• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag lät vår husbil manuelltvättas i Åkered (Gbg) igår...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Fick reda på igår, av ren tillfällighet, att staden har fått en ny tvätthall med manuell husbilstvätt för rimlig peng. Klart att HB'n måste dammas av efter 3 månader i Norge så jag ringde Tomas för att boka tid. Ingen bokning behövdes, det var bara att knalla in.

Vi klämde in oss i dropp-in "kön" och lyckades komma ganska omgående in i hallen med det höga taket. Två entusiaster (f.d. arbetslösa ungdomar) satte igång efter en noggrann beskrivning om vad som inte fick förekomma, bl.a. högtryckstvätt runt plastluckor och fönster, ventilation-galler, fläktar, SOG på taket osv... Jag följde hela tvättprocessen för att försäkra mig om att allt gick "rätt" till, vilket också blev över all förväntan.

Yippiii, ett bekymmer mindre tänkte jag tills jag började prata med Tomas om grå/svartvatten tömning. "Jodå", säger Tomas, "här finns möjlighet att tömma husbilens grå/svartvatten, det är bara det att vi inte har tänkt på det ännu"... I praktiken skulle det innebära att den som lämnade sin husbil för handtvätt, skulle kunna tömma bilen utan merkostnader (2 flugor i en smäll : ) Ville man däremot enbart tömma bilen utan tvätt, då lät 50:- som en rimlig peng tyckte jag i alla fall... Får se vad det blir av det, hoppas att fler hör av sig och frågar efter kassett & tanktömning!

Sluttentan:
Göteborg är en lustig stad som visade sig sakna helt tanktömning i kommunal regi (i vårt fall markbrunnar), efter en hel del mejlande till olika instanser. Till sist fick jag tömma svartvatnet på ett bussföretag då kommunen (som gärna tar ut både trängselskatt och höga P-avgifter) hade inga som helst anläggningar. Hallo Göteborgs styrande, kanske dags att vakna och bjuda på lite service till den växande skaran av oss husbilsåkare!
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Jag lät vår husbil manuelltvättas i Åkered (Gbg) igår...

Tyvärr måste jag bekräfta att Göteborg är en bilfientlig stad, husbilsplatser är det ont om, en ställplats (dyr) på Lisebergs camping är vad staden har att erbjuda.
Stafftullar (sk. trängelskatt) har vi, för att komma in i centrum, men inte nog med det, vi måste även betala tullavgift för att lämna centrum! Jojo...
Där vi bor i centrala Göteborg, Haga/Linne kostar en parkeringsavgift 30 kr i timmen.
Detta har våra politiker beslutat för att vi ska få bättre miljö, tyvärr har effekten uteblivit. Men skatteinkomsterna för kommunen och inkomsterna för p-bolagen har ökat...
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jag lät vår husbil manuelltvättas i Åkered (Gbg) igår...

Har ni någon adress, mvh håkan

Jag gjorde urklipp från hemsidan:
Biltvätt-+-tömning-(snart).jpg

Tycker det är toppen att den manuella tvätten gynnar våra arbetslösa ungdomar, mycket bra idé Reningsborg! Min förhoppning är att fler hör av sig så att vi även får sjysst tömning också!
 
F

F.d. 50480

Guest
Sv: Jag lät vår husbil manuelltvättas i Åkered (Gbg) igår...

Hej
Tack för bra info , kan du tala om var det ligger eller vad anläggningen heter
Hälsningar
Anders
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag lät vår husbil manuelltvättas i Åkered (Gbg) igår...

Vi Göteborgare är inte som andra! Vi håller på oss, så jag flydde!

Jappe f.d. Göteborgare
 
Toppen