• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har fått lite ljus i tunneln, en annan verkstad har tittat på min bil och verkar vara vettig. Min husbil startade lätt efter ett par månader men det var en del dieselknatter första minuten men sen gick den tyst och fint.
Ramlar det in pengar så småningen så kommer jag leja bort de jobb som behövs för att snabbt komma ut på vägen igen, kommer när jag kan göra resten.
Det viktigaste ny belysning bak byta startmotor och ny framvagnsinställning. Plus oljeservice såklart överallt.
Ska montera tanken ganska enkelt egentligen och kommer nog leja bort en del av jobbet eftersom en axel fungerar dåligt fn.
Ser fram mot en tur i södra sverige när vädret så tillåter och nu med en sprillans ny elcykel med automatväxel på cykelstället baktill.
Jag ser det som så att jag blir snart 69år och att starta ett nytt husbilsprojekt har jag inte ork med utan jag kommer behålla den jag har förmodligen tills jag slutar köra, min far har ju körkort än så det kan dröja.
Har man kvar hemkänslan efter så lång tid så är det nog bara att behålla bilen. Som ni förstår så får man ibland en hint om att lägga av.
Så i juni räknar jag med att vara på G igen.
:D
 

Bilagor

  • 4098047977.jpg
    4098047977.jpg
    247,5 KB · Visningar: 19
  • 4007763282.jpg
    4007763282.jpg
    82,4 KB · Visningar: 27

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej bengtic, jag har haft lite annat för mig och tänkte ev. skriva lite längre historia om renovering av framvagn/styrning.
Jag tar lite lätt på det nu med bilder så länge så du i alla fall får lite mer insyn hur det ser ut i alla fall med att lägga åt kuggstången, och hur de inre "P" ändarna i styrstagen ser ut, som ev. kan glappa fast det kan vara svårt att kolla.

En kartong med div. internetdelar.
DSCF1451-400.jpg

Den inre kullänken på styrstaget är stukad/nitad för att gängan inte skall släppa. Bl. a. det gör att det på sätt och vis är enklare om man tar bort kuggstången från bilen så man kommer åt rejält med att dra fast de nya och även att stuka till kanten igen så det inte lossar.
DSCF1456-400.jpg

Här är delarna som håller åt glappet mellan drevet och kuggstången.
DSCF1458-400.jpg

De gamla styrstagen och P-ändrana bortaplockade.
DSCF1463-400.jpg

Om man plockar sönder allt, så finns det vissa mått som grundinställning på själva kuggstången vid montering av rattstången och ratt i rätt läge.
DSCF1464-400.jpg

Den ena nya P-änden och ett styrstag av lite högre prisklass som syns på gjuten klump med nyckelgrepp och fint bearbetat styrstag med pressat sexkants nyckelgrepp även där. Det är alltså inne i klumpen som kullänken sitter som kan glappa upp sig men ändå lite svår att märka vid koll.
DSCF1466-400.jpg

En sak som man bör kolla lite även om båda varianter funkar. Det finns lite olika längd på styrstagen (någon styv cm.). Jag hade de långa och köpte de långa.
Muttern sitter ungefär där den kommer att sitta så det blir rätt mycket gänga inne i P-änden. Om man inte vetat längden och köpt de kortare så hade det räckt, men bara ca. halva gänglängden hade då gått in i P-änden och det kan kanske kännas lite snålt.
DSCF1468-400.jpg

Det finns också mått på längden av styrstagen/P-änden som kan grundinställas om man byter allt.
DSCF1472-400.jpg

Här är stukningen som skall göras för att styrstaget inte skall lossna från kuggstången.
DSCF1476-400.jpg

Torra styrstagsdamasker. Endast tre år gamla och köpta i svensk eftermarknadsbutik. De svenskköpta drivknutsdamaskerna höll två år. De här till styrningen kanske hade hållit fyra år med lite tur.
Det måste vara gamla varor som legat och torkat på hyllorna i åratal innan försäljning :(.
DSCF1480-400.jpg

