• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket gasol går åt ?

F

F.d. 50741

Guest
En fråga till alla underbara hjälpsamma husbils ägare.
Jag har en mycket liten husbil Knaus 530, och har nu kuskat runt sen Maj 19. Jag är redan på min tredje gasoltub P10 och den är nästan slut. Jag har inte använt värmen mer än ett par nätter i början, men kör kylskåpet på gasolen hela tiden. Lite matlagning har jag förstås också åstadkommit.
Är det normalt att det går åt så mycket ?
Om någon är intresserad av min färd, så hittar ni min hunds blog här
floridatjej
 

Kung-rane

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
5058
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket gasol går åt ?

frågan är hur högt du vrider på pannan graderna 21 ok men på termostad men graderingen på gasbrännaren 1-9 läge 3-4 räcker fint nu men kanske behöver du 6-8 vintertid här spar du gasol
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Hur mycket gasol går åt ?

Vi var ute i 6 veckor och reste runt i lappland och i Norge och gasolmätaren visade fortfarande fullt i båda våra fasta tankar. Trodde att det måste vara fel på mätaren så JR fick kolla dessa. Vid vägning så visade det sig att vi bara gjort av med 4 kg=8 liter gasol. Vi har lagat mat och använt kylskåpet hela tiden men sått på el en vecka! Vi hade värmen på 2 timmar under hela tiden vi var ute.
Positivt besked!
PS gasolflaskorna måste ner till 60% innan mätaren ger utslag!
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket gasol går åt ?

Precis hemkommen efter 5 veckors resa i Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien och Italien. Halva tiden söder om Alperna. Normalt är förbrukningen på en sådan resa ca 8 kg gasol. Gissa om min förvåning då kylskåpet började tjuta mitt i natten, två dagar innan hemkomst. Vi hade förbrukat två fyllda P11:eek:r och var helt utan gasol. Den s.k. sommaren norr om Alperna med 9-10 grader max på nätterna gjorde att värmen automatisk gick på och vi förbrukade mer gasol än vi brukar under en vårvintervecka i fjällen. Tur att vi fick uppleva en fantastisk sommar med sol, bad, natur-och kulturupplevelser söder om alperna och även ett par dagars underbar fjällvandring i Tyrolen. :)
//Kjell
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur mycket gasol går åt ?

Egenkontroll genom att stänga huvudkranen och sedan försöka tända spisen efter en timme fungerar mycket bra och tillförlitligt. Men se upp så kylen inte är igång under testen.

I juli (32 dagar) förbrukade vi 18 kg gasol i Kroatien. Kylen gick HELA tiden och vi använde spisen varje dag samt gillade med gasolgrillen ca var tredje dag. Ingen gasolförbrukning till värmepannan.
 
Toppen