• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump

bussjeppe

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
18870
Medlemskap
2023
Hej!

Har en ny Adria coral där vattenpumpen knackar ganska högljudligt kan även knacka på natten då ingen använt vatten på flera timmar. Är det ett udda problm eller är det vanlig och det till bilen.

Bussjeppe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump

Ett vanligt problem på de flesta bilar med tryckvattensystem och inget expansionskärl. Jag antar att du också har pulserande vattenflöde, speciellt när du tappar med en lite stråle. Detta är enkelt åtgärdat genom att montera in ett expansionskärl eller tryckutjämningskärl någonstans efter pumpen på kallvattensidan.

Det finns ganska mycket skrivet om detta på forumet, till exempel i denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t88680/
 
F

F.d. 53500

Guest
Sv: Vattenpump

Finns sedan tidigare inlägg om Adrias vattenpump. Flera bilägare har låtit montera en ackumulatortank, Fiamma A20, och sen är problemet borta.
Jag lät montera en sådan i maj månad på vår nya Adria Coral. Sen har det varit 100% fritt från detta hackande. Kostnad 315 spänn, men jag fick det på garanti.

Ingvar
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump

Vår tidigare HB en Adria Coral hade ett expansionskärl under golvet i garderoben som original.
Man är tvungen att köra tomt på vatten då och då för att få in luft i expansionskärlet.
 

bussjeppe

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
18870
Medlemskap
2023
Sv: Vattenpump

Tack!
tackar för tippsen skall ta upp detta med försälgaren efter semestern. Vi är nya på husbils fronten har haft husvagn sen 1980 ned ej haft några sådana problem men det är kanske litet skillnad på vatten systemen.
 
Toppen