Å så lägga åt styrningen. Tyvärr så är den väldigt åtlagd från början med en kraftig fjäder, så det skall mycket till om det skall bli bättre genom att försöka lägga åt hårdare tyvärr.
Man drar ner hylsan så det blir stumt.
DSCF1483-400.jpg

Det enda man sedan skall göra är att lossa hylsan 1/8 varv och sedan dra åt låsmuttern. Därefter kolla så att det inte hugger någonstans, vilket man bara kan få rätt känsla för om kuggstången är bortplockad från bilen.
DSCF1484-400.jpg

A-låsmutter. B-hylsan som lägges åt och lossas 1/8 varv. C-glidklykan mot kuggstången.
Tryckplatta-400.jpg

Låsmuttern skall dras åt.
DSCF1486-400.jpg

Renoverad och klar för montering.
DSCF1488-400.jpg

En gammal och en ny spindelbult (av lite finare fabrikat :p:).
DSCF1496-400.jpg


Lite hemmagjorda framvagnsinställningsmätdon. Funkar bra.
Efter grundinställningarna som jag nämnde ovan så fick jag justera TOE sex m.m. tror jag, och efter provkörning så fick jag vrida in ett styrstag ca. 1/4 varv och lika mycket ut på det andra för att få ratten rak.
DSCF1502-400.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bra att jag fick se hur man kan lägga åt styrväxeln eftersom det finns ett mittglapp där.
Det du ställer in är ju egentligen bara toe in, men de främre styrstagen då de med gummibussningarna?
Ska inte det justeras samtidigt som stagen till p-ändarna så att både caster och toe in stämmer?
Hur man justerar till en grad på caster har jag ingen aning om utan dyra instrument.
Eftersom caster enl. firman som ställde in min framvagn stod på noll och de kunde inte justera??
Toe in verkar vara noll som lämpligt eftersom vid belastning från motorn kommer ev. glapp dra hjulen framåt -inåt.
Fick ju toein någon mm från firman och det plus glapp har gett mej överdrivet slitage på framhjulen efter ca 900mil.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Äntligen har jag fått ett mail att det ska betalas ut en ersättning för min skada på bilen så nu gäller det att beställa tid på en verkstad, kommer att fixa det viktigaste belysning och startmotor .
När värken minskar kan jag fixa lite själv, kanske få hjälp.
Cykla har det inte blivit mycket men det är stor skillnad på dragkraft med mittmotor där jag kan växla ner uppför backarna och den steglösa bakväxeln är fantastisk inga ryck inget oljud och svårt att göra fel bara att vrida lite på ett handtag.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag köpte den privat av en man som köpte upp ett antal när firman lades ner. Växeln bak var den enda han hade de var ju väldigt dyra så de finns bara på riktigt dyra cyklar, jag gav 7500kr han har någon treväxlad kvar titta på blocket elcyklar finspång så dyker nog adressen upp.
Har lämnat in sadeln för omklädning med riktigt skinn, men som vanligt vet jag inte hur mycket jag kommer att cykla ibland lägger jag ned det när jag tröttnar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag kör också lite 2-hjulig elmakapär, dock elmoppar.

Har kört en 48 voltare fram till förra året då jag kompletterade med en 72 voltare:)

Ska precis byta ut batterierna i 48 voltaren nu till nya.
 

Bilagor

  • DSC_0037.JPG
    DSC_0037.JPG
    3,3 MB · Visningar: 6
  • DSC_0038.JPG
    DSC_0038.JPG
    3,9 MB · Visningar: 7
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bra att jag fick se hur man kan lägga åt styrväxeln
-----------------------------------------------------
Hejsan, om man vill kan man ju försöka justera camber och ev. caster.
Konstruktionen är ju inte direkt gjord för att justera dessa vinklar.

