• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IGO Primo ändrar mina inställningar

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
På IGO Primo kan man välja vilka tre uppgifter som visas i nedre högra hörnet vid navigering med resp rutt inställd. Men varför ändras dessa värden tillbaka till ngt som IGO Primo tycker skall visas. Jag vill t ex se hastighet i rutan högst upp, men varje (nästan) gång jag stänger av navigatorn ändrar den till något annat, och den tycker hastighetsbegränsningen skall visas i mittrutan trots att jag har valt att ha den angiven på displayen till vänster. Någon som lyckats ställa in "sina" val ? Håller på att utväxla mail med supporten, men hittills ingen lösning.
Erik P
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IGO Primo ändrar mina inställningar

Håll fingret på respektive ruta så kan du enkelt ändra till annat.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: IGO Primo ändrar mina inställningar

Jag vet. Men varför ändrar IGO tillbaka till ngt annat när man stänger av ??
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IGO Primo ändrar mina inställningar

Svårt att förklara men inställningar med rutt är ganska komplexa med olika variabler för destination, wayponts och rent allmänt.

image.png
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: IGO Primo ändrar mina inställningar

Efter flera vändor e-mail till IGO support fick jag följande svar :"Unfortunately, the problem you are encountering needs to be fixed with a software update. Please download the latest update when it becomes available, and tell us if the problem persists. In the meantime, please accept our apologies for the inconvenience."

ERIKPER
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IGO Primo ändrar mina inställningar

Novembers uppdatering brukar också innehålla uppdaterade kartor!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: IGO Primo ändrar mina inställningar

Om man får spåna lite....
Förmodligen sparas inställningarna till en .ini fil som läses in när igo startas.
Antar att det är det brister att ini filen inte uppdateras med dina inställningar.
Man kan säkert göra detta manuellt om man leker detektiv och forskar förmodligen är det väldigt enkelt.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: IGO Primo ändrar mina inställningar

Kan vara så. IGO begär också ibland när jag startar upp att jag skall "Acceptera Privacy Policy". Det förmodar jag att jag gjorde redan vid installation av appen. Jag tycker det är IGO som bör fixa problemet och inte användarna som skall behöva gå in och ändra startrutiner, eller vad det nu är som är fel. Har haft en del strul med IGO det senaste året och är inte lika nöjd som under det första året jag körde med IGO Primo.

ERIKPER
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IGO Primo ändrar mina inställningar

Ofta beror "strulet" på fel handhavande som att kartorna inte laddas ned efter appens installation. Numera laddas alla kartor ned i efterhand, tidigare endast de nordiska. Tidigare berodde det på Apples 2GB-gräns men numera på att användaren själv skall få bestämma vilka kartor som av utrymmesskäl skall laddas ned.

Ett annat "strul" är att ljudet måste ställas in både i appen och på plattan.
Det värsta är dock när försök görs med iPad utan inbyggd GPS.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: IGO Primo ändrar mina inställningar

Ja det värsta är att apple aldrig skickar mer än det nödvändiga oavsett vad man köper, de är de enda som hållit på med en massa lösa tillsatser i form av kameror och videoutgångar. Man har också låst in användaren till att använda Itunes krångligt och med restriktioner plus att de vill sälja allt möjligt.
Att tvinga folk att köpa något de inte behöver för att få en gpsmottagare som är så billig och sitter i de billigaste telefonerna gör att jag inte vill ha en sån apparat, sedan valde jag mellan ipad mini och samsung note 8" där samsung hade bättre skärm och bättre på allt utom priset ipad var billigare.
IGO verkar vara ett bra program, det som finns för android är en något äldre variant, kanske blir det som med sygic där man uppdaterar till det sämre och med tomtoms nya gps som är sämre. Kanske är detta beroende på att de som utvecklar programvarorna är så nördiga och verklighetsfrånvända att de inte besitter förmågan att utveckla för användarna utan för sej själva.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IGO Primo ändrar mina inställningar

Det har skrivits många inlägg i detta forum att WiFi-versionen inte har GPS och aldrig har det varit lättare att ta reda på saker som idag via Internet.

Man kan inte lasta Apple för att de marknadsför en billigare variant till dem som inte tänker använda den till navigering. Det som förvånar är att butikspersonal inte känner till skillnaden, det har jag själv upplevt.

Du har rätt angående iGO, idag finns ingen navigeringsapp eller vanlig GPS som kan matcha den.
 
Toppen