• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyr camping !!!

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Dyr camping !!!

Vi köpte husbil för friheten att kunna bo bekvämt där vi ville vara.
Vi köpte inte husbil för att vara intvingade på campingar eller tvingade att lämna ställplatsen efter 18-24 timmar.

Om man ska lämna ställplatsen inom 18-24 timmar och dessutom helst inte ta in på en Camping och vila upp sig är det nog många därute som är söderstressade, förstår inte alls friheten med det.

En annan fundering: Om man nu ska lämna ställplatsen inom 18-24 timmar varför skall man då inrapportera sin favoritplatser till ställplatslistan för att sen känna sig tvingad att lämna den inom ett visst antal timmar, helt plötsligt kanske inte få använda bord/stolar och markis/grill. Är inte det som att skjuta sig själv i foten.

Apropå skjuta sig själv i foten: Senaste campingbesöket vi var på ställde sig en husbil utanför campingen kl 17.30, dessutom tog han två parkeringsrutor. Det fanns även en skylt att det var camping förbjuden.
Visst han kanske bara var parkerad över natten, men det är sånt som iallafall driver på Campingägarna att tvinga in oss på Campingarna. Några som stod på båtbryggans gästhamn tyckte det var konstigt att husbilen inte åkte in på campingen och frågade hamnkaptenen om det var dyrare att stå på campingen än på gästbryggan. Hörde honom bara mumla något, jag vet inte vad han sa, men jag tror INTE han sa: Husbilsägarna är en köpstark grupp.

Vissa har nog inte råd att vara på camping eftersom dom står strax utanför, dessutom olagligt."Dom lämnade parkeringsplatserna kl 10.00"
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Dyr camping !!!

Jag tar oftast in på campingar jag har mina skäl till det som jag gärna redovisar privat om någon undrar. Det finns andra som av medicinska skäl behöver ström och då kanske minst 10 amp.

Varför allt detta tjafsande om campingar, man skulle ju kunna tro att om campingen var billigare så tog man in där.

Alla som har husbil har den utifrån sina behov och använder den utifrån sina behov och hur de vill leva med husbilen.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dyr camping !!!

Priserna varierar också i europa men når sällan de nivåer som beskrivits här.
Vi har precis kommit tillbaka från en 28 nätter lång husbilsresa i mellaneuropa.
Vi har fricampat några nätter men också stått på ställplatser och camping ganska jämnt fördelat mellan dessa uppstallningstyper.
Vi har hittat gratis ställplats men också betalat 6,50 och upp till 8,50 euro.
Till detta har kommit el vilket vi nyttjat när vi kunnat för att få ac på natten i den extrema värme vi hade. Vi fick då lägga ca 5 euro för ström per dygn samt också betala 1 euro för vatten. Ställplatskostnaden blev totalt mellan 6 och 15 euro med allt. De ställplatser vi stod på var mycket rymliga och gav plats för markis och möbler utan problem. Vi stod också på camping och där ingick ström och vatten. Där var priset litet högre och låg från 25 till 29 euro.
Detta visar att det inte behöver vara så dyrt som man ofta ser härhemma.
Något som slog mig var att man på de ställen vi besökte inte hade några datorsystem eller dyligt för att administrera verksamheten och att allt betalades kontant mot handskrivit kvitto. Allt fungerade och var välordnat ändå. Funderar litet på vad vi betalar för härhemma.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Sv: Dyr camping !!!

Priserna på campingar varierar runt Medelhavet.Lyxiga campingar runt Venedig tar Ca 500 kr dygnet. Själva bodde vi på Valalta utanför Rovinj och betalade 475 kr dygnet. Ett medvetet val för att under ett par veckor njuta den komfort som lyxcampingar har. När vi är på rull ligger vi alltid på ställplatser. Det går utmärkt att kombinera de två boende formerna. Sedan är delen annan sak om en camping inte upplevs som prisvärd.
Tomhoff
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dyr camping !!!