Jag mätte camber (hjulens lutning) när köpte bilen och den låg inom värdena som anges (+1,5 till 2,5 grader).
Om man skall försöka justera camber som inte finns justering för, så måste man nog flytta fästet till bärarmen (hundbenet) under bilen, för mcPhersonbenets infästning uppe i hjulhuset kan man ju i princip inte flytta på utan ombyggnad.
Men om inte camber skulle stämma så borde bilen fått en smäll och borde riktas upp i stället.

Castervinkeln kan ju ev. justeras lite genom att lägga till eller plocka bort brickor bakom den inre större brickan som den bakre gummibussningen ligger mot. Det kan ev. påverka även camber något, fast vinkeln gör att den ändras troligen jättelite.
På min bil så ligger det två justerbrickor bakom den inre stora kupade brickan som klämmer mot inre gummibussningen på bilens båda sidor, men även här med tanke på avståndet mellan vridpunkterna så händer det nog inte mycket med vinkeln bara genom att ändra brickornas antal.

McPherson fjädring har ju så långt avstånd mellan sin två vridpunkter, infästningen uppe i hjulhuset och spindelbulten, så om man skall justera camber eller caster flera grader och ändra på de inbyggda vinklarna så behöver något troligen flyttas mer än det är möjligt.

Både Bror Axelson och jag har nämnt några gånger att en krängningshämmare/torsionsstag skulle troligen sitta fint på framvagnen för det finns ju på nästan alla bilar, men inte på gamla Ducaton av någon anledning tyvärr.
Jag skall försöka göra en seriös satsning någon gång :oops: för att hitta något lämpligt, och försöka få till fästen för montering.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Caster skall vara 0 till +1 grad. Castervinkeln är troligen inbyggd där man skruvar samman delarna till spindeln och McPhersonbenet men kan ev. ändras lite med brickorna.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Skulle gärna ha caster på +1 har inga brickor att plocka bort. Som jag förstår minskar caster med fler brickor man förskjuter ju fjäderbenet bakåt.
Trodde i min enfald att man kunde justera själva stagen på samma sätt som
styrlederna.
Hur caster hamnat på noll är en gåta kan inte se några skador på någon kollision.
Men det känns i ratten, hade jag servo skulle det förmodligen inte märkas. Enda enkla förklaring är att när man bytte styrstång bytte lite annat som inte härstammar från samma bil.
Det man skulle ha är ju en krängningshämmare det skulle nog förändra bilens karaktär radikalt.
Har faktiskt kört vw bubbla före de hade krängningshämmare och efter och det var stor skillnad, sen körde jag en av de sista med macperson men jag tror de mixtrat med camber och gjort den konstgjort understyrd för den ville gärna gå rakt fram i kuvorna.
Risken är ju att den i halt väglag eller i mitten av en kurva byter från understyrd till överstyrd. Det var ingen rolig bil längre då.

Problemet är nog egentligen att en husbil blir baktung men knappast en skåpbil. vilket jag tror att chassiet ursprungligen är dimensionerat för.
Men man kan ju hanka sej fram i 80 -90km.

Det står en nästan ny elscooter på skroten som en bekant äger men batterierna är döda har stått där ett tag.
Funderade på den men batterierna är dyra och man kan inte ta med den någonstans, det är nog 48v blybatterier så den blir ju tung.
Hade ju en ide att hänga en ciao på cykelstället men tyckte det blev för meckigt och sen försäkring osv.
Tänkte ha en elcykel på stället så man kan se sig om lite man blir ju lätt lite låst annars.
Planerar så smått inför sommaren. Är ju många som har elcykel med sej ofta i garaget men jag har ju bara ställ så jag fördrog en fullstor fast det blir bortåt 30kg att lyfta, batteriet tar man givetvis bort och sätter på laddning.
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Normalt använder man 12V 20A blybatterier i serie(se bild) som faktiskt finns i AGM utförande på Classe nu såg jag av en slump 650 kr st, själv har jag nyttjat direktimport med betoning på direkt och betalat runt 150-200 kr har jag för mig.

