• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prisskillnader alkov - helintegrerad

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Efter många år av lobbande, hyra och funderande är det nu dags att köpa eget. Fyra bäddar (utan att rigga dinett) är önskemål och då handlar det ju om alkov eller helintegrerat. Jag är nog inne på helintegrerat även om det är en ganska markant prisskillnad mot alkovbilar. Frågan är om det skiljer även i andra aspekter? Hur är det med service, tillbehör, reservdelar och annat? Är det fler kostnader som enbart påverkas av att det är integrerat vs alkov?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Prisskillnader alkov - helintegrerad

Du har många modeller med nedsänkbar taksäng. Kan vara ett alternativ.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Prisskillnader alkov - helintegrerad

Ja, jag har kollat lite på det också. Tyvärr är de flesta ganska nya och lite för dyra då budgeten sträcker sig till ca 350'.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Prisskillnader alkov - helintegrerad

Du får mindre luftmotstånd på en helintegrerad (= mindre dieselförbrukning).
De helintegrerade har bodelens isolering ända fram. En nackdel med en säng som fälls ner är att stolarna under inte kan nyttjas vid nerfällt läge.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Prisskillnader alkov - helintegrerad

En stor skillnad är krocksäkerheten.....

Ja skillnad lär det ju vara men det skulle vara intressant att veta åt vilket håll.
Personligen hade jag nog hellre krockat med den helintegrerade Niesmannen vi hade förut än med plåtisen vi har nu. Man sitter väldigt nära balkar och fönster samtidigt som det inte är speciellt mycket plåt i dörrarna på originalhytten.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Prisskillnader alkov - helintegrerad

Hej!
Hade samma budget när vi till slut valde en beg. helintegrerad Niesmann Flair,
vilket vi aldrig ångrat. Kvalitet i minsta detalj. Har inte haft minsta problem hitintills, tror faktiskt att helintegrerade med oftast betydligt större hytter är väl så säkra som bilar med originalhytt, då avstånd till fasta ytor är större. Glöm heller inte att vid en olycka är det alltid en fördel med väl fastskruvad inredning.:spinny:
Lycka till med sökandet!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Forsmyr

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
7520
Medlemskap
2024
Sv: Prisskillnader alkov - helintegrerad

Ja skillnad lär det ju vara men det skulle vara intressant att veta åt vilket håll.
Personligen hade jag nog hellre krockat med den helintegrerade Niesmannen vi hade förut än med plåtisen vi har nu. Man sitter väldigt nära balkar och fönster samtidigt som det inte är speciellt mycket plåt i dörrarna på originalhytten.

Jag kanske har fel ang krocksäkerheten men vad jag vet så är det bara Hymer som testar. Hur som helst så är det inte kul om olykan är frame - kolla gärna på detta klipp https://www.youtube.com/watch?v=c9vZdoomTuA eller detta på en krockad Concord https://www.youtube.com/watch?v=oa_wVScHw3Q Inte mycket kvar av bodelarna där ...

Sen är det ju som alltid att vi har olika tycke och smak och det finns många bra saker som är bra på respektive konstruktion.

Lycka till i sökandet efter husbil :)
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Prisskillnader alkov - helintegrerad

Tack för alla tips. Ska erkänna att jag inte funderat så mycket på säkerhetsaspekten men i övrigt har jag läst, tittat, provat och funderat mig fram till helintegrerat trots allt. Anledningen till min fråga var bl.a. en tråd där någon beskrev att p.g.a. att de inte hade full koll på vad som ingick i försäkringen så åkte de på 12 000.- för att byta en jättestor framruta. En annan tråd hävdade att eftersom motorn ofta sitter sämre till så är servicekostnaderna betydligt högre på helintegrerad. Jag kan acceptera en lite högre kostnad för inköp men jag vill gärna förvissa mig om att jag inte behöver betala dubbelt för drift, underhåll försäkringar och allt annat också :).
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Prisskillnader alkov - helintegrerad

För några år sedan när jag valde försäkringsbolag till min Niesmann var just glasförsäkringen avgörande. Nu verkar det som att de flesta bolag har samma låga självrisk på glasförsäkringen.

