• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP med Garmin camper

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej alla ni gpsprogramerar experter.
Jag har tänkt att köpa mig en Garmin Camper.
Men innan jag köper någon så har jag en fråga.
Finns här någon bland alla ni experter som kan tänka er att ta emot min ev, gps och mot en rimlig ersättning HJÄLPA mig att få den uppdaterad med det som behövs för en bekymmersfri semester, tex ställplatser.
Jag har tittat på alla era råd och försökt att begripa hur ni gör, men med min 7åriga grundskoleutbildning får min enda hjärncell korsslutning.:oops:

Snarken 2
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP med Garmin camper

Hej.
Kanske kan vi få vara din reservplan om ingen annan svarar...

Vi tillhör "det andra laget" som lämnat Garmin och kör allt på iPad. Om ni vill kolla hur det ser ut med IGO, Mobil life etc så visar vi gärna. Ev installation kan vi göra tillsammans under trevliga former.

Hälsar Björn o Lena
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: HJÄLP med Garmin camper

Hej
Tack det var snällt.
Men då hamnar jag där med en dator ( padda ) som jag inte klarar av,
jag tänkte att en gps kanske var lättare att förstå.
Jag vill inte behöva vara uppkopplad till något nät.

Snarken 2
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: HJÄLP med Garmin camper

Jag är också i färd med att köpa en ny Garmin Camper, har tröttnat på allt strul med "plattorna". Jag har två plattor, en liten och en stor Samsung. Den lilla har jag som navigator med CoPilot och Lotus. Den stora har jag samma program fast denna har vi som planeringshjälpmedel. Som du kanske sett här i trådarna så varje gång det kommer en uppdatering av programmen så strular det till sig och kräver en massa fipplande.
Jag är ganska säker på att du klarar av att ladda in det du behöver i din Garmin med hjälp av en dator. Vi är många som säkert kan hjälpa till så det är bara att skriva frågan du har så "vipps" kommer svaret. Alla de problem jag haft har jag fått hjälp med här på forumet.
Lycka till.
 

Leif Jacobsson

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
9286
Medlemskap
2021
Sv: HJÄLP med Garmin camper

Har nyligen köpt en Garmin camper 760 LMT. det är väldigt enkelt att
uppdatera kartorna.Börja med att via datorn gå in på Garmin Express och registrera Gps-en och följ anvisningarna. Vad man skall tänka på är att man måste själv ha
"koll" på gällande hastighets gräns då GPS-en endast följer väghastighet
upp till 80 km. Garmin håller på att ta fram en ny programvara som följer det
Svenska vägnätets hastighetbest.
Lyck till
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP med Garmin camper

Hej
Tack det var snällt.
Men då hamnar jag där med en dator ( padda ) som jag inte klarar av,
jag tänkte att en gps kanske var lättare att förstå.
Jag vill inte behöva vara uppkopplad till något nät.

Snarken 2

Det blir knappast lättare med en GPS där man måste ta datorn till hjälp varje gång man skall uppdatera kartorna. En platta vars navigeringsapp uppdateras ca 4 ggr per år med nya kartor och programvara sköter detta utan extern hjälp.

Dessutom har navigeringsappen betydligt fler funktioner även utan uppkoppling till internet än en dum GPS.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: HJÄLP med Garmin camper

Håller med dig fullt o fast Anders. Jag har (haft) båda delar så jag vet. Men den som följer med här på forumet måste väl ändå ställa sig frågan, varför så mycket frågande o skrivande varje gång det kommer en uppdatering. Plattor och appar som inte fungerar, kartor som försvunnit osv osv. Detta förstår inte jag om nu en platta med navigations app skulle vara det bästa. Jag har lämnat plattan bakom mig, möjligen kanske det bästa som finns som hjälpmedel vid planering av resan. Men sedan är det stopp.
Detta skrivet i all välmening, ha de gott !!
 
F

F.d. 53192

Guest
Sv: HJÄLP med Garmin camper

Om du åker till Lindome och JR-Larmcenter och köper din Garmin Camper så får du den med alla HBK-ställplatser och Bord Atlas alla ställplatser redan inlagda.

Jag gjorde så och det är kanonbra att ha allt i den.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP med Garmin camper

Som gammal gps användare och även försök med "platta"-navigering så råder jag dig att använda gps.
Den behöver inte internet någon gång vid användning. Alltid laddad, startar direkt.
Kraftigt upplyst skärm (vilket inte min platta hade).
Inga andra program som plötsligt avbryter navigeringen. Efter en tids användning kan du den, och den ändras inte av uppdateringar, bara kartorna.
Uppdateringen av kartorna på gps är inte jag så noga med, en gång om året räcker gott, jag har inte kört bort mig ens med 2-3 år mellan uppdateringarna.

