• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av 1987 Chevrolet Coachmen Motorhome

F

F.d. 26074

Guest
Hej!
Köpte i veckan en Chevrolet Coachmen 1987
Husbilen importerades till England 1993 men fanns nu i Köpenhamn och fick den levererad till Malmö.
Priset blev 30 000 kr

Längd ca 7 meter
Totalvikt 3500
V8 med automat som går på bensin och LPG
Nu väntar en totalrenovering under vintern, nya fönster runt om är beställda, blir min andra husbilsrenovering.

Något man bör tänka på angående dessa modeller ?

Den skall registreras hos Bilregistret och sedan väntar en registreringsbesiktning hos bilprovningen.

Något man bör tänka på innan registrering och registreringsbesiktning ?

Det finns två tankar för gasol/Lpg på bilen men den ena är urkopplad misstänker att dom gjort detta pga skicket.
Är det samma gas till motorn som till värme och gasolspis/kyl ?
Får man ha samma tank eller måste det vara separata tankar för detta ?

Tacksam för hjälp med dessa frågor
Kent
 

Bilagor

  • 4576671835.jpg
    4576671835.jpg
    53,6 KB · Visningar: 9
  • 4501049806.jpg
    4501049806.jpg
    60,1 KB · Visningar: 4
  • DSCF0098.JPG
    DSCF0098.JPG
    4,1 MB · Visningar: 6
  • 4561905025.jpg
    4561905025.jpg
    37,9 KB · Visningar: 8
  • 4530091577.jpg
    4530091577.jpg
    41,7 KB · Visningar: 6

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Renovering av 1987 Chevrolet Coachmen Motorhome

Det kan vara läge att byta ut LPG tankarna på grund av ålder.
Konsekvensen av ett rosthål i en full LPG tank vill man inte uppleva.

Hos https://www.wynen-gas.de/tanks.html kan du köpa allt du behöver. Han kan även svara på om du kan använda samma tank till motorn och bodelen.

Jag är av uppfattningen att man kan/får göra så, skillnaden är att man tar vätska till motorn(rör till botten av tanken) , och gas till bodelen (gasen tas ovanför vätskenivån).

Det blir billigare att köra på LPG än bensin, mycket vanligt i Nederländerna.
 
F

F.d. 26074

Guest
Sv: Renovering av 1987 Chevrolet Coachmen Motorhome

Går sakta framåt.
Hämta husbilen i Malmö i fredags.
Den importerades till England 1992 och nuvarande ägaren har ägt det i 1 år då han köpte den för att åka runt i Europa, han kom till Köpenhamn där han träffa en kvinna och blev kvar.

Innan hämtning fick jag teckna en försäkring som gäller i 30 dagar och den kostade 1500 kr och detta försäkringsbrev måste följa med i bilen och vara förskottsbetalt.

Vid hemkomst så gjorde jag en ansökan om "ursprungskontroll" vid Transportstyrelsen, i samband med denna ansökan måste man betala in 600 kr.
I väntan på att detta skall bli klart åkte jag till en god vän vid SvenskBilprovning, det är dom som skall göra regbesiktningen. Priset för detta lär hamna på ca 2000 kr.
Eftersom den är vänsterstyrd med hastighetsmätare med både Miles och Km är det enda jag behöver göra att köpa nya lysinsatser för 1200 kr och montera en sidomarkering mitt på eftersom den är 7 meter.

Bilen är utrustad med LPG drivning.
Tog sin tid att få reda på vad detta innebär men nu vet jag
LPG = Liquefied Petroleum Gas = Gasol.
Bilen går alltså på både Gasol och Bensin, sitter en V8 350 med 400 automatlåda.
Vad jag förstått är det mycket billigare att köra med Gasol speciellt om man skall ned till Europa där det finns gott om påfyllnings ställen.

Enligt bilprovningen gäller detta, är fordonet godkänt med LPG utrustning i ursprungslandet/importlandet/EU/EES-Land behöver man inte lämna in handlingar som styrker detta och även kravet på avgasrening skall anses vara uppfyllt.

Kompisen på bilprovningen klia sig i huvudet eftersom det inte är så vanligt med gasoldrift. Tyvärr finns ingen gasol station på Gotland.

När regbesiktningen är klar får man göra en normal besiktning och när denna är klar skall jag börja med renoveringen

Man lär sig något nytt varje dag :)
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av 1987 Chevrolet Coachmen Motorhome

Du åker säkert på att besiktiga gasoltanken. Det skall göras vart 10:e år av godkänd verkstad. Tanken måste monteras loss från bilen och sedan provtrycker man med vatten vid ett tryck av 20 -30 kg om jag minns rätt.
Du behöver inte åka till verkstaden utan kan banda fast tanken på en pall och skicka den.
Vad jag vet finns det inte så många godkända godkända verkstäder i Sverige, jag känner till Falun och Karlstad.
I min bil sitter det en LPG-tank och den har besiktigats två gånger.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Renovering av 1987 Chevrolet Coachmen Motorhome

Instämmer, väldigt fräck bil!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovering av 1987 Chevrolet Coachmen Motorhome

Hejsan, de är läckra de där jänkarna, men en liten gnutta törstiga:p:.

Något du kanske skall kolla upp och fundera på är hur du vill ha vikten på dina svenska papper.

Om man nu struntar i det moraliska och ev. risken att åka på böter vid övervikt.

Bilens totalvikt är nu 3500kg.
Men om du måste ha bilen max 3500kg. för att täcka upp om någon inte har haft sitt körkort tillräckligt länge för att köra PB2 över 3500kg. så bör du kolla vikten m.m. innan reg. bes.

Bilen är väl byggd på det kraftigare chassit med tvillinghjul och djupa fälgar. Men det kan vara så illa att den inte ens går att regga som 3500kg. för den väger nästan det tom.
En kompis hade en liknande bil som var reggad till max 3500kg. men den vägde visst 3650kg. utan både packning och människor i bilen.

Om du inte har något körkortsproblem med att väga upp den över 3500kg. så måste du ha papper på hur mycket chassit tål.

Hoppas detta inte stökar till det för dig, och du har kanske redan full koll på läget, men jag vill bara att du skall slippa en ev. oväntad överraskning.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Renovering av 1987 Chevrolet Coachmen Motorhome

Hej vi har en winnebago sundancer 89 ser ut att vara samma storlk som din och bygd på ett cheva g30 chassie, men totalvikten ligget på 4 800 kg.
Den är reglad personbil II man kan köra den på vanligt kort. Om det är taget före 96. Jag har även c kort.

Din bil ser fin ut!


Mvh // sture

Jag har funnit många detaljer till husbilen på e-bay
 
Toppen