Priserna på campingar varierar runt Medelhavet.Lyxiga campingar runt Venedig tar Ca 500 kr dygnet. Själva bodde vi på Valalta utanför Rovinj och betalade 475 kr dygnet. Ett medvetet val för att under ett par veckor njuta den komfort som lyxcampingar har. När vi är på rull ligger vi alltid på ställplatser. Det går utmärkt att kombinera de två boende formerna. Sedan är delen annan sak om en camping inte upplevs som prisvärd.
Tomhoff

Blir lite nyfiken på vilken komfort du njuter av i din husbil som inte vi andra har?

aake
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dyr camping !!!

Men aake, du om någon vet väl att man lika ofta njuter av det omgivningen erbjuder. Man sitter väl inte bara inne i husbilen och ugglar :wink:
Vad sägs om pool, bar, snabbköp, nybakt bröd, WiFi, kanotuthyrning, restaurang, tvättmaskin, hoppborg, sandstrand, levande musik, solstolar, skjuts till stan o.s.v.

Vi är också sådana som vill ha extra allt när vi tar in på camping.:D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dyr camping !!!

Låter som ett förskräckligt väsen, vilket jag nog gärna skulle betala en slant för att slippa om jag hamnade i en sådan miljö.
I morgon en tur till ett fjällnära naturreservat.

aake
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Dyr camping !!!

Vi tar nästan alltid in på campingar, då Ritva har en svår sjukdom. Vi har med oss en permobil som behöver ström, hon behöver även en handikapp toa och då klarar hon sig själv. Vi har även stått på ställplats, men då kollar jag att dessa faseliteter finns, ekonomiskt skiljer det inte så mycket.
I morgon åker vi till Norrvikens camping vid Båstad och blir där några dagar. Hälsocentralen ligger ca 5 km från campingen. Detta måste jag alltid ha koll på.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dyr camping !!!

Nu har jag nog missat något inlägg? Jag kan inte se något annat än möjligen det sista inlägget som har ett tonfall som kan upplevas som normerande. Annars uppenbart många olika preferenser och som det tycks gott humör!

Idag har jag gjort en liten rekognoseringstur i vildmarken söder om E14. Här några tips:

Vi körde idag på sydsidan av Håckren. Sjön som är flerårsreglerad är redan helt fylld, vilket var flera år sedan sist.
Ett par mil söder om E14 mellan Västfjället och Ottfjället går vägen tre mil efter Håckrens södra strand och genom Sveaskogs naturreservat. Vägen är för närvarande i mycket gott skick och det finns ett flertal lämpliga rastplatser intill sjön. Här vildcampade jag med husvagn flera år under 70-talet. Vi var flera sportfiskare som hade våra husvagnar parkerade och kunde på så sätt hjälpas åt med viss bevakning. Rödingfisket var makalöst på den tiden och lär vara anständigt även numera, i vilket fall tidigt på sommaren och periodvis under hösten.
Idag spanade jag efter fototillfällen på skogshöns men inga sådana att se efter denna förmodligen dåliga häckningssäsong.

Här några bilder.
Först vår fikaplats vid en fors i början av vägen:
IMG_0101.jpg

Mitt på sträckan mellan Västfjället och Ottsjön passerar vägen intill fjället Hottögen:
IMG_0107.jpg
IMG_0108.jpg

Längst i väster skymtar det mäktiga Ottfjället:
IMG_0113.jpg

Här dagens lunchplats i skuggan av Hottögen. Gott om renar efter vägen och här skyndar sig hustrun att äta upp smörgåsen med tanke på konkurrensen:
IMG_0114.jpg
IMG_0115.jpg

Vid vägen går Åreskutan se knappt 3 mil norrut:
IMG_0110.jpg

För den som söker de bekvämligheter som campingplatser erbjuder så finns vid Håckrens östra ände Håckrens fiskecamp. Endast långtidsuppställda husvagnar där, men säkert går det även att få plats för någon husbil:
IMG_0122.jpg
Ett annat alternativ är Fångåmons fiskecamp beläget på näset mellan Håckren och Ottsjön. För tillfället inga mobila campare där, men några gäster i stugorna.

Vi mötte ett par personbilar under dagens tur, i övrigt helt fritt från buller. Flera tiotal fridfulla potentiella övernattningsplatser efter vägen.

aake
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Dyr camping !!!