En fördel med alkov och standardhytt är att det kan bli både billigare och enklare att fixa till främre krock och parkeringsskador. Har man helförsäkring så kostar det inte mer med en helintegrerad men det kan bli svårare att hitta nån som kan ta sig an reparationen samtidigt som det kan ta lång tid för verkstan att få fram delarna.
Är det den vanliga hytten kan i princip vilken plåt och lackverkstad som helst fixa den bara den går in i verkstan.

Det kan också bli aningens dyrare med motorarbeten då det inte är helt lätt att komma åt under huven på en del helintegrerade. Bara att fylla på olja kan vara en liten utmaning. Men något större påslag bör det inte vara.

Sammantaget tycker jag personligen att fördelarna med helintegrerad klart överväger. Blir det en större bil för oss igen blir det absolut en helintegrerad.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Prisskillnader alkov - helintegrerad

Servicekostnaden blir nog inte särskilt märkbar. Det som kostar större pengar är väl kamremsbyte, generatorbyte detta görs underifrån utan problem. Normal service som oljefilter, luftfilter,bränslefilter, spelar ingen roll om det är hel/delintegrerad. En sak som är lite dyrare är att byta framfjädrar, i en helintegrerad måste man in i instrumentpanelen det tar lite extratid. Efter ha kört både helintegrerad och alkovbil måste jag säga att den helintegrerade bilen med sina stora öppna ytor, både vindruta och inredningsmässigt är snäppet trevligare att åka i. Utsikten från förar/passagerarplats fram är många gånger bättre än i Fiatnosen. Vi som åker bara två och har bara den nedfällbara sängen och lägger oss samtidigt är inte låsningen av framstolarna något problem. Vill man sitta uppe med sängen nedfälld finns det fortfarande 3 platser vid bordet.
Ove.G
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Prisskillnader alkov - helintegrerad

Kolla bara att bodelsdörren inte är spärrad när bädden fram är nersänkt!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Prisskillnader alkov - helintegrerad

Att byta strålkastarlampor på en Hymer B524 krävde en del akrobatik. Inte lätt vill jag påstå, men det gick. Helintegrerade har sina sidor vad gäller service. Att sedan alla försäkringsbolag anpassat självrisken på glasförsäkringen betyder nog bara att vi med standardrutor är med och betalar de helintegrerades glasbyten, eller.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Prisskillnader alkov - helintegrerad

Bränslekostnaden kan du nog helt bortse ifrån. För 350' är du uppe på nästan nya alkovhusbilar i alla fall med nya Euro 5 motorerna som kom 2012. Det blir äldre motorer om du ska ha integrerat.
Gillar du ljud i hytten så kan jag berätta att på en integrerad är det i bästa fall halvdassigt ljud, har aldrig sett så usla lösningar som i integrerade husbilar. Eller lösningar .... Kastat in något i taket i taksängen, låter förvisso bra när man står upp....:rolleyes:
Ska du ha mopeder och grejor så blir det större husbilar, räcker cyklar så kan du klara dig med en 3.5t, många moderna har en verklig lastvikt runt 500kg.


Vi har fyra fasta sängar, 6 bältade platser, 6 kan äta samtidigt om lilla dinetten används, 3.5t,


Peter :)
 

Bilagor

  • gavel.JPG
    gavel.JPG
    428,5 KB · Visningar: 5

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Prisskillnader alkov - helintegrerad

Välkommen in i en Niesmann:)

Jodå, har fått frågan om vad man kan göra åt ljudet i en sådan också ;)



Faktum är att det går att fixa till det i de flesta, hade flera nästan nya/nya inne på jobbet i Maj. Men man kan ju tycka att när man har betalat ganska mycket borde finnas högtalare som:


1. Hörs när man kör och inte bara spelar för vovven som ligger längst fram vid rutan eller svävar i taket ovanför högtalarna.


