• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigationsprogram för dator

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Jag ser att kartorna till Maps Pro kostar 65:- styck vilket kan plocka till en rejäl slant om man rör sig i stora delar av Europa. Samtidigt ingår fria uppdateringar så fungerar bara det så är det inte så farligt. Det kostade ju att uppdatera AutoRoute också.

Sker uppläggning av färdväg och navigering i samma program? Är det lätt att justera den planerade rutten under färd (eller snarare paus under körningen)? Hur i så fall, bara dra och släppa? Kan programmet importera Excell-filer med POI?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Hade tidigare Autoroute man blev av med min dator och har inte kvar skivan.EssoJ
AR2013 är den sista. Jag har kvar några äldre, tror det var 2011. Om jag hittar den skall jag skicka den? Kostar inget men jag måste leta först och det gör jag inte i onödan! :)
Julian
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Jag ser att kartorna till Maps Pro kostar 65:- styck vilket kan plocka till en rejäl slant om man rör sig i stora delar av Europa. Samtidigt ingår fria uppdateringar så fungerar bara det så är det inte så farligt. Det kostade ju att uppdatera AutoRoute också.

Sker uppläggning av färdväg och navigering i samma program? Är det lätt att justera den planerade rutten under färd (eller snarare paus under körningen)? Hur i så fall, bara dra och släppa? Kan programmet importera Excell-filer med POI?

Navigeringen har jag som sagt ingen erfarenhet av.
Beträffande POI-filer: Det är "normala" format som gäller - gpx, kml, kmz bl.a. Ska du ladda ner en Excelfil måste du spara om den som csv-fil.

Skärmklipp3.JPG
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Till Amstel. Tack för erbjudandet. 2011 har jag men det var 2013 jag hade senast. Skivan med verifieringen har förkommit i samband med en flytt så det känns lite kymigt att MS har lagt ner det projektet som fungerade bra.
EssoJ
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Än så länge har jag inte fått AR2013 att fungera i Windows10.
Spelar egentligen ingen roll för den fungerar utmärkt på W7 i en 12" laptop som jag huvudsakligen använder till navigation. Jag känner mig inte drabbat men skulle det finnas någon som får AR2013 att fungera i W10, vill jag gärna veta hur? (ominstallation är gjort, hjälpte inte!)
Julian
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Navigationsprogram för dator

Min AR2013 fungerar utmärkt i W10. Jag uppgraderade en W8.1 PC som innehöll AR2013 redan. Kör 32-bit som kanske kan ha betydelse.
Vad får du för fel eller felmeddelande?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Navigationsprogram för dator

AR 2013 funkade inte för mig när jag först installerade W10. Fick felmeddelande att någon dll fil saknades. Gick tillbaka till W8.1.
Någon vecka sedan installerade jag om W10 igen och då funkar AR 2013 perfekt.
Jag hade nätverksavbrott när jag första gången hämtade hem W10 och misstänker att några filer kanske skadats då. Fungerar som sagt jättebra nu.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Tack för svar Håkan och Roland.
Får upp den här skylten.
Skärmklipp.JPG
Jag har installerat om Autoroute men inte Windows10. Jag har lite svårt att förstå det senare, har inga andra problem, tvärtom, fungerar klockrent.
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Min senaste version av MapPoint 2010 fungerar u.a. på W10.
Julian
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Navigationsprogram för dator

Googla på "msvcr100.dll missing" så får du många förslag på lösningar.
Har du redan testat dessa så kan inte jag bidra med så mycket mera.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Tack Håkan!
Har du ingen lösning på min tidigare frågan?
att få sin position i GoogleMaps även i en dator som inte har GPS-mottagning inbyggd men väl med USB-puck? Hur gör man? (OBS! Windows 10 !!!)
Funkar det med en inbyggd GPS mottagare i telefonen och plattor, måste det var en enkel match att få det att funka med en GPS-puck i en dator. GPSsignalen finns ju där! Vad är haken? Eller har jag missat något? Det gör man lätt nuförtiden;).
Julian
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Navigationsprogram för dator

Eftersom jag låter iPad sköta mina positioneringsönskemål så kan jag tyvärr inte hjälpa till med Win10 där. Kanske testar jag min USB-GPS-puck med AR2013 i Win10 någon gång men just nu har jag inte detta behov.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsprogram för dator

Det burde være mulig å installere en usb eller bluetooth gps i windows 10 og aktivere lokasjon tjenesten, men det forutsetter at driveren er laget mot win8 og 10 sitt location api pg ikke er en virtuell serieport.

Drivere som er serieport fungerer med eldre desktop programmer, men ikke med nye som er laget med location api. Noe forvirrende. En god test er at AR bruker serieport, men maps i win10 bruker location. Edge og andre weblesere støtter location, men ikke serieport.

Typisk er at location uten gps hardware bruker ipadressen som adresse, så alle websider som spør webleseren plasserer en på internet leverandørens adresse når gps ikke er tilstede og rett sted med gps.

Det finnes i windows settings en bryter for om location tjenesten skal brukes, slå den på først.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

AR 2013 funkade inte för mig när jag först installerade W10. Fick felmeddelande att någon dll fil saknades. Gick tillbaka till W8.1.
Någon vecka sedan installerade jag om W10 igen och då funkar AR 2013 perfekt.
"Mission completed!" Tack Roland! Efter nedladdning och installation av flera olika DLL-filer utan avsedd resultat, återstod det jag minst trodde på, och det funkade! Tyvärr är nog AutoRoute på upphällningen snart, även för mig!
Tack för alla goda råd!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Nja, gick inte så bra, fick inte platsmarkören att flytta sig trots att jag åkte flera km.
Försökte ändå köra i offline mode.
Måste läsa på mer, kommer igen ...
Så långt kom jag med! Fick positionen en gång men den uppdaterar inte automatiskt! Varför inte?
Startar jag om appen GPSDirekt är ny position där.
GoogleMaps kanske inte är gjort för LapTop?:)
Har du fått en lösning, hör jag gärna på!
Julian
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Mmm.
Jag har problem med GpsDirect i Win 10 också.
Måste avinstallera drivrutinen och installera om igen via GPDirect.exe för att få den att fungera.
Instabil, minst sagt.

Beträffande GPS positionering via GPS Pro:
Har läst de flesta delar av Help funktionerna på "Maps Pro web site", kan nog bara konstatera att GPS follow me (som en normal navigator) inte fungerar!
Jag använder den numera som Locus Pro, att lägga upp routes - kartorna är mycket bra.
Appens egna POI är riktigt bra, antagligen från Google dito.
Hoppas det blir bättre!

Edit: Jag får dock GPS positioneringen att fungera, efter trassel med GPSDirect:

Skärmbild (15).png
 
Senast ändrad:
Toppen