Kära Ritva och Uno,,,vi tycker ni är så possetiva,hoppas Ni får fina dagar ,,,förstår inte alla dessa negativa skriverier om camping och fripcamping,,,det är väl upp till var och en vad man känner och trivs med,som nu Ni som behöver speciell närhet till vårdcentral.Det handlar ju inte vad camping kostar,utan vad man har bäst utbyte av.
Har Ni någon gång besökt Barsebäcks camping i Barsebäck? Vacker utsikt över havet,trevliga campingvärdar,,kanske vi syns där någongång,,vi hoppas på fint väder i augusti.
Kram från Ingrid o Stig:twitcy:
 

Rojja67

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8000
Medlemskap
2024
Sv: Dyr camping !!!

Hej alla. Som många skrivit tidigare så är det upp till var och en att bestämma hur och var man vill stå (bara det är lagligt). Men vi var i Halmstads trakten för en vecka sedan, vi kom sent och tänkte att vi kollar Haverdals camping och dom skulle ha 300:- för att vi skulle få stå på deras asfalts parkering det tycker jag är ocker. Problemet med Halmstads trakten är väl att det verkar som om man inte välkomnat husbilar än men som på så många andra ställen så får man nog ge vika för det faktumet att dessa fordom ökar och där med möjligheten till ställplatser.:mcride:
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Dyr camping !!!

Nu har jag nog missat något inlägg? Jag kan inte se något annat än möjligen det sista inlägget som har ett tonfall som kan upplevas som normerande. Annars uppenbart många olika preferenser och som det tycks gott humör!

Idag har jag gjort en liten rekognoseringstur i vildmarken söder om E14. Här några tips:

Vi körde idag på sydsidan av Håckren. Sjön som är flerårsreglerad är redan helt fylld, vilket var flera år sedan sist.
Ett par mil söder om E14 mellan Västfjället och Ottfjället går vägen tre mil efter Håckrens södra strand och genom Sveaskogs naturreservat. Vägen är för närvarande i mycket gott skick och det finns ett flertal lämpliga rastplatser intill sjön. Här vildcampade jag med husvagn flera år under 70-talet. Vi var flera sportfiskare som hade våra husvagnar parkerade och kunde på så sätt hjälpas åt med viss bevakning. Rödingfisket var makalöst på den tiden och lär vara anständigt även numera, i vilket fall tidigt på sommaren och periodvis under hösten.
Idag spanade jag efter fototillfällen på skogshöns men inga sådana att se efter denna förmodligen dåliga häckningssäsong.

Här några bilder.
Först vår fikaplats vid en fors i början av vägen:
Visa bilaga 102097

Mitt på sträckan mellan Västfjället och Ottsjön passerar vägen intill fjället Hottögen:
Visa bilaga 102090
Visa bilaga 102091

Längst i väster skymtar det mäktiga Ottfjället:
Visa bilaga 102092

Här dagens lunchplats i skuggan av Hottögen. Gott om renar efter vägen och här skyndar sig hustrun att äta upp smörgåsen med tanke på konkurrensen:
Visa bilaga 102093
Visa bilaga 102094

Vid vägen går Åreskutan se knappt 3 mil norrut:
Visa bilaga 102095

För den som söker de bekvämligheter som campingplatser erbjuder så finns vid Håckrens östra ände Håckrens fiskecamp. Endast långtidsuppställda husvagnar där, men säkert går det även att få plats för någon husbil:
Visa bilaga 102096
Ett annat alternativ är Fångåmons fiskecamp beläget på näset mellan Håckren och Ottsjön. För tillfället inga mobila campare där, men några gäster i stugorna.

Vi mötte ett par personbilar under dagens tur, i övrigt helt fritt från buller. Flera tiotal fridfulla potentiella övernattningsplatser efter vägen.

aake

Alldeles för ödsligt för oss... men som tur är så är vi alla olika!
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Dyr camping !!!

Hej

Jeg kan ikke forstå denne debat om dyre campinger, det er jo ens eget valg
Om man vil på camping eller ikke, så lad være med at klage, men tag et andet sted hen.