2. Hörs även när man inte ligger på golvet bakom stolarna.


3. När man får hela 2 par högtalare och inte bara 1½ par.


4. Som hörs även när man inte står upp och kör.


Jag vet att vår montör på jobbet påpekade vad som kunde göras bättre på husbilarna för att få bättre ljud när han var hos Kabe och designade "Premium sound system" till husvagnarna. Vet ej om det slagit genom ännu.

Faktum är att för 990:- (Hertz DSK-165) + högtalaradapter + montering uppgraderar du högtalarna i en Fiat Ducato originalhytt till att bli ljusår bättre än 99% av de integrerade husbilarna.





Peter :)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Prisskillnader alkov - helintegrerad

Jag kanske har fel ang krocksäkerheten men vad jag vet så är det bara Hymer som testar. Hur som helst så är det inte kul om olykan är frame - kolla gärna på detta klipp https://www.youtube.com/watch?v=c9vZdoomTuA eller detta på en krockad Concord https://www.youtube.com/watch?v=oa_wVScHw3Q Inte mycket kvar av bodelarna där ...

Sen är det ju som alltid att vi har olika tycke och smak och det finns många bra saker som är bra på respektive konstruktion.

Lycka till i sökandet efter husbil :)

Hymer har ett högt säkerhetstänk med inbyggd störtbåge m.m.
Vi har bl.a. dubbla krockkuddar i vår gamla 2005'a.

Hymer krocktest

[YOUTUBE]opR8f_-Pp8o[/YOUTUBE]
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Prisskillnader alkov - helintegrerad

Bilder och förenklade reklam videor i egen sak kan förvirra, det finns säkert mycket mer att hämta ur verkligheten från våra kära försäkringsbolag typ Folksam i Sverige (de har ju varit föregångare i detta)!

En eller på sin höjd ett par krocktester hos en enskild husbilspåbyggare som producerar ett antal 1.000 husbilar/år säjer inte särskilt begripligt om jämförande eller verklig krocksäkerhet. Utgörs inte bara av bälten/lagbundet, främre krockkuddar/oklart lagbundet och säkerhetsbågar/icke lagbundet ... = passiv säkerhet. Sedan har vi/eller borde förstås ha aktiv säkerhet som inte bör glömmas bort i dessa fordonssammanhang ...!

Jfr med personsbilsvärlden, där krockar tillverkare som t.ex Volvo 10-tals bilar i verkliga krocktester i ett laboratorium för varje ny modell/större facelift/ändring. Krockproven, sker bla i olika riktningar/situationer och består inte "enbart av ett barriärprov "= ett statistiskt slumpvärde" rakt in i väggen, utan proven itereras/upprepas åtskilliga ggr digitalt i datorprogram som tagits fram och vidareutvecklats under senaste 30-åren. I dessa datorsimuleringar kontrolleras varje enskild detalj som medverkar till krocksäkerheten i den kompletta bilen (främst map människosäkerhet i och omkring fordonet)!

Map denna bakgrund/process, otroligt dyrbar med ett komplicerat kunnande som betalas tack vare stora tillverkningsserier, talar sedan p-bilstillverkarna sedan om sin säkerhet. Förutom tillverkarnas testarbete finns sedan också oberoende tester där de olika tillverkarnas prestationer på säkerhetsområdet jämförs världen över och sedan allmänt kan beskådas.

Om man ändå ska tro på någon form av säkerhet så tror jag att de husbilspåbyggare som nyttjar kompletta "draghuvuden", dvs tillverkare som Fiat, Mercedes, Ford och möjligen några fler i kraft av stora serier och mer pengar är att föredra och tro på vad gäller verklig säkerhet. Fiat som jag bäst känner till av dem med helt draghuvud har t.ex sedan 2012 även sidoairbags fram mot sidokrockar och för vissa marknader även huvud- och bröstkorgsskydd/airbags, så även wnndow bags för skydd av huvud, mm!
 
Toppen