• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lyckad plåtis import!

F

F.d. 22435

Guest
Mitt husbilsägande har ännu inte så många år på nacken men vi har nu importerat den bil jag tror är vår fullpoängare. Så jag vill i glädjen dela med mig lite av detta. Allt började egentligen med att vi för några år sedan hyrde en skabbig, seg och trött alkovbil med gott om plats men inte så mkt att hurra för i övrigt. Trots det insåg vi att husbil passade oss. Vi skaffade då en mycket liten husbil, en Volksvagen Westfalia den var bra och för oss tidigare tältare hade den massor av lyx. Dagarna gick och resorna blev fler. Vi har två barn och insåg att pressa in alla fyra, ha gott humör och avslappnat liv var en klurig ekvation. Alltså googlade jag i timmar, läste bloggar allt för att finna det vi sökte.

Våra krav var och är. En så liten bil som möjligt ( vi vill kunna parkera överallt, kunna ta oss fram i bergsbyar eftersom vi är klättrare). Dessutom ville vi slippa bädda om, ha en dubbelsäng och en våningssäng. ( våra två barn behöver egna sängar dom behagar sparka och väcker varandra). Toa, kylskåp och gärna lite stuvutymme. En pössl vario 545 hade allt att önska förutom priset och tillgängligheten. Sagt och gjort i Tyskland på klätterresa med vår westfalia passade vi på att titta på en bil live, gå in i den känna efter och det visade sig vara så bra som vi trott. Nu startade jakten. Såklart inga bilar i Sverige, inte på pukavik heller. Begagnatmarknaden även i Tyskland visade sig vara klen då bilen togs i produktion 2011 i det utförande vi ville ha.

Kollade med säljaren där vi tittat på en bil i Tyskland, dom skulle få in en tidigare uthyrningsbil bil i september men av någon anledning var säljaren inte intresserad, svår att nå, sen med teknisk info mm. Jag tröttnade och googlade vidare, hittade via mobil.de en 2014 som gått 1300mil,privatägd. Jag googlade ännu mer, pratade med säljaren och chansade. Beställde flygbiljett, en enkel och min man som pratar tyska fick åka. Bilen var så fin som utlovat, säljaren hjälpte till med byråkrati på plats i Tyskland. Vilket underlättade enormt. Nu är bilen vår, den står parkerad efter en fin tripp i norra Sverige. Den har mer än vi önskat, sängarna är otroligt bekväma, förvånansvärt gott om plats i den lilla bilen. Lådor, hyllor, kylskåp och myggnät är genomtänkta. Barnen trivs, vi trivs och alla sover gott. Jag överraskas av lyxen och hur genomtänkt vår plåtis är. Jag saknar några småsaker som en extra krok här och där men det är ju lätt ordnat.

Byråkratin med import kan knäcka den bäste. Men att prata tyska flytande, ha massor av tålamod med myndigheter är två goda ting. Importen har fungerat och nu hoppas jag bara att bilen fortsätter att leva upp till förväntningarna. Snart väntar tripp till västkusten och sen Tyskland på nytt, men det är ett annat ämne och får beskrivas under rätt plats.

Nöjd pössl-plåtis-ägare!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Lyckad plåtis import!

Delta

Känner inte alls igen detta med besvärlig byråkrati vid import från Tyskland.
Jag har både importerat husbil köpt av handlare och för fem år sedan även köpt av en privatperson och dessa affärer gick mycket smidigt. Den tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen har lokalkontor lite varstans i Tyskland och hjälper snabbt till med formaliteterna utan tidsbokning eller väntan (och köper man av handlare hjälper ju denne till med formaliteterna). Det enda lilla trassel jag upplevt var att jag vid den första av dessa importer inte lyckades få tid samtidigt på Bilprovningen här hemma för registreringsbesiktning och kontrollbesiktning, men att det tog några dagar känns inte som något värt att gnälla över.

Redigerat: Mest imponerad blev jag över att man på de tyska myndighetskontoren på några minuter kunde tillverka de tillfälliga registreringsskyltar som krävs för export, något som här hemma tar en vecka!

Att exportera en husbil från Sverige till annat EU-land det är däremot krångligt! Jag hade planer på detta 2012 eftersom marknaden för terrängdugliga husbilar är bra mycket bättre i länderna runt Alperna än här hemma, men tvingades lägga ner detta pga allt krångel. Bilen blev såld till en svensk men jag hade väsentligt mycket bättre bud från Schweiz och Tyskland. För att kunna sälja och exportera måste köparen vänta här i Sverige en vecka på tillfälliga registreringsskyltar (eller alternativt göra ytterligare en resa hit efter det att denne sett på bilen).

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22435

Guest
Sv: Lyckad plåtis import!

Kul att dina importer fungerat så smidigt! När jag skriver om byråkrati menar jag både i Tyskland och sen i Sverige. Först gjordes rigorös kontroll på plats i Tyskland. Precis som du nämner är även jag imponerad över snabbheten med skyltarna i Tyskland. Men det övriga pappersarbetet var lite omständigt. (Beror såklart på i vilken ort man köper) Sen här hemma 1 1/2 v handläggning för ursprungskontroll, sen väntan på skyltar i tre dagar, sen en till två veckors väntan på besiktning. Det är lång väntan på att få lufta sin bil.


Men det hela har gått smidigt om än lite långsamt och det viktigaste vi har den bil vi ville ha och är mycket nöjda!

För övrigt har jag sålt bil till Tyskland vilket gick hur smidigt som helst, kanske gjorde vi fel men har fått avregistrering, betalning och kvitto mm. Men det var några år sedan kanske har reglerna ändrats!

Trevlig husbilssommar!
 
Toppen