• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

import av alkovbil med drag

F

F.d. 19424

Guest
Hejsan.
Jag sitter och tittar på 2 husbilar i tyskland.
Lika modeller av samma fabrikat.
Den ena har dragkrok och 4200kg totalvikt
Den andre saknar drag men har 3500Kg totalvikt och är möjlig att regga 4200.

Jag har haft körkort sen före 96 och be före 2013.
Min fråga är kan jag köra husbilen utomlands om jag väljer 4200 och då även med släp??

Har behov av att kunna dra en leksak efter.

Mvh Emil
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: import av alkovbil med drag

Den svenska övergångsregeln gäller personbilsregistrerade fordon.

Detta innebär att du inte får köra hem husbilen från Tyskland, men när du fått det registrerad (som personbil) i Sverige är det fritt fram att köra den -även i Tyskland.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: import av alkovbil med drag

Du anger inte vilket körkort du har, men lätt släp (alltså max 750 kg) får du alltid dra. För tyngre släp krävs E-behörighet även i övriga EU-länder.

aake
 
J

Jarn

Guest
Sv: import av alkovbil med drag

Den svenska övergångsregeln gäller personbilsregistrerade fordon.

Detta innebär att du inte får köra hem husbilen från Tyskland, men när du fått det registrerad (som personbil) i Sverige är det fritt fram att köra den -även i Tyskland.
Klart han får köra hem den från Tyskland, de har ju liknande övergångsregler som vi. Under förutsättning att den inte är mycket gammal och registrerad som lastbil.
Annars registreras de numera som personbil där också med fordonsklass M1.
Lätt att se på reg.beviset.
 
F

F.d. 19424

Guest
Sv: import av alkovbil med drag

Du anger inte vilket körkort du har, men lätt släp (alltså max 750 kg) får du alltid dra. För tyngre släp krävs E-behörighet även i övriga EU-länder.

aake

Har BE även det före regeländringen.
och husbilen är en 2003 :)
Mvh Emil
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: import av alkovbil med drag

Har BE även det före regeländringen.
och husbilen är en 2003 :)
Mvh Emil

Då får du köra PB2 med tungt släp! Att sedan en (kanske framhjulsdriven) alkovbil inte är ett idealiskt dragfordon är en annan sak.

aake
 
F

F.d. 19424

Guest
Sv: import av alkovbil med drag

Den modellen jag tittar på har ett iveco chassi (bakhjulsdrivet) .
Har en vw t5 skåp som dragbil annars, men det vore perfekt att kunna kombinera att åka iväg med husbilen de gånger man väl ska iväg.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: import av alkovbil med drag

Så det är ok att köra en husbil på 4,2 ton och typ ett släp på 1 ton med BE kort?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: import av alkovbil med drag

Så det är ok att köra en husbil på 4,2 ton och typ ett släp på 1 ton med BE kort?

Ja, förutsatt att din B-behörighet uppfyller kraven enligt övergångsregeln. Läs på Körkortsportalen Fordon du fÃ¥r köra /Körkortsportalen

Dessutom måste man naturligtvis ha koll på hur mycket bilen får dra och på tillåten maximal tågvikt, men detta framgår av registreringsbeviset.

aake
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: import av alkovbil med drag

Ja, förutsatt att din B-behörighet uppfyller kraven enligt övergångsregeln. Läs på Körkortsportalen Fordon du fÃ¥r köra /Körkortsportalen

Dessutom måste man naturligtvis ha koll på hur mycket bilen får dra och på tillåten maximal tågvikt, men detta framgår av registreringsbeviset.

aake

Jag hittar inte det att man får köra bil över 3,5 ton med tungt släp på BE men övergångregeln.

Bosse.
 
F

F.d. 19424

Guest
Sv: import av alkovbil med drag

Det kommer bli en resa ner till Tyskland om 2 veckor och där hämta en italiensk husbil på iveco chassi.

Jag har pratat med transportstyrelsen idag om körkort och behörigheter.
Tjejen dubbelkollade och det stämmer.
Har man B före 96 och E kort så får man dra tungt släp efter tung husbil. Pb klass 2 :)

Det ska bli en trevlig resa. Kommer besöka en vackert belägen vingård 2h från handlaren på vägen hem. Vi körde in där första gången -85 med farsans husbil.

Något som ni andra har att tillägga? ?
 
Toppen