• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sälja husbil via förmedlare

F

F.d. 30543

Guest
Vi har lagt ut våran husbil på blocket och fick ett samtal från en bilförmedlare dagen efter vi lade ut annonsen. Han sa att han hade en köpare i Sundsvall som var intresserad av bilen. Han frågade om vi kunde mötas i Stockholm till helgen för att göra upp affären. Han pratade med min sambo och min sambo sa att han skulle återkomma när han pratat med mig. Och det är ju inga problem för oss då vi bara har 10 mil dit. När min sambo ringde upp honom igen så sa den här mannen, Rolf hette han, att han var beredd att genomföra affären på lördag, han erbjöd sig att betala våra tågbiljetter hem.

MEN det som gör att det inte känns bra är dels för att han ville att vi skulle ta bort annonsen, så att inte hans köpare såg vad vi sålde den för då han ska ta ett högre pris av dom.

Dels hade han dålig koll på vad det var för bil, trots att han sagt att han ska köpa den?! Han frågade min sambo om sängen på bilden var en dubbelsäng, när det i själva verket är en alkovbil med endast den sängen. Och det var vi väldigt tydliga med i annonsen.

Sedan ville han att vi skulle ta med kopior på regbevisen när vi träffas.

Han sa inget om priset? ALLA vill ju pruta!!

Hans nummer finns varken med på hitta eller Eniro, men efter lite detektivarbete kom vi fram till att företaget heter garres bilar. Men vi hittar ingen info om företaget när vi googlar, ingen hemsida, bara facebooksida. Hittar inte heller bolaget på "alla bolag"

Är det någon som känner till det här företaget eller någon som har en synpunkt? Det är nu på lördag som vi ska ses i Stockholm. Vore jättetacksam för lite råd här:confused:
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbil via förmedlare

Alla varningsklockor ringer! Passa dig när något är för bra för att vara sant...
Fråga honom vad han ska med kopior på reg.bevisen för? Ja förutom att byta ägare när han stjäl husbilen ifrån er...
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbil via förmedlare

Även vi har bilen på Blocket, fick mail från en som var intresserad, kollade tel nr på hitta.se finns ej med men var sökt på ett antal hundra gånger. Ringer upp personen i fråga han talar om att han vill förmedla köpet, jag talar om för honom att vi träffas på banken och sätter in pengarna han är inte intresserad av att prata med mig längre.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbil via förmedlare

Det är med 110% säkerhet en bluff och ni kommer garanterat att bli lurade på bilen om ni går med på hans förslag.

Det kommer inte att finnas några pengar på lördag och ni kommer antingen att få se en fejkad banköverföring eller så kommer han att föreslå att ni lämnar bilen till honom med ”garanti” om att få pengarna om några dagar. Som "säkerhet" kommer han erbjuda er ett helt värdelöst avtal.

Det finns bara ett alternativ: Inte!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Sälja husbil via förmedlare

Lägg gärna ut telefonnumret här så kanske fler säljare vet hur de skall förhålla sig om det ringer.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Sälja husbil via förmedlare

Att kräva hela köpesumman i KONTANTER är nog ett måste för att inte bli lurad. Om "förmedlaren" har en kund så får han väl be denna kund om en förskottsbetalning. Om alla säljare & köpare hanterade affärer på ett sådant vis så skulle denna förmedlingsverksamhet dö ut ganska snabbt.

Bennie
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Sälja husbil via förmedlare

Som sagts tidigare endast på bank och kontanta pengar och absolut inga kopior på regbevisen. Ni blir toklurade annars.

/Pelle
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sälja husbil via förmedlare

Sälj inte din husbil utan att få pengar

På två veckor har två husbilsägare i Jönköpingstrakten lurats på stora belopp vid försäljningen av sina fordon. Så vi säger det igen, Inga pengar, ingen affär! Och tro inte att inte du kan bli lurad! Läs våra råd.

Det som utmärker en slipad bedragare är att denne kan få även kritiska personer att acceptera en historia så till den grad att den bedragne gör saker som i efterhand framstår som naiva. Så trots att ingen tror sig kunna bli lurad bedras mängder av nya personer hela tiden.

Det är Jnytt i Jönköping som återigen fått anledning att skriva om att en husbilsägare blivit lurad i samband med en husbilsförsäljning. Den här gången är det en man i 75-årsåldern som drabbats. De överenskomna 220 000 kronorna blev bara 25 000.

Historien är en av många liknande och börjar med att mannen satte ut en annons på Blocket. Därefter blev han uppringd av en man som utgav sig för att vara från en firma. De träffades inte i företagets lokaler utan tecknade ett avtal på en annan plats. Säljaren fick 25 000 kronor i förskottsbetalning, vilket var uppgjort och invaggade säljaren i en falsk trygghet. Det resterande beloppet på 195 000 som skulle sättas in på hans konto har han inte sett röken av. Inte heller av husbilen kan tilläggas eftersom den överlämnades när han fick handpenningen.