Hvis jeg vil underholdes tager jeg gerne til en campingplads og betaler prisen.
Og hvis jeg vil være i fred tager jeg ud i naturen.
Men jeg kunne da aldrig finde på at holde i mange timer på en rastplads med
Stole/markise mm ude, og alt den støj fra trafik der er på en rastplads.
Jeg forstår heller ikke, som jeg så det i bromölla på parkeringspladsen til
Et stort indkøbs center, 3 svenske husbiler (store de fyldte hver mindst 2 p-pladser ), hvor man have sat dem sammen have markiser ude og sad og holdt fika, midt på p-pladsen, når der i bromölla kun 500 meter fra indkøbscenter er er stellplaz.

Men hvis man ikke vil bruge camping, så kør forbi, og lad os der gerne betale få mere plads på campingen.
Flemming
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dyr camping !!!

Hej alla. Som många skrivit tidigare så är det upp till var och en att bestämma hur och var man vill stå (bara det är lagligt). Men vi var i Halmstads trakten för en vecka sedan, vi kom sent och tänkte att vi kollar Haverdals camping och dom skulle ha 300:- för att vi skulle få stå på deras asfalts parkering det tycker jag är ocker. Problemet med Halmstads trakten är väl att det verkar som om man inte välkomnat husbilar än men som på så många andra ställen så får man nog ge vika för det faktumet att dessa fordom ökar och där med möjligheten till ställplatser.:mcride:
Det finns ju minst tre ställplatser i Halmstad :)
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Dyr camping !!!

Halmstad city camp , exakt nu... 140sek. Inkl tömning o fyllning.
Gott om plats 8 bilar på en yta som rymmer 50-60 bilar ( hade det varit Europa.. dubbelt så många)
Svårt att tro att det var proppfullt förra veckan eller veckan före det heller.
Vad är det här för jäkla klubb?
www.gnällklubben.se ????

Blev lite fel citerat, sorry ... svaret var mer riktat mot rojja67 ... det finns alternativ i Halmstad.
 

Bilagor

  • 1438781760656-1648562314.jpg
    1438781760656-1648562314.jpg
    4 MB · Visningar: 1
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dyr camping !!!

Alldeles för ödsligt för oss... men som tur är så är vi alla olika!

Efter mitt tycke så är finessen med husbil att man kan ta sig ut I vildmarken och bo där man väljer själv (och jämfört med annat campingliv att man kan dra med sig båt eller snöskoter).

Vill jag uppsöka någon plats närmare civilisationen så väljer jag hellre att ta mig dit med allmänna kommunikationer och bo på hotel. De senaste åren har det blivit en månad i bergen på Kreta under mars - april, men det är förvisso tämligen ödsligt även där.

Här bilder med hustrun vid hyrbilen och en blommande bergsäng I början av april:
IMG_0288.JPG
IMG_3910.jpg

aake
 

tornan

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11427
Medlemskap
2024
Sv: Dyr camping !!!

Synd att ni inte fortsatte ytterligare några hundra meter innan ni svängde av kustvägen i Haverdal. Svänger man av vid Haverdal N hamnar man vid Skallkrokens hamn med ställplatser och full service till 2/3 av det priset...
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Dyr camping !!!

Efter mitt tycke så är finessen med husbil att man kan ta sig ut I vildmarken och bo där man väljer själv (och jämfört med annat campingliv att man kan dra med sig båt eller snöskoter).

Vill jag uppsöka någon plats närmare civilisationen så väljer jag hellre att ta mig dit med allmänna kommunikationer och bo på hotel. De senaste åren har det blivit en månad i bergen på Kreta under mars - april, men det är förvisso tämligen ödsligt även där.

Här bilder med hustrun vid hyrbilen och en blommande bergsäng I början av april:
Visa bilaga 102118
Visa bilaga 102119

aake
Problemet är att det är långt till fjället .Ska jag besöka Sverige norröver får jag köra dit själv eller med en kompis.Frun får jag aldrig med mig .:msn_cry:
Men någon gång ska jag upp där och bara sitta och titta och njuta av tystnaden .
Kanske till och med fiska.
 
Toppen