• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG köp av Alugas flaskor ???

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Var i Tyskland köper vi Alugas flaskor och till ett bra pris ???
Det finns tydligen flaskor med Multifunktionsventil.
Sänder dom till Sverige ???
Hälsningar
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: LPG köp av Alugas flaskor ???

Köpte en hos JR larm med 4 adaptrar, som skickade hem den som paket bra pris, den andra köpte vi i Karlshamn med slang och t-anslutning så vi fyller bägge tankarna samtidigt också bra pris. Vi är helnöjda.
 

Willy

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Sv: LPG köp av Alugas flaskor ???

Hej, kan rekommendera gasol i karlshamn. Kolla in deras hemsida gasolikarlshamn
Carola finns där och fyller på gasoltuberna och Henrik installerar. De är mycket serviceinrikade och håller hög kvalitet och är mycket trevliga :spinny:
 
F

F.d. 55834

Guest
Sv: LPG köp av Alugas flaskor ???

Lindströms husvagnar i Bålsta har flaskor i butiken direkt till kund
med tillbehör hemma till bra pris. (Ett bra tips)
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: LPG köp av Alugas flaskor ???

Jag monterade stål isf ALU , betalade 4595kr inkl alla delar och dom 4 förekommande adapter.
Plus ett patentband a'la Harald Nyborg ca 50kr.

När jag ringde Lindome och frågade pris så ville dom ha 9000kr för motsvarande utrustning, monterat o klart.
Montering motsvarar svårighetsgraden av att byta ut den tomma P11an mot en full, samt att kunna borra ett hål för yttre påfyll (och täta det).
Max 1 Tim. Total monteringstid ? 1000kr kanske.

Edit, prisena ovan avser utrustning med 2 st tankar/tankflaskor. Och utvändig påfyllning.
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: LPG köp av Alugas flaskor ???

Det skulle jag också gärna vilja veta!
Väldigt ofta ser jag "bra pris", "förmånligt", "billigt", men ingen vågar sätta ut priset!
Likadant med de svenska handlarnas dolda prissättning, sällan man ser priser på deras hemsidor! Är de så konkurrensrädda?
Alugasflaskorna är 25-50% dyrare i Sverige än på "kontinenten". Att handla "på nätet" från tex. Tyskland är oftast mycket billigare och även snabbare.
Var och en får självklart handla där han/hon själv önskar, jag struntar fullständigt i var och hur folk gör av med sina pengar!
Men kom inte och påstå att det är "bra pris", "förmånligt" eller "billigt" istället för att skriva ut priset! Det är falsk varudeklaration!
Julian
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: LPG köp av Alugas flaskor ???

När man jämför priser på varor och tjänster måste man ju också kolla att man inte jämför äpplen och päron, t.ex. här kanske stålflaskor mot aluflaskor, vilka regulatorer, fästanordningar o.s.v. som används. Sedan kan jag inte låta bli att reflektera över hur snabbt allt går när det uträttas något här på forumet i jämförelse med verkstäder, är vi verkligen så duktiga, eller blir resultatet därefter? Man ser ju ofta uttryck som "slänga in, slänga upp" diverse detaljer som borde monteras med omsorg och eftertanke för att resultatet skall bli bra? :wideeyed:
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: LPG köp av Alugas flaskor ???

Var jag inte tydlig nog med vad jag dels betalade för min utrustning som jag monterade själv vs vad jag fått för pris monterat och klart och vad som ingick i paketen?

På vilken punkt var jag oklar?

Fyll nu istället på med priser men helt riktigt, se till att tydligt beskriva vad som ingår i priserna annars blir jämförelse omöjlig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: LPG köp av Alugas flaskor ???

Om jag förstår ditt inlägg rätt har du blivit offererad Aluflaskor med fästen och utvändig tankning inklusive montering, medan du valt stålflaskor med egen montering med hjälp av ett universal stålband. Där ligger ju eventuellt vissa skillnader i kostnader, förutom aluflaskorna. Jag hoppas ju, utan att veta att JR använder mer professionella infästningar
sådana som Gasfachfrau eller Wynen gas använder, då kostar ett komplett kit med Aluflaskor ca € 850 hos Gasfachfrau? :wideeyed:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: LPG köp av Alugas flaskor ???

Två st. 27ltr. Alugasflaskor (3-punkts-anslutningar) inkl. alla slangar och utvändig påfyllningsdon, inkl. godkänd fästanordning! Skall inte behöva kosta mer än 600€. Prof. monteringskostnad ligger mellan 100-200€ beroende av husbil. Samma installation med Wynens stålflaskor (2st.) är ca. 100€ billigare. De rostfria stålflaskorna vet jag inte men antar att de ligger prismässigt som Alugas. Alla kompletta installationer med två flaskor, över 8000kr. är alltså inte ett bra pris, billigt eller förmånlig! Om priset hos Gasfachfrau (850€.) är inkl. installation är det godtagbart! OK!
Julian
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: LPG köp av Alugas flaskor ???

Priset € 850 är utan installation med alla riktiga fästen och slangar, när man sedan jämför priser mot företag i Sverige får man ju tänka på skillnaden i moms som ju är 6% mellan Tyskland och Sverige. Det känns ju faktiskt som att JR ligger ganska rätt om man förutsätter
en snygg och professionell installation med de rätta tillbehören.
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: LPG köp av Alugas flaskor ???

I Sverige, kanske! I Europa, nej!!!!
Men det spelar mindre roll! Det jag tycker är viktigt är att man sätter ut priser
och inte talar i gåtor som "bra pris, förmånligt, billigt" och att svenska handlare sätter ut priserna så man kan jämföra. Att man sedan vill gynna sin lokala eller nationella leverantör är helt ok!
Julian
 
Toppen