• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Easy go

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Easy go

Sök på easygo här på forumet så hittar du det mesta om hur man ska göra.
Gå också in på Hemsidan för Brobizz A/S.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Easy go

Nackdelen med EasyGo+ är att den låses till bilens registreringsnummer.
Jag behåller därför Öresundsbizzen för våra p-bilar.

Enligt uppgift från Öresundsbron kan jag nämligen inte koppla EasyGo+ till mitt Öresundsbizzavtal med mindre än att jag skickar tillbaka Öresundsbizzen.

Så, när jag kör Öresundsbron med husbilen använder jag min gamla Öresundsbizz och stoppar EasyGo+ i en radiosäker påse (den som Brobizzen/EasyGo+ OBE'n levererades i).
Den sitter med kardborrband på rutan, alltså en enkel operation.
(Risk för dubbeldebitering annars, 780 kr extra!)
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Easy go

Jag skickade tillbaka min gamla Öresundsbizz för att jag skulle ha en Easygo+ med avtalet. Vad jag gjorde mer var att inaktivera den gamla bizzen i tron att jag inte skulle behöva betala dubbla årsavgifter, men se det var fel. Nu fick jag betala fullt pris (960:) på Öresundsbron. Jag håller nu på med att få Öresundsbron att ändra så jag erhåller rabatten
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Easy go

Jag avslutade min vanliga Brobizz och skickade tillbaka den, sen beställde jag en Easygo+ som jag kopplade till Öresundsbrons Bropass här https://se.oresundsbron.com/order/bropas/ där man bara väljer att man redan har en bizz och anger Easygo+ serienr så är det klart på några minuter, jag kommer aldrig att åka över bron med något annat än husbilen (som Easygo+ är kopplad till via reg nr) så onödigt att betala 2 bropass avgifter per år..
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Easy go

Den uppgiften jag fick var att man kan inte ha två bizzar på ett bropass avtal om den ena bizzen var från en annan leverantör, men så här står det på deras hemsida :
Privat BroPass och Pendlar: Där gäller en Bizz per bil och passage. Du kan ha två Bizzar registrerade per avtal och då kan två bilar köra på samma avtal.

Men som sagt inte om jag hade en Easygo+ bizz fick jag till svars utan ett avtal per bizz, så då har vi olika uppgifter, men hon var rätt velig, ingen av bizzarna kostar något för hårdvara så där har vi liksidiga uppgifter. Men som sagt, jag behövde inte mer än 1 i varje fall då personbilen aldrig kommer ner dit :)
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Easy go

Mmm - Åter till basics ...

Öresundsbizz/Bropass: Jag kör ofta med personbil över bron, jazz i CPH, flyg från Kastrup, inköpsresor till Puttgarten, etc.
Med en Öresundsbizz/Bropass får jag betala en årsavgift, men får mycket billigare överfarter, via en bizz som inte är kopplad till bilens regnr.
Och kan därmed låna ut den till barn och goda vänner.

EasyGo+: Har jag skaffat av en enda orsak, att ta mej genom Österrike med husbil på 4.25 ton.
Och kanske nån gång genom Norge.
Den låses till husbilens regnr, och kan därför inte användas i andra bilar.
Brobizz AS/EasyGo+ box är som sagt gratis.
Bara ett tillägg till den service jag redan har med Öresundsbizzen/Bropasset.

Och naturligtvis kör jag då på Öresundsbizzen i husbilen över bron.
Att koppla EasyGo+ till Öresundsbron skulle i mitt fall ge mycket dyrare överfarter!
Skulle ju behöva åka husbil i alla lägen.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Easy go

Finns många varianter på att använda EasyGo+

Jag har min EasyGo+ knuten till ett avtal på Öresundsbron. Min Öresundsbizz fick jag då skicka tillbaka. Jag har dock kvar mitt brokort som jag kan använda i andra fordon och får då min rabatt vid överfarten.

Nackdelen är att jag måste åka i manuell fil när jag använder brokortet.

Brokortet fick jag automatiskt när jag en gång i tiden skaffade Öresundsbizzen.

Kenneth
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Sv: Easy go

Det underlättar om man beställer ytterligare en bizz (utan kostnad) från brobizz.dk så får man en liten bizz att sätta i personbilen.
Kontakta sedan öresundsbron och koppla den till broavtalet så kör du över för halva priset.
Uffe
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Easy go

Hej
Jag har precis fått min Easy Go+ och var i kontakt med dom på E.G+ och frågade om jag skulle lämna tillbaka min gamla brobizz ?De svarade att det får jag ta med Öresund, då de inte har med den att göra?

Gun
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Sv: Easy go

Har du kopplat easygo+ till öresundbroavtalet?
Jag var tvungen att skicka tillbaka den gamla bizzen för att kunna koppla bägge till öresundsbroavtalet.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Easy go

Har haft en mailkonversation med både Brobizz AS och Öresundsbron. Jag fick betala fullt pris på Öresundsbron på semestern. Det visade sig att min Brobizz inte var aktiverad (mitt eget fel). Men för att knyta Easygo+ till avtalet för att få billigare överfarter har jag vissa problem. Jag får olika svar från alla jag pratar och mailar till. Nu till frågan, kan man se någonstans att Easygo+ är anslutet till Öresundsbroavtalet samt rabatten för Hbk eller CC är aktiverad?? I så fall var??:confused::confused:
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Easy go

Har haft en mailkonversation med både Brobizz AS och Öresundsbron. Jag fick betala fullt pris på Öresundsbron på semestern. Det visade sig att min Brobizz inte var aktiverad (mitt eget fel). Men för att knyta Easygo+ till avtalet för att få billigare överfarter har jag vissa problem. Jag får olika svar från alla jag pratar och mailar till. Nu till frågan, kan man se någonstans att Easygo+ är anslutet till Öresundsbroavtalet samt rabatten för Hbk eller CC är aktiverad?? I så fall var??:confused::confused:

Går in på din sida hos öresundbron .... Annars är en bra kontakt hos öresundbron Pauline Arlidsson hon bratar svenska
https://se.oresundsbron.com/selfservice/#/login
 
Senast ändrad:

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Sv: Easy go

Om du går in på Öresundsbron | Välkommen mina sidor så kan du se vilka bizzar som är knutna till ditt avtal
På min sida är både easygo+ och easygo anslutna.
Mitt brokort försvann i somras då det var inbrott i bilen tillsammans med kreditkort mm.
Kontaktade öresundsbron men de upplyste att man har inte dessa kort längre så va rädd om det.

Men vill du koppla dina easygokort till öresundsavtalet så skall du skicka tillbaka den gamla stora bizzen tillbaka.
 
Toppen