• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Så regel nummer ett är jorda jorda jorda helst i en punkt bara.

Selv er jeg av dårlig erfaring skeptisk til å benytte en stålramme som kabling, det blir minst 2 galvaniske koblinger som kan fungere utmerket når de er tørre og rene. Med saltsørpe så starter moroa med galvanisk motstand og korrosjon.

Ren ubrutt kobberkabel av rett dimensjon fjerner mange usikkerhetsmomenter og forhindrer støy fra jordingen.

I elektriske kretser er det en fordel om en jobber med flerlags trykte kretser å ha ett Vcc lag og et GND lag, dette blir en kapasitator som spiser støy. I ett og tolag kretsdesign gir en størst mulig areal til disse to.
Korrekt, samma gäller motorndelen men av praktiska/ekomiska skäl nyttjar man chassit som ledare och om vi nu ska vara realistiska om hela bildelen gär det och alla bilar gör det varför ska vi inte ansluta boldelsbatteriet till chassit direkt!


Och återigen till en punkt för jord, detta gäller såklart alla förbrukare i bodelen också dvs man skall inte koppla dessa till batteriets - pol utan till den jordpunkt man ansluter batteri - till dvs chassit någonstans vilken kokar ned till att det jag initialt skrev är att denna jord kabel skall man se till att den är så bra och kort som möjligt.

Vill man dra en 50-60 mm2 in till motorblocket som egentligen är den ultimata jorden map laddning så fine men det inte så praktiskt eller ekonomiskt.

Eftersom motorn har generatorn och motorn är generatorns jord så skall egentligen motorn vara kopplad med - till batteriminus direkt ej via chassit, och chassit ska bara ha en tunn tråd som ingen ström skall gå igenom.

Alla förbrukare skall då kopplas till motorn.

Men som jag nämnde tidigare så vill man tex i en båt inte andvända motorn alls som jord dvs motorn har ingenting med jord att göra och man använde kablar för både + och -.

Jordning är ett jätteämne i sig och man måste helt enkelt bestämma sig för en sk jordningsprincip och hålla sig till den dvs ej blanda och ge, bilen har chassit som jord från fabrik så då kör man vidare med det.

Har man bultförband kan man om behov ansluta en sladd över förbandet, detta är tom ett krav har jag för mig när det gäller skyddsjord, tex i en skåp eller låda så att ingen av misstag kopplar boret skyddsjorden i samband med att man släpper på en gavel ed.

Precis som Knut skriver så använder man på jretskoprt hela lager med VCC och GND men i dagens konstruktioner räcker inte den kapacitansen på långa vägar, förr med de sk TTL kretsarna var det oftast dock tillräckligt med denna sk "BULK" kapacitans och man nyttjade kondensatorer och då små sådana mest för högfrekvent rippel.

Men dagens kretsar drar kanske 20-30-40 A på säg 1V VCC och då gäller det att inte få rippel på säg 0,1V för då fungerar ingenting:D

Se bilden på jordsladden till stötdämparen:)
 

Bilagor

  • DSC_0095.jpg
    DSC_0095.jpg
    814,1 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

I en bil är det ju förhoppningsvis endast likström vi talar om så jämförelse med amatörradio haltar kanske en aning. Och likström gör det så mkt enklare

Visst kan man dra dubbla kablar överallt (+ och - kablar) men det både väger och kostar. Därför använder bilindustrin chassiet som - kabel. (benämningen jord blir egentligen lite tokig då det inte har ett dugg med den jord man har i sina växelströmsanläggningar i byggnader. Det vi kallar jord är egentligen inget annat än minus kabeln.

I de allra flesta fall är chassiet fult tillräcklig som - ledare.
Jag skulle tro att även rambenen på en bil med "lös" bodel av tex plast är fullt tillräckliga. Annars måtte det vara mycket tunn plåt i Fiats ramar?
Rost kan så klart ställa till det men att åka omkring med en så rostig ram, att strömmen till olika förbrukare och kanske även laddning av bodelsbatterier inte tar sig fram, skulle i alla fall jag inte vilja göra.

