• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

15 tum på 14 nav? Går det

F

F.d. 54812

Guest
Hej
Min bil har endast sommar däck på 14 tum fälgar, undrar om det går att montera 15 eller 16 tum fälgar på?
Bilen är ducato 90 med 280 alko chassi.
Tack.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 15 tum på 14 nav? Går det

Hejsan, ja det går utan problem för det mesta. Ofta så ökar ju fälgarnas bredd lite, och ev. så ändras också offseten på fälgarna lite.
På en del husbilar är det väldigt lite utrymme på in eller utsidorna på bakdäcken till skärmkanterna om det sitter en "glasfiberbalja" som förhöjning och innerskärm i bodelsgolvet. Så kolla upp innan så att nya fälgen/däcket går fritt på sidorna när det fjädrar upp som mest.

Du har säkert 5x118 i bultcirkel. Det finns också 5x130 vilket är vanligast på 16" original.
Men om du har tänkt dig alufälgar så är det enkelt att få tag på 16" med lilla bulmönstret.

Man får också köpa däck med lägre höjdprofil så man är i närheten av omkretsen på originaldäcken.

Jag har 16" alufälgar fast det var 14" original på min bil. Det är svårt att hitta tillräckligt kraftiga däck med så låg profil så man får samma omkrets som på 14" däcken, men lite för stora är inget problem.
Lite större omkrets gör ingen större skillnad, men bilen går lite fortare än vad mätaren visar, om den nu visade rätt från början :p:.
På första generationens mätare så är det rätt lätt att flytta nålen på hastighetsmätaren lite så man får rätt hastighetsvisning på den.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Kolla också centrumstyrningen mått kontra hålet i fälgen.
Av någon anledning så behövde jag en tunn styrring som utfyllnad, så fälgen garanterat blev centrerad. Men samma lilla glapp fanns redan innan mellan centrumet och original plåtfälgens centrumhål.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54812

Guest
Sv: 15 tum på 14 nav? Går det

Stort tack perfekt svar, helt rätt det sitter en plast balja med lite utrymme bak.
Kanske ska nöja mig med 14 tum jag får se.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 15 tum på 14 nav? Går det

Om det verkar struligt med plats, så kan du ju i alla fall jobba vidare på 15" fälgar och däck.
Det blir enklast då med lagom bredd och omkrets/höjd på däcken.
Om du undvik onödigt breda fälgar och håller koll så inte offseten avviker för mycket, eller åt det håll det är trångt, så borde det kunna gå att hitta något som passar.

M.v.h. JANKRO.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: 15 tum på 14 nav? Går det

Hej!
Det framgår av fordonsuppgifterna vilka hjuldimensioner som är godkända för det enskilda fordonet. Är det numera tillåtet att bortse från dessa uppgifter?
MVH/Thomas Eriksson
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: 15 tum på 14 nav? Går det

Hej!
Det framgår av fordonsuppgifterna vilka hjuldimensioner som är godkända för det enskilda fordonet. Är det numera tillåtet att bortse från dessa uppgifter?
MVH/Thomas Eriksson

Jo, du får ändra fälgstorlek och däckdimension inom vissa gränser, men är fordonet helbilsgodkänd inom EU så måste man mer eller mindre hålla sig till vad som står i regpapperna.

Övriga fordon så brukar polis/besiktning kolla så att det nya däcket håller sig till samma hastighetskod och lastindex samt att rullomkretsen inte avviker med mer än 5% från original.

Äldre fordon i Sverige är sällan helbilsgodkända.
Däckweb.se - Däckdimensioner

Omräknare rullomkrets:
Däckberäknare däckdimension däckstorlek hjulstorlek rullomkrets omvandlare — Fälginfo

Största problemet som jag anser är att utbudet av C-däck och fälgar med rätt bärighet begränsar ett allt för stort hopp som 14 tum till 16 tum är.
Att gå från 14 till 15 är nog bäst eftersom det mer eller mindre var standard på många tidigare 280-modeller, utbudet av 15 tum c-däck är nog större än 16 tum.
 
Senast ändrad:
Toppen