AGM-batteri 12 V, 18 Ah - EUROGLOBE | Clas Ohlson
Hade tänkt Lithium i 72 voltaren för att minska vikten men dom var då iallafall helt omöjligt att köpa, eller snarare kineserna vägrade sälja då dom hade så otroligt mycket problem med Lithium som inte levde upp till förväntningarna, kan bero på att man använder dom rätt hårt i moppen och då blir det obalans i cellerna till slut och kör man varje dag så tar det nog inte lång stund innan man sänkt dom.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Finns ackpaket lipolymer från hobbyking på nätet de har även en eubutik i holland.
Problemet är att man inte vill frakta den typen av batterier på flyg och ibland har man inte deklarerat vad det är i kina så det är svårt att få tag på pga. avståndet och frakttiden.
Om jag skulle välja skulle jag inte köpa bly men det gäller ju att ha laddare finns på hobbyking, har en i lådorna som laddar allt från 12volt inbyggd spänningsomvandlare programmerbar osv.
Köper man till modellflyget så sitter det en kontakt som man ansluter till laddaren som automatiskt laddar varje cell perfekt.
Tror ingen sliter batterier som modellflygare man tar flera KW ur små celler på några minuter.
Batterier till elcyklar kan ha en krets för automatisk balansering inbyggd
den drar ström så det är viktigt att regelbundet ladda även när man inte kör.
Jag misstänker att om det är den gamla tekniken med blybatterier kan det även vara den gamla tekniken i motorn alltså ingen trefas med regulator utan en kolmotor med pulsbreddsreglering.
Byter man batterityp måste regulatorn veta vilken typ det är LiPo blir ju helt förstörda om spänningen går under 2,6v/cell ca.
Laddaren måste också känna av annars kan de överladda och det är då det brinner, svårsläckt eftersom batterierna alstrar sitt eget syre och vatten inte hjälper.
Finns ju batterier till elcyklar för alla effekter men de kostar ju.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Joro, jag flyger eller ska jag säga flög:D också men dock helst 2-taktare :)

Vilken typ av motor som sitter i elmopeder har ingenting vad jag vet att göra med batteriet iallafall inte i det stora landet där man i stort sett bara kör med elmopeder.

Borstlösa motorer är det enda jag sett faktiskt och då har jag varit på fabrikerna.

En kul grej med elmopeder från Kina är att dom byggs precis som vi är duktiga på här och som tex PC datorer byggs, standardiserade, dvs det är en standard ram sedan hänger man på den motor, batteri samt kåpor man vill ha.

I städerna så finns det speciella områden som bygger mopeder, en som säljer ramar, en säljer elgrejerna en säljer kåpor och så finns det den man normalt handlar av som bygger ihop den och när han fått en order så springer han och handlar delarna.

Det är upp till batterisystemet idag att sköta batteriet inte motorn.

Har man ett bra BMS system så laddar man alla batterier mer eller mindre på samma sätt, det är övervakningen som är själva grejen men även blybatterier har man nytta av att ha BMS till såklart.

Dock ska BMS såklart vara kommunicerbart, hur ska man annars veta hur batterierna mår och även hur vet man att man har BMS... man kanske bara har betalat för BMS:D
 

Bilagor

  • DSC_0039.JPG
    DSC_0039.JPG
    3 MB · Visningar: 5
  • DSC_0040.JPG
    DSC_0040.JPG
    3,2 MB · Visningar: 2
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ok!
min laddare är väl värre men vi vet vad vi pratar om.
Eftersom jag nästa vecka kommer att få försäkringspengar för husbilen så blir det reparation mår plötsligt bättre nu och kommer leja bort jobbet till någon som är fixare.
Cykel.
Fick en trottel idag med ett kontakt kit problemet är att plus ligger på svart och minus på lila och signal på grönt.
Borde vara tvärtom.
Otroligt bra med navmotor och steglös växel.
Orkar som en gammal moped helt ljudlöst.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ok!
min laddare är väl värre men vi vet vad vi pratar om.
Eftersom jag nästa vecka kommer att få försäkringspengar för husbilen så blir det reparation mår plötsligt bättre nu och kommer leja bort jobbet till någon som är fixare.
Cykel.
Fick en trottel idag med ett kontakt kit problemet är att plus ligger på svart och minus på lila och signal på grönt.
Borde vara tvärtom.
Otroligt bra med navmotor och steglös växel.
Orkar som en gammal moped helt ljudlöst.
Jag brände en kontakt på grund av exakt samma sak. IDIOTER!

