• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur vågar ni sova , gasol

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Det första jag gjort med mina husbilar är att skaffa gasollarm.

Läser trådar om gasolläckor och hög förbrukning osv..... Ni som inte har gasollarm ....hur vågar ni sova i bilen?

Sista larmet köpte jag på Jula det är lågt monterat och jag har en brytare så att det inte tar ström när det inte används!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Skåpet for gasolflasker skal være utstyrt med utlufting i golvet typisk 10 cm i diameter med insektsnett. Mange husbiler har og en 5 cm utlufting på et lavt punkt ellers også - denne kan være nesten umulig å finne om en ikke vet om den. Begge utluftingene er ofte beskyttet på undersiden mot sprut og fartsvind forfra.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Vi har en gammal husbil och på den, precis som på alla andra så sitter såväl gasoltuberna som gasolpannan på utsidan och har egentligen ingen förbindelse med bodelen. Detta innebär att ett eventuellt läckage där rinner ut på marken och bort från bilen.
Sen går det givetvis ledningar från tuben till kylen och spisen men dessa går under vagnen, fortfarande inte i bodelen och den enda exponerade delen rör som finns i bodelen är alltså den som kommer upp från golvet och går till spis och kyl - via två avstängningskranar.
Bakom diskbänken - som då blir lägsta punkt i den änden - finns ett stort ventilationsschakt. Eventuell gas som läcker skulle alltså strömma mot golvet, genom skåparna och sen sugas ut genom det undertryck som normalt råder i en ventilationskanal för att sedan hamna utanför vagnen.
Jag tror att konstruktörerna har tänkt i dessa banor och om man ser till antalet faktiska olyckor så borde det vara rätt genomtänkta lösningar rent säkerhetsmässigt. Annars skulle heller inte myndigheterna godkänna dem.
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Vår nuvarande bil är en 2011. Pannan sitter inne i garderoben, det finns skarvar och kopplingar inne i bilen såväl till pannan som till kylskåpet respektive spishällen. Jag kan garantera att det inte finns någon öppning i någon lågpunkt. Det är väl också så att det inte finns någon myndighet som kontrollerar dessa konstruktioner. Tillverkaren av husbilen gör väl en sk egenkontroll och skriver intyg om det. Först om det går åt h-e dyker det kanske upp en myndighet?
Flaskskåpet är väl ventilerat men det hjälper föga om det läcker gasol inne i bodelen.
Jag skriver inte detta för att skrämma upp någon men kanske visar det betydelsen av att ha koll på systemet.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Gaskontroll varje år i samband med bilbesiktning och givetvis stänger man huvudkranen när man lämnar nattparkeringen. Visst kan gasolrören rosta eller skaka sönder, men man har ju själv ett säkerhetsansvar.
Gasvarnare är inget fel att använda.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Vår nuvarande bil är en 2011. Pannan sitter inne i garderoben, det finns skarvar och kopplingar inne i bilen såväl till pannan som till kylskåpet respektive spishällen. Jag kan garantera att det inte finns någon öppning i någon lågpunkt. Det är väl också så att det inte finns någon myndighet som kontrollerar dessa konstruktioner. Tillverkaren av husbilen gör väl en sk egenkontroll och skriver intyg om det. Först om det går åt h-e dyker det kanske upp en myndighet?
Flaskskåpet är väl ventilerat men det hjälper föga om det läcker gasol inne i bodelen.
Jag skriver inte detta för att skrämma upp någon men kanske visar det betydelsen av att ha koll på systemet.

De är ju CE märkta alla nya husbilar.
(CE= Check everything) min anmärkning...
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Absolut inte, du vet hur saker uppfattas!!! Det är så lätt att saker missuppfattas bara ett kommatecken fel, så blir det fel saker. Vi tänker lika och att liv och lem går före allt vad hårdvara gäller i alla lägen.
Är nog lite arbetsskadad sedan 44 år i yrket Räddningstjänst Göteborg, och förläser/kurser i Gasol, Heta Arbeten, Farligt Gods, Brand
, HLR , Defibilator, Utrymnig o.s.v. Men att tänka rätt innan det händer, är en bra sak, och det gäller väl allt i livet.
Med vänlig hälsning Thomas, som rullar ut någon vecka till, inte ska väder knäcka oss))):)
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Bara fråga Stena Line, eller Transportstyrelsens, samt försäkringsbolag regler.
En pilotlåga har inte så höga bar, kan slockna och gasol är yngre än luft, då kan det räcka med statisk elektricitet som du själv laddar upp, då kan olyckan vara framme. SKYLT PÅ MACKAR : förbjud för öppen låga!
Vid ex. HETA ARBETEN, då kan man få kravet att stänga av hela macken, beroende på de verktyg som alstrar värme eller gnistbildning. Föreståndare ska ha utbildningen : Brandfarlig Vara, förr var det vi som kom och gjorde en bedömning, nu ligger det hos mack föreståndare och i viss mån Het Arbetaren som ska fylla i 10 säkerhets punkter med namnteckning innan jobbet får utföras.
Själva pumparna är ganska ofarliga, men avluftning från tankar under jord samt alla varor som säljs i butiken som är brandfarliga som ex spolarvätska , oljor, sprayburkar, gas depå och annat tas bort eller täcks, brandvakt??
Allt för säkerheten. Kör i jobbet gasbil och tankning av gas ligger på 320 bar, och det är mycket. Det hände en olycka där den som skulle fylla lös tub och hade en hemmagjord anslutning med flera möjligheter försökte trycka 320 bakar i en tub som bara tålde 60 bar , inte undra på stt det small rejält med skador som följd.
Så utanför Udine i Italien en bensinstation som brunnit och smällt rejält, gasolflaskor låg ner, och mycket annat som var fel, allt detta orsakades av hantverkare som hade gnistor från flex och svetsutrustning.
Jag får och följer rapporter om detta i Europa för att säkra upp så vi alla kan tänka rätt. Allt detta till de som går kurser hos oss i Göteborg .
Med vänlig hälsning, Thomas
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Misstänker faktiskt att vatten är farligare än gasol. I alla fall om man tittar på antalet dödsfall orsakade av vatten resp. gasol per år.
Och rent statistiskt skall man aldrig lägga sig i sängen som även den, rent statistiskt, är en vanlig plats där döden inträffar.

Med normalt användande och hantering av gasolutrustning i våra bilar är riskerna relativt små.

(Hade själv ett tillbud för c:a 10 år sedan på campingen i Koblenz. Vi satt utanför bilen och drack morgonkaffet när jag tyckte att det luktade bränt.
Efter lite sniffande så lokaliserades att "dofterna" kom inifrån bilen.
När kaffevattnet var klart skruvade sambon reglaget till sparläge och tog av kastrullen från spisen. Vem som därefter fällde ner locket över spisen är vi fortfarande oense om, men det blev i vilket fall som helst en liten brännskada på undersidan locket. Lätt att fixa med en plåt som täckte skadan och som dessutom skulle fördröja följderna vid en liknande händelse.
I nyare gasolspisar slipper man detta då gasen stängs av så fort man fäller ner locket på spisen.
Men denna händelse kan man knappast ge gasolen skulden för utan är nog en kombination av konstruktions och handhavandefel.)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Statistik för en statistiker är som en bikini för en snygg tjej:

Man kan visa allt, och ändå dölja det väsentligaste.

Beträffande lockavstängningsventil, så är det kravet borttaget för länge sedan. Idag är det till och med svårt (näst intill omöjligt) att hitta någon som säljer sådana ventiler.
 
Toppen