• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag finns här så att diskutera mej i tredje person är inte nödvändigt.
Vid tidigare problem med kopplingen sökte jag på HBK och på nätet och det visade sej vara vanligt även på personbilar som stod ett tag. Ett sätt var att köra motorn varm innan man la i växeln. Jag kopplingen är nog sliten efter 18000 mil, Men normalt så händer det inte när man använder bilen utan bara under längre uppehåll i körningen, bilen har ju varit avställd i 6 veckor nu.
Verkar också som problemet uppstår vid regnigt och fuktigt väder, har en ide om att det bildas rost som gör att kopplingen fastnar händer med bromskivorna också att det smäller till när man ska köra iväg efter ett längre stopp men det släpper ju.

Ska man vara riktigt säker ska man ju byta kopplingen men då kan jag lika gärna stanna hemma än att spendera 15000kr, eller kanske man skulle köpa ny bil för det finns säkert annat som kan gå sönder, undrar om framhjulslagren det låter lite framifrån vid vissa varvtal och nog viner det lite från växellådan.
Om jag börjar en reseberättelse i bygga och renovera forumet så blir den förmodligen flyttad till reseberättelse forumet så jag börjar en ny tråd där.
Har köpt ett par lampor, en ska fungera som taklampa eftersom alla lampor sitter under skåpen och en är läslampa vid sängen.
Problemet med en koppling som ej frikopplar på ett bra sätt är att den ofta då sliter på lådan då allt bygger på att lådan och motorn skall kopplas helt ifrån när man byter växel, det har egentligen inte att göra med att den "rostar fast" utan att den inte frikopplar bra, speciellt dubbelskiviga dom tenderar att ligga och "dra" dvs inte bara fastna.

Kopplingen till din bil kan knappast kosta 15000 kr att byta på en "normal" firma, det låter otroligt då själva kopplingen är rätt billig runt 2000 kr.




Som nämnt så lär det kosta mindre söderöver själva arbetet.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bytte koppling på Meca. Det kostade då 11644kr. Det var 2012. Själva kopplingssatsen kostade 1186kr. Men bytte olja o filter i motorn.
Har en peugeot 2,5td från 1993. Peugeotverkstaden var betydligt dyrare.
Material 2763kr
Förbrukningsmaterial 252kr
Arbetskostnad 6300kr
Summa 9315,20kr
Moms 2328kr
Totalt 11644kr
Äckligt dyrt var det
Bytte låda i våras och hade jag bytt koppling idag. Då hade jag gjort det själv (med hjälp av vänner)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det är bara vid start efter en tids uppställning som kopplingen krånglar, aldrig vid normal körning växlarna går i med ett distinkt klickljud utan skrap.
Jag antar att du också varit med om fastnad koppling någon gång och även bromsar som fastnat, eller har du bilen påställd året runt.
Ja det är både farligt och dyrt om husbilen rasar utomlands men även i sverige om man som du åker uppe i kalla norden där kylan och snön gör att små problem blir stora problem.
Jag tänkte ju ställa av bilen över vintern men det blev inte mycket åka i somras både bilen och jag behövde lagas och nu är allt viktigt gjort och jag kan äntligen komma iväg.