Galvaniska strömmar är ju ett knepigt kapitel som ju kan uppstå mellan olika metallare. Och kanske kan det påskyndas av att det går 12 volt igenom dem ? Nu är ju redan Dukaton, eller vad vi har, kopplat så från fabrik så om öven bodelens förbrukare nyttjar chassiet som minusledare (ej jord) så antar jag att det inte påverkar problemen med galvaniska strömmar i nån större utsträckning.

Vad som är viktigt är att alla anslutningar till chassiet görs väl. Skapa rent färgen under skruven. montera med taggbricka och dra åt hårt. Rostskydda sedan direkt innan oxideringen hunnit starta.

Så tänker i alla fall jag kring detta. Och när det gäller kablar till o från batterier kan de aldrig bli för tjocka. Minst 25Kvmm. Är de långa skall de vara grövre för att inte få spänningsfall som i sin tur försämrar laddningen påtagligt.
"taggbricka" är en ofta förbisedd detalj, den är jättebra!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Håller du på och byter fjäderben på bilen, kommer ihåg att du ville ha något kraftigare, den lilla röda kabeln är väl för att avleda statisk elektricitet som alstras av däcken?
När man elsvetsar så brukar man ju lossa batteripolerna, finns fall där man jordat svetsen fel och strömmen tagit vägen genom ett kullager som blivit skadat. Eftersom man aldrig vet vilken väg strömmen tar genom chassie och motor växellåda så har jag inte ändrat på några kabeldragningar flyttar bara på dem. Allt är original.
Ska nog försöka skumma utrymmet runt avloppstanken innan jag åker någonstans, måste göras innan det bli kallt ute, väntade för att se att allt fungerade vilket det gör nu.
Man skulle egentligen klä in vattentanken det bildas lätt kondens på den som rinner ner på golvet när man fyller kallt vatten eller när bilen står ouppvärmd på natten och det blir varmt på dagen.
Blir av med gipset nästa måndag så då kanske man kan få något gjort.
Taggbricka är djävulens påfund när man ska ta bort dem och odugliga efter en användning.;)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Håller du på och byter fjäderben på bilen, kommer ihåg att du ville ha något kraftigare, den lilla röda kabeln är väl för att avleda statisk elektricitet som alstras av däcken?
När man elsvetsar så brukar man ju lossa batteripolerna, finns fall där man jordat svetsen fel och strömmen tagit vägen genom ett kullager som blivit skadat. Eftersom man aldrig vet vilken väg strömmen tar genom chassie och motor växellåda så har jag inte ändrat på några kabeldragningar flyttar bara på dem. Allt är original.
Ska nog försöka skumma utrymmet runt avloppstanken innan jag åker någonstans, måste göras innan det bli kallt ute, väntade för att se att allt fungerade vilket det gör nu.
Man skulle egentligen klä in vattentanken det bildas lätt kondens på den som rinner ner på golvet när man fyller kallt vatten eller när bilen står ouppvärmd på natten och det blir varmt på dagen.
Blir av med gipset nästa måndag så då kanske man kan få något gjort.
Taggbricka är djävulens påfund när man ska ta bort dem och odugliga efter en användning.;)
Mja ska strömmen gå via ett hjullager så har man nog jordat i hjulhubben eller svetsat i den tror jag, du får el att låta som Voodoo:D

Men beträffande dämpare så yepp, har bytt dämpare fram höger drivaxel höger lager(lämnade bort bytet faktiskt), skivor, belägg, bromsslangar och dess ledningar men det var nog tur eller skicklighet då vi åkte över fjällen till Norge bla till Trollstigen upp sedan ned i Geirangerfjorden så nu är bromsarna inkörda :D

Ska även byta dämpare bak men fick fel(upp och ned) så jag måste försöka byta plats på de två gummibussningarna först, har även nya bromsband som skall monteras.