Kineser och Indier förstår inte att rätt färger underlättar, ordet och meningen underhåll innan problem försvinner gradvis söder om Sverige:D
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Kan det vara så illa att alla asiater är färgblinda eller så har de en massa billiga kablar med fel färg.
Nu har ju solen lyst en massa så man blir väl bränd igen men när det regnar blir man ju våt och snö och kyla vill ju ingen ha.
Bara elände hela tiden.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har monterat handgas på min elcykel mätte upp plus och minus först och fick det att fungera direkt.
Blir lite som en elektrisk moped men ska man åka fort drar det batteri och jag tror mitt legat ett tag.
Det är fullkomligt ljudlöst hela tiden, man får akta sej folk går på cykelbanan och man kommer helt ljudlöst.
Ska montera stället på husbilen så jag kan ta med den när jag åker, var mycket bättre med handgas än att vara tvungen att trampa i alla lägen.
Fick ju 40k så jag ska serva och laga har monterat nya glas på baklysena idag.
Har köpt Jankros rekommenderade växellådsolja redline inte billig men det får kosta nu när jag har råd, ny motorolja och filter som ska bytas om ett par veckor hittade en liten verkstad med en som kan.
Byter startmotorn samtidigt som vållade så mycket elände ligger en ny hemma.
Sen är det avloppstanken som jag jobbar lite på när jag orkar.
Det blir lite av varannan dag så fort man gör något så nästa dag kan man knappt komma ur sängen men det blir bättre hela tiden, har förstått att ledbandet i axeln är skadat och bra blir det väl aldrig men skapligt kanske.
Säkert 27grader idag, man blir sugen att bli färdig och köra iväg.
Provstartade idag och det knastrade lite som det brukar göra när jag glöder men den gula lampan lyste aldrig så jag vred om och den startade och gick som en bensinare ingen svart rök den har ju stått länge nu utan att starta, så motorn verkar mycket bättre än när jag köpte bilen för snart 2 år sedan och över 1000mil.
Ska lossa växelspaken och tvätta av allt fett jag lade på sist funderar på att bara stryka på lite stearin som smörjmedel vid kulan, läste att det inte ska vara en massa smörjmedel eftersom det kan få växelspaken att vibrera mer. Jag vet att det som Jankro beskrev förmodligen är slitage i lådan men jag hoppas skjuta på problemet genom detta och fin olja.
Normalt blir det ju inte så många mil per år så man kan klara sej ett bra tag. Och korta sträckor är det ju inte så viktigt och lådan lär inte rasa i första taget.
 
F

F.d. 15918

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tyvärr så finns det ingen lag eller standard som säjer vilka färger man ska ha.
Du kan till och med ha gröngul som matning och det är inte olagligt.
Däremot så finns det en praxis som vi lutar oss mot med röd som plus, svart som minus eller fas, blå som nolla osv.
Så det gäller att se upp och kolla innan man kopplar.
//Nisse
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja i min husbil var inte röd plus till lamporna och oftast var det minus på mittpolen till glödlamporna.
Bo batteriet har svart som plus och brun som minus. Ska dra om kablarna till bobatteriet med rätta färger när jag ska flytta ut det i hytten.
I läroböckerna för elprogrammet så beskrivs kabelfärgerna som en lag, men så har ju elbranchen haft en mycket stark ställning under många år vilket nog är tur.
 
Toppen