Inte säkert jag åker så långt eller så länge men jag har behov av att komma bort lite och en dyr charterresa med flyg känns inte så kul nu och det har blivit väldigt dyrt numera.
Jobbet med husbilen har också varit terapi jag mår bättre när jag har något att göra som jag har lust med och bilen är ju mycket bättre nu nytt batteri och startmotor inredningen förbättrad förra året visste jag inte riktigt hur värme och varmvattnet fungerade.
Det som är sämre är att jag har en mindre avloppstank som jag måste tömma ofta men jag gör inte av med mycket vatten.
:rolleyes:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack Affe!
Det värmer, en gammal bil är ju gammal liksom chauffören och när man läser på forumet så är det inte ovanligt med bilar som inte är mer än 10år har ras både i växellåda och motor för att inte tala om de stundom obegripliga elfelen, som dock kostar mycket pengar.
Jag dras med depression som kommer och går och husbilen är ett sätt att må bra och har man en bil måste man ju använda den, jag har ju fixat nästan allt som jag kan komma på.
Idag har jag monterat ett kretskortlaminat i glasfiber som jag limmat en massa kardborrband på, på instrumentbrädan med några skruvar.
Där kan jag hänga upp surfplatta, telefoner med gps.
Tycker det fungerar bättre än diverse klämmor som man sätter med vakuum på rutan, händer att de ramlar ner i skarpt läge, solen och värmen påverkar.
Monterade en lampa mitt i taket med touchströmbrytare jag skulle velat ha den större modellen men den var slut.
Den lyser och fungerar mycket bra rekommenderas (biltema)
Men den sk. läslampan är inget att skriva hem om den lyser ganska dåligt, har monterat den över huvudänden på sängen.
Bytte slang till duschen så nu har jag en ny mycket längre, jag kan stå utanför husbilen och duscha eftersom jag har avstängning direkt på handtaget.
Köpte ett pianogångjärn till bilen idag, ska monteras vid defrostern eftersom luftutsläppet blåser i ansiktet ska jag försökta rikta om det, tidigare har jag lagt något över defrosterutsläppen men när det regnar måste jag ju ha luft på rutan.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja du Bengtic med dina praktiska uppfinningar
Bilen för mig är precis som för dig för att man skall må bättre på ålderns höst. Man bara kommer på fler o fler ändringar el förbättringar. Du har nog läst min tråd om mitt projekt och påhitt. Får se om jag blir klar någon gång
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det är bara vid start efter en tids uppställning som kopplingen krånglar, aldrig vid normal körning växlarna går i med ett distinkt klickljud utan skrap.
Jag antar att du också varit med om fastnad koppling någon gång och även bromsar som fastnat, eller har du bilen påställd året runt.
Ja det är både farligt och dyrt om husbilen rasar utomlands men även i sverige om man som du åker uppe i kalla norden där kylan och snön gör att små problem blir stora problem.