Underlättar med hjälpmekaniker från nästa generation
Ska kolla upp vänster framlager också och vid tveksamhet byta rubbet där också inför vintern.

Har aldrig haft något problem som jag märkt med vattentanken, den sitter under ett säte på vår bil, däremot är det ett elände att fylla vatten på vintern då tanklocket sitter på utsidan... behöver inte säga något mer eller :D så vi fyller alltid via manluckan innifrån, det skulle jag faktiskt fixat med en slang till högskåpet bak!
 

Bilagor

  • DSC_0014.jpg
    DSC_0014.jpg
    1,3 MB · Visningar: 26
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Eftersom det är många diskussioner om jordning. Skall nu påbörja dragningen av el i min bil. Har köpt 2 st Biltema 80A AGM batterier. Dessa skall placeras under passagerarstolen. Hur skall jag bäst lösa detta. Skall ha separata kablar till alla förbrukare. Monterar en separat jordplint dit alla jordningar kommer att gå. Har köpt en Dual250S och en Ctec 30A laddare som placeras i anslutning till dessa batterier. Bifogar bilder på hur det ser ut. Finns givetsvis en jordfläta någonstans mellan chassi och motor.
IMG_0523.JPG

IMG_0226.JPG
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Eftersom det är många diskussioner om jordning. Skall nu påbörja dragningen av el i min bil. Har köpt 2 st Biltema 80A AGM batterier. Dessa skall placeras under passagerarstolen. Hur skall jag bäst lösa detta. Skall ha separata kablar till alla förbrukare. Monterar en separat jordplint dit alla jordningar kommer att gå. Har köpt en Dual250S och en Ctec 30A laddare som placeras i anslutning till dessa batterier. Bifogar bilder på hur det ser ut. Finns givetsvis en jordfläta någonstans mellan chassi och motor.
Visa bilaga 128430

Visa bilaga 128431
Jag anser att klart smidigast är att dra en separat jordfläta per batteri raka spåret till en skruv som sitter chassit, tex svetsa fast en eller två M10 skruvar rakt under - polen på respektive batteri.

På så sätt kan du också om något händer med ett batteri lätt koppla bort det genom att lossa jordflätan.

Samma sak med +. dra en plus från respektive batteri ned till en plusplint och sedan från den till säkringslådan som driver alla förbrukare.

Men såklart, har du inga tokförbrukare kan du som tidigare nämnt här på forumet koppla batterierna parallellt mellan polerna på batterier dvs + till + och - till -.
Sedan kopplar du - på batteri 1 till chassit mha en fläta och + på batteri 2 till särkingarna detta i syfte att minimera risken att det pga motståndet i ledningarna går mindre ström från ett batteri än det andra.

Kan vara praktiskt med en huvudbrytare kanske, jag har ingen i husbilen men i båten har jag en per batteri faktiskt, på så sätt kan jag köra ett batteri i taget och då jag har tre stycken samt kyl/frys så vet jag jag ungefär när det börjar krisa sig map ström dvs när jag använt upp två av de tre.

Det första förslaget gör att man kan lätt göra en fiffig koppling som ser hur mycket ström respektive batteri bidrar med eller laddas med och på så sätt upptäcka om något batteri börjar må sämre tex.

Detta gör du genom att montera en shunt mellan - och chassit på varje batteri, detta kan du göra på startbatteriet också såklart.
Sedan använder du en strömmätare som alla använder NASA och allt vad dom heter kanske en Kines från Alibaba men mha av en strömbrytare så kan du välja vilken shunt som skall användas:)

Du behöver alltså två shuntar, är det en Kines köper du enklast två mätare.

Låter kanske överkurs men det är definitivt inte krångligt!!!

