• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extralås till helintegrerad husbil

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Ända sedan jag först började titta på husbilar har jag varit införstådd med att dörrlåsen till dessa oftast är undermåliga. 2010 köpte jag en integrerad husbil och har sedan dess sökt efter bra extralås som även kan regleras från insidan.

Nu i år fastnade jag för Thules Inside Out G2 som uppfyllde villkoren och som hade var designade så att de skulle passa till min husbil. Problemet var att på plats med låsvredet på insidan av bodelsdörren, där ett skåp sitter tätt intill dörröppningen och att insidan av dörren är täckt av en volymös plast. Här visar jag resultatet för de som kan vara intresserade:

Översikt.jpg Bodelsdörr utv.jpg
Bild 1 visar bodelsdörren med "regeln" i låst läge Bild 2 visar bodelsdörren med "regeln" i öppet läge.
Bodelsdörr inv.jpg Förardörr utv.jpg
Bild 3 visar låsets vred på insidan av bodelsdörren. Bild 4 visar låset från utsidan av förardörren.
Förardörr inv.jpg
Bild 5 visar låsvredet på insidan vid förrardörren.

Vid monteringen var det största problemet att såga ut ett hål för låsets insida i metallramen för myggnätsdörren, och montera ett nät för att hindra myggen att ta sig in den vägen. Dessutom har jag limmat plattor av hårdgummi på "låsreglarnas" insidor för att minska glipan mellan "regel" och dörrutsida, för att försvåra att tjuven kan få emellan en brytverktyg.

Johan K.
 
Toppen