kyl eller truma.
tack för alla tipps och hjälp med att spara en god snalt åt oss. Vi behöver inte uppsöka verkstad i detta nu i alla fall.
Nu får vi ut och prov sova igen bilen. Denna gång blir det säkert något varmare än sist. +8 inne -5 ute :wub:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: El problem

Ja det är så som påtalats . Jag har nog haft för brott och inte väntat länge nog
Jag trodde att kylen skulle slå om till gas när man stannat .
Natuligtvis ska det vara en fördröjning .
Man lär sig så länge man lever
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: El problem

Jankro, med referens till vår tidigare diskussion om S+ och säkring till Solcell AES. Finns säkringen här också så blir det samma resultat, kylen kopplar om till bodelsbatteriet. Är det så stämmer det med urladdningen i stort 3-4 h * 15 A timmar och har man då 100Ah så skriker panelen. Kolla om säkring finns och ta bort den i så fall är mitt råd. Med tanke på att de kopplat solpanelerna fel så skulle det inte förvåna mig om de satt dit en säkring också. Ett lurigt fel

MVH Peter
 
Toppen