Beträffande plintar så brukar jag snåla iallafall förr :D och använda en skruv tex M6 med ringkabelskor som jag bara hakar på fler och fler kabelskor i takt med att jag får fler och fler förbrukare, funkar asbra och kostar en rostfri skruv och mutter:)

Till + får man kosta på en liten plastask :)

Jo, bara så att allt är klart, tanken är att inga anslutningar på batterierna mer än polanslutningen, dvs allt via plintar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Zoomade på din jordanslutning och den verkar inte helt frisk behöver ses över innan du ansluter så kraftiga batterier, men du kommer väl inte dra så höga strömmar de hjälper väl inte till att starta bilen.
Sen har du väl mer kunskap än de flesta om det här.
Hade hoppats att du skulle kunna köra en sväng innan sommaren säjer adjö.
Ställde av husbilen idag var planerat skulle gjort det direkt efter besiktningen men var lite osäker på clion. Får nog delar till den i morgon och hoppas få någon som gör jobbet.
Men jag är fortfarande väldigt sugen på en Smart Cab som bara kostar 15000kr nu eftersom jag är stor vill jag ha små bilar har haft en gammal hundkoja och en mcbil fram king fulda med glasfiberkaross, idag kan man skratta åt motor journalister som ska jämföra bilar även den enklaste bil ger inte de umbäranden man hade på 60-talet.
Jag får se om jag ställer på husbilen och kör söderut men jag är väldigt sugen på det. Den där sir maclean ställer till det med sina kommentarer och foton.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Zoomade på din jordanslutning och den verkar inte helt frisk behöver ses över innan du ansluter så kraftiga batterier, men du kommer väl inte dra så höga strömmar de hjälper väl inte till att starta bilen.
Vad såg du för fel på den anslutningen?

Storleken på batterierna spelar ingen roll, det är hur mycket ström du laddar med och drar ur med det handlar om.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Lacken ser ut att sitta kvar under anslutningen man ser rost runt hålet i klädseln oxid i anslutningarna, det har nog både du och jag men ska man installera nytt så ska man nog ha två anslutningar.
Afzell är väldigt noga med allt och det ska vara perfekt eller bättre innan han är klar.
Själv har jag med åldern tummat på en del och är nöjd med att det fungerar bra, de som inte kan och vet sover bättre i sina sängar och tar de dyra smällarna vartefter.
Jag fruktar att de äldre som kan och vet är ett utdöende släkte de som växer upp nu är mer inne på köp slit släng.
 

Bilagor

  • jord.jpg
    jord.jpg
    614,9 KB · Visningar: 9

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jordanslutningen för motorbatteriet är ju en originalsvetsad M8 bult direkt i torpeden på bilen.
Jordanslutningen från bobatterierna tänkte jag dra till M8 bulten som fäster underredet till passgerarstolen direkt i chassiet (se bild)
Glömde säga att jag också köpt en NASA batterimätare som givetsvis skall kopplas in.
Bengtic det är inte rost utan limrester från ljudisoleringen
Färgen skall givetsvis skrapas bort

IMG_0176.JPG
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja Bengtic
Noggrann är nog överdrivet men vill att det jag försöker göra skall va så bra om möjligt.
Som bra som möjligt är bra om man lägger till så bra som plånboken tål annars blir det NASA dyrt:D


JO, då kan du köpa fler shuntar tex här om du vill övervaka ström In/UT från fler batterier tex startbatteriet eller boldelsbatteri 2 https://www.seasea.se/shunt-till-bm1

Dock förlorar du själva loggningen såklart men möjligheten finns, du behöver allstå bara ha en brytare/relä som skiftar från en shut till den andra eller tredje,

sådan brytare finns på tex Elfa, jag tycker att det är en skitbra möjlighet att kunna se vad som går in ochj ut ur respektive batteri speciellt om man går i tabkarna att "kanske det börjar blir dåligt ett batteri"
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag börjar förstå varför du vågar åka till nordpolen, du har ju järnkoll på strömmen.
Det har inte jag kollar lite då och då om mätarna visar ok.
Strörsta problemet tror jag är motor växellåda däck och hjullager på våra bilar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag börjar förstå varför du vågar åka till nordpolen, du har ju järnkoll på strömmen.
Det har inte jag kollar lite då och då om mätarna visar ok.
Strörsta problemet tror jag är motor växellåda däck och hjullager på våra bilar.
Visst har jag koll på strömmen hoppas jag... det är en bit av mitt jobb som elektronikkonstruktör:D

Men varför har tror du att motor växellåda däck och hjullager är våra största problem?

