• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ios & kartan med tömningsplatser

F

F.d. 14324

Guest
Hej, nu är jag inne på ett område där jag endast har minimala erfarenheter men jag har eventuellt något att komma med som kanske har betydelse.

Google maps för IOS har den här veckan blivit uppdaterad så att de ska gå att öppna kartor byggda med MyMaps. (som tömningskartan)

This week, we just added the ability to view My Maps on the Google Maps iPhone app. Update your Google Maps app to version 4.10.0 to try it out!

Nu kanske jag bör tillägga att jag har tjuvlånat min frus Iphone och testat med tömningskartan i webbläsaren vid tidigare tillfällen och det verkar fungera bra, men en uppdaterad google maps kanske kan tillföra något mer?

https://itunes.apple.com/us/app/google-maps/id585027354

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ios & kartan med tömningsplatser

Nu har jag torrkört googlemaps i soffan med en Iphone5 och appen fungerar tillfredställande med tömningskartan och säkerligen lika bra med andra kartor byggda med "Mina Kartor/MyMaps"
Platstjänst fungerar, navigeringen startas och verkar fungera, informationen finns i sina popupfönster, bilderna visas vid de platser som har bilder.
Det enda som stör mig en aning är att länkarna till formulären i kartans informationsfönster samt streetviewlänkarna inte är klickbara, kanske tillfälligheter med just den här telefonen och det är inget stort problem, men det känns som det är läge att stöta på lite via googles feedback, de säger ju att de gärna vill ha feedback... Nu ska dom allt få höra! ;)

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ios & kartan med tömningsplatser

Tak for undersøgelsen Jocke.
Jeg har lavet et kort for registrering af ställplatser og tømningsplatser,
istedet for en formular.
Det vil sige man navigerer efter kortet og tilføjer informationer.
Ingen fejl på GPS positioner.
Kanske system også kan anvendes på IOS ?
(MAC ? )

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z0TIfZfQVlmw.kYDkuZdFQin4
registrerings kort test 1.jpg
Kortet er stadig på test for mig selv, men man kan godkendes til registrering.
Bruges bedst med Google mine kort - downloaded.
Jeg kan bruge tablet på ställplatsen men foretrækker endnu laptop PC i husbilen
da den synes mere arbejdsvenlig.

Overførslen til officielt Google Mina kartor er let med 2 åbne fönstrer på PC.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ios & kartan med tömningsplatser

image1-736706.PNG


image2-740424.PNG


Visst funkar tömningsplatser med Google Maps på iPad,
dessutom betydligt enklare än med en laptop.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ios & kartan med tömningsplatser

Detta är Kinesiska för mig och kanske någon annan!

Kan någon ge en information stegvis hur man får det att fungera i en ipad och var och hur man lägger filen för att kunna ta fram den snabbt. Och var ligger denna fil?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ios & kartan med tömningsplatser

Knarrevik
kan du downloade Jockes karta ?
og använda som Google Mina kartor på iPhone eller iPad ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ios & kartan med tömningsplatser

Detta är Kinesiska för mig och kanske någon annan!

Kan någon ge en information stegvis hur man får det att fungera i en ipad och var och hur man lägger filen för att kunna ta fram den snabbt. Och var ligger denna fil?

I högerkolumnen långt ned finns Tömningsplatser.

Klicka på den lilla fyrkanten så kommer kartorna upp som mina bilder visar.
Först den översta och vid klick på valfri tömningsplats den understa (Googles) med alla platser inlagda. Enklare kan det inte bli om man är online!

Ett annat alternativ är att lägga in platserna i POIViewer där man kan se platsen i bilder för att sedan använda valfri navigeringsapp för att hitta rätt.
Fördelen med navigeringsapparna är att de kan användas offline till skillnad mot Google Maps.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ios & kartan med tömningsplatser

Detta är Kinesiska för mig och kanske någon annan!

Kan någon ge en information stegvis hur man får det att fungera i en ipad och var och hur man lägger filen för att kunna ta fram den snabbt. Och var ligger denna fil?

Det är just den kinesiskan jag vill att du och andra ska lära er. :)
Knarrevik har helt rätt, det finns en fördel med apparna POIViewer och LocusMap för med de går det att spara platserna i telefonen eller plattan och använda dem utan internet, det finns nerskrivet i dussintals trådar och för de som vill lära sig det, hojta till bara i nån tråd, gammal eller ny eller här så är vi några stycken som alltid försöker ställa upp och hjälpa till.

Men, den stora fördelen med appen google maps, om man bara har tillgång till internet, så finns tömningsplatserna endast ett par knapptryckningar bort och ett par knapptryckningar till så har man startat navigeringen till vald plats, enklare kan det inte bli, så länge man har internet.
I sverige: inget större problem att ordna internet för de flesta skulle jag tro.
Utomlands: Vi är på väg dit och Robert och Frankia jobbar på bra med det, dessutom så sägs det att roaminavgifter är på väg bort.

[YOUTUBE]tNTD2diSlvQ[/YOUTUBE]

Bredo, jag antar att man inte kan redigera kartor med appen google maps men jag utgår från att man kan redigera "Mina Kartor/MyMaps" i alla webbläsare om man bara har redigeringsbehörighet för aktuell karta, oavsett operativsystem.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ios & kartan med tömningsplatser

..............
Bredo, jag antar att man inte kan redigera kartor men appen google maps men jag utgår från att man kan redigera "Mina Kartor/MyMaps" i alla webbläsare om man bara har redigeringsbehörighet för aktuell karta, oavsett operativsystem.

mvh jocke

Håber der også er plads her i tråden
for udviklere at debatere teknik.

Jeg er lidt i tvivl om jeg forstår citatet rett Jocke.
På min ny tablet and. 5,0 kan jeg åbne mine egne kort i
1) Google Mine kort - 100% redigering med redigeringsbehörighet
2) Google kort (wvvw.google.c0m)- inta perfekt på min tablet
med redigeringsbehörighet - men det kommer.

Jocke, har du testat att redigera Jockes kartor (wvvw.google.c0m)
med fru Sjöbergs iPhone ?
- om hun har redigeringsbehörighet.
Appen "Mina Kartor/MyMaps" är kun för andriod - eller ?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ios & kartan med tömningsplatser

Jag har försökt redigera tömningskartan med appen "Mina Kartor" i min telefon, det var ett tag sedan och jag tyckte det var svårt, det kanske har blivit bättre med tiden? Eller så var det skärmstorleken som gjorde det svårare, jag minns inte exakt men jag har också för mig att det var något med lagren som ställde till det när jag skulle lägga till en ny plats när jag var på resa ute i skogen.
Efter den dagen sker all redigering för mig i min laptop.

Nej, jag har inte testat att redigera kartor i min frus iphone, för att det skulle fungera skulle jag behöva logga in med mitt google-konto i hennes telefon, det är inget jag törs ge mig på.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ios & kartan med tömningsplatser

MyMaps verkar finnas ävan till Ios, den ser ut att vara gratis, jag har inte testat den själv: https://itunes.apple.com/us/app/mymaps-on-mobile/id1033029458?ls=1&mt=8

För mig med min android så är apparna Google maps och MyMaps väldigt lika, den stora skillnaden är att jag kan redigera kartor i MyMaps.
Den andra skillnaden jag märker av är att Google maps är snabbare, det finns fler skillnader men tråden handlar inte om min telefons operativ och jag låter er med Ios testa er fram och dra era egna slutsatser.
Ge gärna feedback här om ni ser fördelar eller nackdelar mellan de två apparna för Ios. :)

mvh jocke
 
Toppen