:rolleyes:
Jag har faktiskt aldrig varit med om att en vanlig koppling fastnar, dubbelskivig däremot som sagt och dom tenderar att små dra när dom börjar strula så.

Men vi(nu pratar jag för fler hoppas jag) håller såklart tummarna för dig att du slipper strul men du bör ha koll på sådana fel då det är sådana som kan ge följdverkningar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Var ute och startade bilen ska ju skifta framhjulen mot bakhjulen i morgon startade fint som vanligt fast det låter lite när jag glöder men bara ibland när den stått ett tag, men växlar fungerar utan problem.
Frikopplar helt långt innan pedalen är i botten, sällan jag slirar på kopplingen använder motorörat och ser till att varvtalen är synkade.
Hade en lärare på yrkesskolan för många år sedan han hade en fin PV men han slirade på kopplingen hela tiden när han skulle parkera och halva klassen gapade om att han körde på fyran, de fattade inte att han var gammal och sjuk och inte klarade av att köra längre, han dog på vårterminen...
Lite jämförelser med min kusins bil han har en citroen bensin med motorn bytt till fiat diesel turbo 96hk kaross är den långa 6,30 med alkov.
Mer klipp i motorn naturligtvis annat ljud också mera vinande förmodligen turbon verkar stabilare och tyngre men kräver en del passning lite stummare i fjädringen.
Men den stora skillnaden verkar vara farten, när det är lite utför så sticker min bil iväg och ökar 10km utan att jag märker det medan min kusins bil höll 80 verkar vara lite som en vägg där den känns bekväm.
Jag körde inte utan min kusin som har kört en del rally och har en massa pokaler överallt.
Det som är intressant är ju vilken skillnad alkoven gör i luftmotstånd har även tittat på modernare bilar med alkov och snåla dieslar och de vill gärna ha drygt litern, de som är ganska oslagbara är ju plåtisarna som nästan får kämpa för att komma över litern och då går det fort.
Min bil vill ju ha 1l/mil försiktig körning i alkovfart så är nog 0,9 l/mil normal.
Det tyder på att de som designade bodelen kunde sin sak och fick till det bra med luftmotståndet, men sen sket det sej totalt de satte bodelen på det korta fiatchassiet förmodligen gick de från framgång till flopp i det skeendet.
Jag har inte studerat husbilsmarknaden nyligen eftersom det rör sig om pengar som jag inte har, möjligen om jag skulle bli så extrem att jag sålde allt och flyttade ut men det känns inte som jag.
Fast min reflektion är att den som kan göra en husbil som en plåtis fast mycket bättre med isolering och komfort och 5 cm bredare och under 6m, har en klar vinnare men den blir dyr att göra jämfört med plåtisar men det finns alltid köpare till kvalite.
Har satt dit pianogångjärnet ikväll använde självhäftande kardborrband så jag lätt kan ångra mej om det blir fel, har ju möjligheten att vinkla det som jag vill under färd.
Har inte bokat färja än, vet inte vad som dyker upp men bodelen av bilen känns ganska klar och sist jag körde kändes den tryggare än clion som fortsatt vill ha 07L/mil trots en massa service.
En sak jag undrar över är så lite gensvar jag hört om RVS som jag testat en del, har ju provat en del undermedel men allt har varit skräp, det enda som verkar fungera är jus RVS har inget med dom att göra och inget skrivit på deras sida, men hur otroligt det än låter så verkar det fungera.
Husbilen och caddyn blev ju mer lättväxlad när jag hällde det i lådan. Husbilen har clion har gått tystare med bara delvis behandling i motoroljan.
Det strider lite mot mina principer att säja att något är bra utan att det är det, testade teflon i olja ingen skillnad utom i plånboken molybdendisulfid hjälpte en trött folkvagnsmotor något men det var inte det man kan köpa på burk.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har fått problem skulle skifta hjul idag och verktyget för att lossa hjullåset på hjulbulten har försvunnit det är en hylsa med tre st 4mm runda piggar i botten som passar i motsvarande i bulten.
Vet inte hur jag ska lösa det här??
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Däckfirmorna kan säkert lösa detta.
Samma sak hände oss med personbilen i våras och det löste däckfirman. Det enda som kostade var de extra muttrarna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Däckfirman jag hade anlitat såg ut som fågelholkar hade aldrig sett något liknande andra firman sa att det var svårt men möjligen skulle det gå med verktyg som fick tag på utsidan med en invändig vänstegängad skruv men det var ju härdat och halkade av.
Bilverkstaden försökte med en sån men gick inte ens med mutterslagare.
så nu blir det muttersvets men det kommer att sabba mina plastringar fram eftersom de gärna vill svetsa utvändigt för att det ska hålla.
Försökte själv med borr osv men eftersom hålen är grunda måste passningen vara exakt för att man ska få ett bra drag.
Naturligtvis är bulten härdad.....
Blev inte mycket gjort idag, men varför ska man stressa egentligen,
fast det fattar man inte liksom sen jag gick in i väggen för så många år sedan så går kroppen in på röda värden, man blir genomblöt av svett och glömmer allt man lägger ifrån sej och var man ska leta.
Egentligen skulle man ju stanna hemma och vänta på döden.
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

hej jag lyckades få loss mina låsmuttrar med en hylsa som jag slog på jag värmde upp den innan sen slog jag på den med liten slägga och lätt den vara en stund så den krympte lite men för att värma behöver du svets? det fungerade för mig, det löser sig säkert det kommer nog flera tips
mvh Kent
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag råkade ut för samma dilemma på min V60. Men det löste Volvo-verkstaden enkelt, dom borrade ett hål & hade ett verktyg avsett för avlägsnande av låsbultar. Låsbultar är bara ythärdade & relativt lätta att borra i. Alla 4 hjulen tog knappt 1 timma.