Dessa saker kan man underhålla relativt enkelt och tex vår motor, 73 hk den kan jobba för fullt i 100000 mil bara man byter olja och inte övervarvar dvs ligger i 120 som vissa blådårar!!! verkar göra:D

Jag är född under en bil(nästan) och jag skulle vilja säga att korrosion är vårt största problem, det kan vara plåt som i bilar men i husbilar är det fukt i väggar som gör små små hål i plåten eller så läcker det någonstans:D

Summan av allt är att problemen alltid är konstanta, antingen har man gamla grejer och måste fixa eller så har man nya grejer och måste hem och betala:D

Men varför tar du inte en sväng norrut, det är så vackert fridfullt verkligen kanonbra för själen tycker jag iallafall?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det är nog mest vädret som jag inte gillar norröver, mörker och kyla trivs jag inte med.
Funderar just nu på bästa vägen till spanien, vill inte göra om mina misstag, se bara på sir maclean som korsar europa snabbt och skickligt utan betalvägar och stannar på fina platser.
det som för mej kan bli jobbigt är ju ensamheten men jag brukar träffa fler människor på resa än hemma.
Tyvärr ska de bli riktigt bra för två människor som inte vill ligga i samma säng blir det ombyggnader som jag inte är beredd att göra så länge jag är ensam.
Men man kan ju alltid ta in på en "svenskcamping".
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Börjar så smått planera resa söderut.
Jysk hade ordentliga rabatter på sovrums saker.
Har ju ett täcke som avdelare mellan boutrymme och hytt, blev ju en del kallras där och även så kom det in en del värme när hytten var i sol.
Hittade ett fint termotäcke som har mycket bättre isolering och ska ha det i ett påslakan i grå färg liknande det jag har i väggar och tak, tänkte förse det med kardborrband och sy ihop det till en enhet, blir lite snyggare och mycket varmare.
Funderar även på en lucka med blixtlås eller kardborrband som man kan ha öppen när man kör.
Har en nyanskaffad irvärmare på verandan och mindes en irvärmare jag hade skaffat fär att göra kretskort med eftersom de även har en UVlampa, men att sola framför den är nog farligt men 400W irvärme blir ju bra om man står på camping blir ju fort kyligt på kvällarna och ingen plats elle vikt att tala om.
Köpte en luftmadrass att sova på den är ju lite tjockare än min barndoms badmadrasser den här matchar vikten lite bättre, tänkte om jag kommer iväg skapligt innan det blir kallt i vattnet kanske det finns en chans att paddla ut lite som jag ofta gjorde förr, vill inte gärna släpa på uppblåsbara kanoten. Sen kan jag ligga och sola ute, ska ha en elpump någonstans.
I morgon ska gipset av sen blir man lite rörligare, funderade på att ta av det själv och tvätta med lite sprit. Det är ju snart en vecka sedan och jag läker fort, men jag vågade inte för då kan det kanske bli problem med fortsatta kontakter i vården.
På en gammal husbil finns det ju alltid något att göra och det finns det ju men inga stora saker, det viktigaste blir att skifta fram och bakhjul och isolera kring avloppstanken. Behöver koppla om backkameran just nu går den ju på huvudströmbrytaren inne eftersom sladden gick bredvid min placering av kameran, tycker inte det är optimalt att ha den sittande 2 m upp jag förstår att den är avsedd för att vara i höjd med nummerskylten och sen dra en kabel från backlampan.
Just nu så stör den ut signalen till datorn via wifi eftersom den är ganska stark.
 