I samband med att han fick handpenningen skrev han på registreringsbeviset och lämnade över det. Därigenom fick bedragaren tillgång till den kod som finns angiven på den gula delen och behövs för att göra ägarbytet hos bilregistret.

Stöldförsäkringen gäller inte för den här typen av bedrägerier. Enkelt uttryckt är det så att om du lämnar över nyckeln frivilligt, gäller även vid en provkörning, så är det inte stöld.

Att husbilsägare drabbats extra hårt av den här typen av bedrägerier beror på att beloppe oftast är högre än för vanliga personbilar.

TEXT
Pelle Kjörling
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Sälja husbil via förmedlare

Det kan vara värt att vara försiktigt även om man får pengarna för det man tänker sälja. Något som är ganska vanligt fast kanske inte med så dyra saker som husbilar är den s.k. triangelblåsningen.

Det går till så att en godtrogen säljare (kallas hädanefter för ”säljaren”), som kan vara någon här på forumet sätter ut en vara till försäljning. Skurken som vill lura till sig varan (hädanefter kallad ”skurken”) svarar på annonsen och säger att han vill köpa varan. Han är väldigt angelägen och kan t.o.m. tänka sig att betala allt i förskott för att vara säker på att få köpa. ”Säljaren” ger skurken sina uppgifter inkl. kontonummer, kopia på körkort o.s.v. och tänker att han skickar minsann inte varan förrän pengarna finns på kontot.

Skurken skapar nu en falsk annons med någon liknande vara fast nyare och finare men till samma pris som det han vill köpa av säljaren. En tredje person (hädanefter kallad ”den lurade”) svarar ”skurken” att han vill köpa varan i fejkannonsen. Eftersom det är svinbilligt så kan han betala i förskott för att vara säker på att få köpa varan. ”Skurken” lämnar då uppgifterna han har fått från ”säljaren”. ”Den lurade” kollar upp att personen verkligen finns, vilket den ju gör, och skickar pengarna. Säljaren tror att pengarna kommer från skurken och skickar varan. Säljaren får pengarna, skurken får varan, men den tredje personen blir den lurade.

Som sagt, kanske inte något som används vid husbilsaffärer men pengarna på kontot är inte alltid en garanti att ingen blir lurad. Ofta används detta när man får lite halvskumma svar från folk som inte kan komma och inspektera varan och kanske även vill att den ska skickas till någon släkting utomlands. Bara ett tips :)
 
F

F.d. 30543

Guest
Sv: Sälja husbil via förmedlare

Tack för alla svar, då verkar vi alla vara överens om att det är någon skojare! Jag ska ringa honom imorgon och fråga ut honom lite! Och sen BARA acceptera direktöverföring på bank av HELA summan!
 
F

F.d. 30543

Guest
Sv: Sälja husbil via förmedlare

Nu har jag pratat med honom i alla fall. För det första svarar han bara "hallå" när jag ringer, mycket trevlig..... När jag frågar om hans namn säger han bara Rolf, när jag frågar om efternamnet stakar han sig lite och säger Johansson.... Företaget heter CG Scandinavia org.nr: 556919-4342 och hans chef heter tydligen Torbjörn Svensson. Telefonnumret han ringer ifrån är 076-250 39 37.

Och det var helt riktigt inte tal om någon direktbetalning, utan han vill ha bilen i minst 10 dagar för att sälja den åt oss. När jag frågar honom om varför han sagt till min sambo att det var en direktbetalning så sa han att de hade kommit överens om att detta var ett uppdrag på telefon, men det har de inte! Men jag sa att vi inte var intresserade längre, vi säljer den själva.

Svårt att veta om detta är en bedragare, men nu vet ni i alla fall:yes:

Tack för att ni svarade:)
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Sälja husbil via förmedlare

Kolla detta från allabolag.se det er et bolag man inte skall handla med.
 

Bilagor

  • hbk.JPG
    hbk.JPG
    59,5 KB · Visningar: 26

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbil via förmedlare

Kan vara Rolf Bessik av romskt ursprung som har lurat folk på pengar i bilaffärer under många år.

HEHE Rolf Bessik har även en syster som heter Angelica Bessik och håller på med samma sak , skulle sälja en Audi till mej samt vann barnas kusin budgivningen på en Audi A8 på Tradera och den var till en annan Bessik .
Inga regskyltar på bilen samt såg omgivningen väldigt amerikanskt ut .


SÅ BLI INTER LURAD AV DESSA ...... (ord som inte får skrivas ....)


OBS!!!! KIKA HÄR : https://www.google.se/search?hl=sv&q=rolf+bessik&gws_rd=cr,ssl&ei=UcwOVvjRLounsgGK87TQCg
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Sälja husbil via förmedlare

Tack för alla svar, då verkar vi alla vara överens om att det är någon skojare! Jag ska ringa honom imorgon och fråga ut honom lite! Och sen BARA acceptera direktöverföring på bank av HELA summan!

Passa på och driv med honom lite och kolla om han inte vill ha originalhandlingarna och alla nycklar med så kan han ju betala när det passar typ år 2112 ...
 
Toppen