• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

STARKSTRÖMSFRÅGA

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har fått en beskrivning av hur man "delar upp" en kombinerad jord- och nollledare i en jord och en nolla med bibehållen förbindelse. Vad är anledningen?
//Conny
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: STARKSTRÖMSFRÅGA

... billiga vägguttagsprovare. Dessa är inte lämpliga att använda, helt obegripliga för en lekman att använda. ...

Tyvärr har två HBK-medlemmar blivit drabbade av 400V.

Tvärt om. De är synnerligen lämpliga för lekmän i husbil. Man ska inte krångla till det. Vad är det då jag vill veta innan jag kopplar in min förhållandevis dyra husbil?

Finns det jord i stolpen? Den frågan får jag klart och tydligt svar på.

Finns det nolla i stolpen? Den frågan får jag klart och tydligt svar på.

Finns det spänning i stolpen? Den frågan får jag klart och tydligt svar på.

spänning + nolla = 230 V

spänning MEN INTE nolla = 400V. Inte bra för husbilens EBL mm.

Hur svårt kan det va?

Vill man sen vara extra noggrann och kontrollera sig själv kan man mäta spänningen med instrument. Med en billig vägguttagsprovare kan man dessutom enkelt testa jordfelsbrytaren.
 
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: STARKSTRÖMSFRÅGA

Om man ”tappar” nollan och minst två faser är belastade, så sker en seriekoppling Fas 1 -Förbrukare A – Förbrukare B – Fas 2. Mellan faserna är det 400 V och beroende på förbrukarnas olika motstånd så får oftast den med det lägre stryk.

Egen erfarenhet av detta var på ett ungdomsläger där man lagt ut trefaskabel på marken. Det var på den tiden man använde de platta handskarna på kablarna. Vid ett tillfälle körde ett fordon över kabeln på sätt som gjorde att handskopplingen ryckte till och nollan tappades för ett kort ögonblick. Det räckte för att knäcka tre olika apparater, bland annat en elskrivmaskin. Numera har vi ju tack och lov betydligt bättre kopplingsdon.

På en del ställ- respektive campingplatser av tillfällig karaktär läggs elen ut med förlängningskablar och portabla elcentraler – vi sådana ökar naturligtvis risken för nollavbrott exempelvis om det är dålig kontakt i en skarv. Förhoppningsvis hinner då jordfelsbrytare lösa ut innan något skadas.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: STARKSTRÖMSFRÅGA

Om man ”tappar” nollan och minst två faser är belastade, så sker en seriekoppling Fas 1 -Förbrukare A – Förbrukare B – Fas 2. Mellan faserna är det 400 V och beroende på förbrukarnas olika motstånd så får oftast den med det lägre stryk.

Egen erfarenhet av detta var på ett ungdomsläger där man lagt ut trefaskabel på marken. Det var på den tiden man använde de platta handskarna på kablarna. Vid ett tillfälle körde ett fordon över kabeln på sätt som gjorde att handskopplingen ryckte till och nollan tappades för ett kort ögonblick. Det räckte för att knäcka tre olika apparater, bland annat en elskrivmaskin. Numera har vi ju tack och lov betydligt bättre kopplingsdon.

På en del ställ- respektive campingplatser av tillfällig karaktär läggs elen ut med förlängningskablar och portabla elcentraler – vi sådana ökar naturligtvis risken för nollavbrott exempelvis om det är dålig kontakt i en skarv. Förhoppningsvis hinner då jordfelsbrytare lösa ut innan något skadas.

Exempel din belastning Rr som får för hög spänning vid avbrott nolla.
varför 400.png
//Arne B
 

HaHa52

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
18587
Medlemskap
2024
Sv: STARKSTRÖMSFRÅGA

Det är bara skyddsjorden som skall vara längre om man har en vanlig stickpropp som går att vända åt olika håll. I annat fall kan det bli fasledaren som blir den längre tråden och nolledaren som rycks av vid en skada på elkabeln.
Mvh HaHa52
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: STARKSTRÖMSFRÅGA

Det är bara skyddsjorden som skall vara längre om man har en vanlig stickpropp som går att vända åt olika håll. I annat fall kan det bli fasledaren som blir den längre tråden och nolledaren som rycks av vid en skada på elkabeln.
Mvh HaHa52

Tack för inlägget. Trodde aldrig någon skulle motsäga pekkes goda råd som är helt åt h...te.
Man vill ju inte vara en besservisser:wink:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: STARKSTRÖMSFRÅGA

Man kan ju undra vad dom tackar för dom som klickat på den knappen. Lite otydligt inlägg, skulle det gälla en Schuko kontakt så blir det ju felaktigt. Oftast så behövs det inte ens på jordanslutningen på den typ av kontakt då den har en annan placering så det är bara till att klippa alla tre ledarna rakt av och det blir rätt ändå. Men gäller texten 3 eller 5 poliga CEE-donen enligt standarden IEC 60309 så blir det ju rätt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: STARKSTRÖMSFRÅGA

"spänning MEN INTE nolla = 400V. Inte bra för husbilens EBL mm.

Hur svårt kan det va?"

Tydligen tillräckligt svår för vissa. Är det avbrott i nollan i den matande gruppledningen (förutsätter då en enfasgrupp med en treledare) så lär det inte hända mer än att förbrukaren man ansluter inte fungerar. Som jag skrev i mitt inlägg så är chansen minimal att få en förhöjd spänning i ett ända enfasuttag. Skulle man få avbrott i PEN ledaren som frågeställaren berör så har vi ett mycket allvarligare problem för då har vi alla spänningar överallt, till och med höljet till t.ex. kylskåpet blir spänningsförande. Men förklaring på det lämnar jag i detta inlägg. Skulle vi mot förmodan få ett avbrott på nollan i centralen så kan man inte säga att man får 400volt på stiften i enfasuttaget. Man kan få varierad spänning på detta enfasuttag då det hänger ihop med belastningen på den matande elcentralen. Alltså hänger det ihop med om det är trefas laster eller enfaslaster som är inkopplade samt hur stora de är. För en enkel förklaring se bifogad bild. I den slutna kretsen mellan de två faserna är där 400volt. Spänningen fördelar sig så att 10 volt ligger över kupévärmaren och 390 volt över glödlampan.

Vill man ge sig djupare in i detta så hittade jag denna på nätet http://www.falstad.com/circuit/circ...+640.0+6.4+0+-1 o+13+64+0+35+320.0+25.6+1+-1
Där kan man simulera nollavbrott. Håll mus pekaren över det du vill mäta, vill du ändra värden på förbrukarna så högerklicka på dem. Nollan kan du laga genom att klicka på den.
 

Bilagor

  • Avbrott i nollan.jpg
    Avbrott i nollan.jpg
    79,7 KB · Visningar: 18

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: STARKSTRÖMSFRÅGA

Självklart så kvitter det hur lång nollan är i en 1-fas kontakt eftersom den går att vända 180 grader, men det var just det som Ingrid & Thomas beskrev som man undviker om flera faser används via 3-fas skarvkabel om nollan är lite längre i 3-fas kontakterna, blandar man 1-fas uttag med 2/3-fas utrustning via en 3-fas skarvkabel så bör skyddsjord och nolla vara de kablar som släpper sist i apparater och kontakter om man drar i kablarna.

Om det är smart eller korkat att ha en nolla som är lite längre än faserna får väl ni avgöra.
 
Senast ändrad:
Toppen