Bilagor

  • SAM_0491.JPG
    SAM_0491.JPG
    4,9 MB · Visningar: 15
  • SAM_0493.JPG
    SAM_0493.JPG
    5,3 MB · Visningar: 14
  • SAM_0484.JPG
    SAM_0484.JPG
    4,5 MB · Visningar: 12
  • SAM_0486.JPG
    SAM_0486.JPG
    4,3 MB · Visningar: 13
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har fått renault clion kamremsbytt och vattenpumpen, bet 4000 kr för arbete + oljebyte.
Delarna hade jag köpt från tyskland blir ju mycket billigare då och sen kan man välja lite bättre delar av märkesfabrikat.
Ska ge bilen en behandling med RVS eftersom jag har så bra erfarenhet sedan tidigare, man måste ju köra en bit efteråt så jag tar det när jag har något ärende.
Har kostat på bilen 7000kr men då vet jag att den kommer att rulla ett tag, annars är det ju husbilen som är Prio 1.
Har flyttat batteriet till under framstolen det passande perfekt står på en sittplatta som isolerar och sitter fast med ett spännband så mycket bättre fastsättning än vad som var original.
Det har varit mycket om jordning här men jag har inte dragit extra jordning kablaget som sitter är klenare än det jag drog från batteriet fick dit solpanelen i samma plint. Ja Prästen får jorda som det stod på en skylt på elavdelningen på skolan.
Sprutade skum runt den nya avloppstanken vill ju inte ha in något kalldrag därifrån.
Håller på och byter skumgummit i extradynan som jag ligger på den är lite hård så jag var snål och köpte en barnmadrass som jag ska lägga dubbel med hjälp av spraylim.
Var en del regn i em annars hade jag krupit under bilen och satt dit en förstärkning under golvet bestående av en kraftig bräda som jag fäster med skruv och sikaflex, det fjädrar ju en del i glasfibergolvet känns nog bättre med lite förstärkning.
 

Bilagor

  • SAM_0496.JPG
    SAM_0496.JPG
    3,7 MB · Visningar: 28
  • SAM_0494.JPG
    SAM_0494.JPG
    3,4 MB · Visningar: 22
  • SAM_0495.JPG
    SAM_0495.JPG
    4,5 MB · Visningar: 23
  • SAM_0498.JPG
    SAM_0498.JPG
    5 MB · Visningar: 23

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har fått renault clion kamremsbytt och vattenpumpen, bet 4000 kr för arbete + oljebyte.
Delarna hade jag köpt från tyskland blir ju mycket billigare då och sen kan man välja lite bättre delar av märkesfabrikat.
Ska ge bilen en behandling med RVS eftersom jag har så bra erfarenhet sedan tidigare, man måste ju köra en bit efteråt så jag tar det när jag har något ärende.
Har kostat på bilen 7000kr men då vet jag att den kommer att rulla ett tag, annars är det ju husbilen som är Prio 1.
Har flyttat batteriet till under framstolen det passande perfekt står på en sittplatta som isolerar och sitter fast med ett spännband så mycket bättre fastsättning än vad som var original.
Det har varit mycket om jordning här men jag har inte dragit extra jordning kablaget som sitter är klenare än det jag drog från batteriet fick dit solpanelen i samma plint. Ja Prästen får jorda som det stod på en skylt på elavdelningen på skolan.
Sprutade skum runt den nya avloppstanken vill ju inte ha in något kalldrag därifrån.
Håller på och byter skumgummit i extradynan som jag ligger på den är lite hård så jag var snål och köpte en barnmadrass som jag ska lägga dubbel med hjälp av spraylim.
Var en del regn i em annars hade jag krupit under bilen och satt dit en förstärkning under golvet bestående av en kraftig bräda som jag fäster med skruv och sikaflex, det fjädrar ju en del i glasfibergolvet känns nog bättre med lite förstärkning.
Snyggt eljobb Bengtic
Var har du köpt dom kopplingsplintarna ?
 
Toppen