Bennie
 
C

chiva

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Du har väl bara en låsbult per hjul? Lossa eller ta bort de övriga och kör eller rulla bilen fram och tillbaka nån meter några gånger. Sedan brukar låsbulten gå lättade att lossa.
När du väl fått bort den så släng den och sätt dit en vanlig! Vem vill stjäla dina skruttiga hjul? Om de nu e samma som du hade på Poliscampen i Tavira!:twitcy::twitcy::twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Roligt att höra av dej, försökte ringa en gång, är du hemma nu eller ska du iväg?
Skulle ha kört den vägen du tipsade om blev ju längre och en massa elände att köra om Besancon.
Är ju lite i valet och kvalet om jag ska åka eller inte ibland verkar det lite jobbigt och tar emot.
Bilen går bra och känns bra numera, litet snopet om jag inte skulle komma iväg när man lagt så mycket pengar och arbete på att få i ordning den.
Men jag kan ju vända och köra hem när jag vill egentligen.
Ja det är mina exellenta turkiska åretrunt däck!
sitter bara en låsbult på framhjulen, och det är tydligen en ovanlig sort ska vara tre runda piggar som går in i motsvarande hål.
Om jag lossar lite på de andra fyra och kör försiktigt till verkstan kanske de kan få svetsa dit en bult utan att förstöra plasten eftersom jag tror den sitter som skydd över navet.
 
C

chiva

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej, jo jag är kvar hemma, skulle varit på väg söderut nu men jag har haft lite jobb med stugan, fick tjära taket, regnade in!

Nu har jag tänkt montera in LPG-flaskor, lite jobbigt hitta gasol annars om man åker när det är kallt. Har köpt två Alugas flaskor.Jag tror jag stannar hemma i vinter och kör tidigt på våren kanske i mars. Bytte termostat och kylarvätska, tempen pendlade innan den blev riktigt varm. Trångt och jobbigt men det gick.
Lycka till med hjulen! Ingvar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag hade nog tänkt göra det men mörkret och tröttheten satte stopp för det, har ägnat mej åt att pumpa däcken och sätta på en sadel på min gamla cykel, måste ju packa den och lite grejor uppifrån innan jag kan få dit något inne alls.
Ska nog försöka få verkstan svetsa dit ett par av mina hylsor direkt på bulten då kan man ju dra direkt med spärrskaft. Går ju i alla fall inte få tag i något inom rimlig tid, har googlat men inte ett foto men massor av andra modeller så den är nog ytterst ovanlig.
minns att den såg ut som en vanlig hylsa men den var rund istället för sexkantig och i botten satt det ett par runda pinnar 5mm långa i en triangel.
Jag höll på att städa ur bilen i somras och då dök hylsan och en del skräp upp som jag stoppade i en plastpåse kanske följde hylsan med till soptunnan eller rullade ner på marken.
Hade helt glömt vad den skulle användas till just då eftersom jag skulle åka iväg en sväng.
Det som är underligt är ju att ordinarie fälgnyckeln inte passar på hylsan så man måste altså ha med sej ett extra verktyg för hylsor fyrkant för att kunna byta hjul. Det har jag aldrig haft -tänkte inte på det....
Jag har ju sett spår av tidigare ägare förut och det har varken varit mekaniker eller elektriker men möjligen en kvinna som kostat på en del pengar till omklädning av dynor osv.
Jag har ju fuskat lite själv vill ju inte lägga allt för mycket pengar på det hela men samtidigt är det ju nu innan man är för gammal och sjuk som man kan göra något av det man ville när man jobbade. För varje år jag skjuter på saker och ting kommer jag närmare tidpunkten då jag inte kan resa mera. Om man studerar forumet så är det någonstans mellan 75-80 år som de flesta slutar med husbilar och båtar och i den mån de upplever något är det arrangerade resor.
Tiden går fort ibland blir man stressad om man som jag haft problem med kroppen och vill hinna göra något innan det är för sent. Flera av mina gifta bekanta har tillbringat sin ålders höst med att bli vårdare av den andra parten.
 
Toppen