Lycka till / Leif
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP med Garmin camper

Har Garmins senaste GPS 660LMT,att lägga in egna POI är tämligen enkelt med Garmins program.
När det gäller fartgränser så visar den fel i Sverige och Norge, gäller både tung och lätt husbil,har fått svävande svar från Garmin av typen Sverige är en liten marknad hummmm....
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: HJÄLP med Garmin camper

Det blir knappast lättare med en GPS där man måste ta datorn till hjälp varje gång man skall uppdatera kartorna. En platta vars navigeringsapp uppdateras ca 4 ggr per år med nya kartor och programvara sköter detta utan extern hjälp.

Dessutom har navigeringsappen betydligt fler funktioner även utan uppkoppling till internet än en dum GPS.

Jag fattar inte vad du menar, jag har kört IGO, parallellt med Garmin, och då skulle jag säga för att använda ditt ordval, en dum app, jämfört med dagens GPS som ger betydligt mer information än vad du kan få ut av Igo, som dessutom inte uppdaterar skandinavien längre.
Satsa på en riktig GPS för en säker navigation.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP med Garmin camper

Jag fattar inte vad du menar, jag har kört IGO, parallellt med Garmin, och då skulle jag säga för att använda ditt ordval, en dum app, jämfört med dagens GPS som ger betydligt mer information än vad du kan få ut av Igo, som dessutom inte uppdaterar skandinavien längre.
Satsa på en riktig GPS för en säker navigation.

GPS är dum på så vis att den inte kan koppla upp sig för att få all den information som saknas offline. En navigeringsapp funkar bättre än en GPS även offline med snabbare processor och 10 gånger skarpare skärm.

Dessutom uppdateras varken program eller kartor utan extern hjälp.
En navigeringsapp på platta uppdateras 4 gånger per år eller mer helt automatiskt om man ställt in den för detta.

En navigeringsapp som iGO har betydligt fler funktioner speciellt vid planering och kostar en bråkdel av en GPS. Appen HERE är gratis och har kartor från i stort sett hela världen, bara att ladda ned vid behov.

Att iGO Scandinavia försvunnit är naturligtvis en nackdel, skriv till iGO för att få reducerat pris på Europaappen, de brukar inte vara omöjliga.
 
Senast ändrad:

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: HJÄLP med Garmin camper

GPS är dum på så vis att den inte kan koppla upp sig för att få all den information som saknas offline. En navigeringsapp funkar bättre än en GPS även offline med snabbare processor och 10 gånger skarpare skärm.

Dessutom uppdateras varken program eller kartor utan extern hjälp.
En navigeringsapp på platta uppdateras 4 gånger per år eller mer helt automatiskt om man ställt in den för detta.

En navigeringsapp som iGO har betydligt fler funktioner speciellt vid planering och kostar en bråkdel av en GPS. Appen HERE är gratis och har kartor från i stort sett hela världen, bara att ladda ned vid behov.

Att iGO Scandinavia försvunnit är naturligtvis en nackdel, skriv till iGO för att få reducerat pris på Europaappen, de brukar inte vara omöjliga.

1.Jag har aldrig haft problem med att processorn inte är tillräckligt snabb.Upplösningen på Gps skärmen är fullt tillräcklig.
2. När man uppdaterar en gps så uppdateras samtliga kartor, på IGO skall du uppdatera varje karta för sig ett betydligt sämre tillvägagångssätt.
3. En gps används i första hand för att navigera, och då får man betydligt fler funktioner i en Garmin, vikt bredd längd t.ex. där vägvalet görs utifrån bilen. m.m.
4.Vad hjälper det att få ett lägre pris om inte kartan är uppdaterad, om jag inte får den hjälp i navigeringen som jag behöver, allt är inte en prisfråga, i detta fallet det en fråga om funktion.

Återigen så är en riktig GPS vida överlägsen IGO primo appen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP med Garmin camper

Min Garmin är uppkopplad mot nätet(via min telefon)vilket innebär diverse sökfunktioner online mm.
Men att själva navigatorns funktioner fartbegränsningar inte fungerar är inte bra Garmin gör ju reklam för detta.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP med Garmin camper

"Hej Snarken
Jag skulle kunna hjälpa dig med din Garmin Camper att lägga in div. POI:s m.m.
Jag är ingen expert men tycker att jag lyckats hyfsat bra med min egna Garmin Camper.

Martin från Alingsås"

Tack Martin.
Du verkar vara den enda som läst och förstått trådskaparens fråga, kompletterat med att du erbjuder den hjälp som efterfrågas. Stort tack från oss andra!
Hälsar Björn o Lena.
 
Toppen