• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema Härskar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Vi använder myket vår inverter som är på 1500W samt hade ett batteripack på 2 st 95 Banner batterier från 2011 till 2013 då batterierna tog slut.
Vi letade efter olika alternativ och fastnade för 2 st Biltemas AGM 95a.

För ca 1mån. sedan märktes tendenser till att batterierna var slut igen,
kopplar loss dessa i söndags tidsåtgång ca 0,5 tim, åkte iväg till Biltema i Göteborg.
Batterierna kontrollerades där,
-inget fel sa expediten till mig "
-men de är tomma efter ett par timmar" stod jag mig på.
- Vad skall vi hitta på då? udrar hon bakom disken.
- Det är väl 4 års garanti på dessa enligt kvittot, fortsatte jag med.
- Ja det är det, vi byter väl ut dem, gå in och hämta 2 st nya och kom ut genom min disk här.
- Tackar och bockar, det här gick ju smidigt, jag köper nog ett extrabatteri också.
- Det gör inget kom genom här så kan du betala den här då, och slipper köerna.
Detta tog väl ca 1,5-2 tim med besöket, från Landvetter.

Åter till bilen lyfte jag in batterierna och installerade den tredje också , kanske tog det 1,5 timme.
efter ca 4 tim. har vi ett nytt batteripack på 285a, hoppas nu att batterierna räcker lite längre.

Men som sagt i rubriken Biltema härskar med god service och kundbemötande DVS. inget onödigt tjafs "vi byter ut skiten"
Tack biltema
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Biltema Härskar!

Tjaa, jag är inte så kunnig i detta, men alla "förståsigpåare" tycks göra så.
Men med lite sunt tänkde kan det bli en jämn förbrukning i alla tre batterier.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Biltema Härskar!

Kan du förklara varför? Frågar en okunnig. :confused:

Enligt de flesta experter (och då menar jag sådana som yrkesmässigt sysslar med tillverkning/distribution av batterier - inte "hemma-förståsigpåare") hör detta påstående hemma under kategorin "Hokus Pokus".

Till samma kategori hävdas ofta också att påståendet om "samma storlek och samma ålder för parallellkopplade batterier" hör hemma.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Biltema Härskar!

All ära till Biltema E&P, men jag hade nog letat efter den verkliga anledningen till att batterierna tar slut efter bara 2 år. Antingen är Biltemas batterier rent ut sagt "skit", eller är det något i hanteringen som "knäcker" Biltemas batterier. Frågan är: vad kommer att hända om ytterligare 2 år?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Biltema Härskar!

All ära till Biltema E&P, men jag hade nog letat efter den verkliga anledningen till att batterierna tar slut efter bara 2 år. Antingen är Biltemas batterier rent ut sagt "skit", eller är det något i hanteringen som "knäcker" Biltemas batterier. Frågan är: vad kommer att hända om ytterligare 2 år?

Det är nog bara att sluta gå under 12,2 volt så löser det sig nog.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Biltema Härskar!

Enligt de flesta experter (och då menar jag sådana som yrkesmässigt sysslar med tillverkning/distribution av batterier - inte "hemma-förståsigpåare") hör detta påstående hemma under kategorin "Hokus Pokus".

Till samma kategori hävdas ofta också att påståendet om "samma storlek och samma ålder för parallellkopplade batterier" hör hemma.

Kan det verkligen vara rätt som ni påstår i andra satsen! Att man skall använda batterier med samma storlek och ålder har man ju hört i alla år?
http://www.solarlab.se/solpanel/datablad/Serie-parallellkoppling-batterier.pdf
Åke
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Biltema Härskar!

I den frågan förlitar vi oss på informationen på sid. 13 i den bifogade skriften.

Inte på något ställe i den skriften (eller i motsvarande skrifter från andra företag) har vi hittat något belägg för att man ska koppla plus- och minus-kablarna till olika batterier.

(En sådan koppling kan eventuellt vara relevant vid stort effektuttag och underdimensionerade kablar mellan batterierna, men då har man ju ett principiellt fel i anläggningen.)
 

Bilagor

  • batterihandbok.pdf
    1,1 MB · Visningar: 205

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Biltema Härskar!

I den frågan förlitar vi oss på informationen på sid. 13 i den bifogade skriften.

Inte på något ställe i den skriften (eller i motsvarande skrifter från andra företag) har vi hittat något belägg för att man ska koppla plus- och minus-kablarna till olika batterier.

(En sådan koppling kan eventuellt vara relevant vid stort effektuttag och underdimensionerade kablar mellan batterierna, men då har man ju ett principiellt fel i anläggningen.)

Vad jag frågade om var andra satsen i ert inlägg d.v.s storlek och ålder.
Finns det inte risk att batteriet med den lägre laddspänningen (typ äldre batteri) gör att regulatorn inte stänger laddningen och att det medför att det med högre laddspänning överladdar? Det var vad jag fick lära mig för 1000år sedan men det kan ju vara fel. Hoppas det finns någon kunnig person som kan förklara vad som är rätt eller fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen