• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tomgånsproblem

F

F.d. 21290

Guest
Hej !
Har en fiat ducato 1989 2.0 bensin gick perfekt på sista resan. .stängde av den och startade då fanns det ingen tomgång, går iof om man chokar lite.
nån som har nån idé. .eller är bra på sådana förgasare
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tomgånsproblem

Hejsan, kan ev. vara något annat, men det första man tänker på är nog det elektriska tomgångsmunstycket.
På förarsidan har du en rund grej med en sladd inkopplad, en magnetventil. När tändningen är på så är ett munstycke öppet till tomgången.
När tändningen är av så är tomgångsmunstycket stängt.
Om det saknas ström fram till magnetventilen eller kanske att den är trasig helt enkelt, så har man ingen tomgång på motorn.
Sätt på tändningen och lossa och tryck dit sladden några gånger. Om den funkar skall man kunna höra att magnetventilen klickar till och från.

Nr:1 på bilden.
förgasareDucato.jpg

Det kan vara lite svårt att få tag på magnetventilen, men borde gå.
Det finns en ersättning att köpa i England som ersätter magnetventilen.
Eller det går nog att bara kapa av den runda spetsiga stålpinnen som sticker ut när du skruvar bort ventilen, för det finns inget större behov av att munstycket stänger när tändningen är av (eller ev. tillfälligt "rep." så länge), håll koll på munstycket som troligen följer med ut när du tar bort magnetventilen.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29608

Guest
Sv: Tomgånsproblem

Hej Jankro.
Såg ditt inägg om förgasare till Fiat Frankia.
Jag har motsatta problemet, gjort oljebyte med filter, luftfilter och bränslefilter.
Efter detta så är tomgången mycket högre än tidigare.

Har du möjligtvis någon idé vad som kan vara tokigt?

Mvh Tommy
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tomgånsproblem

Orsaken till den där magnetventilen tror jag beror på att motorn kunde glödtända vid avstängning och fortsätta att gå och låta otäckt.
Kan man få den vara i öppet läge som Jankro föreslår löser man problemet men förmodligen glappkontakt vid förgasaren.
 
Senast redigerad av en moderator:

luzt

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21388
Medlemskap
2022
Sv: Tomgånsproblem

Hej !
Har en fiat ducato 1989 2.0 bensin gick perfekt på sista resan. .stängde av den och startade då fanns det ingen tomgång, går iof om man chokar lite.
nån som har nån idé. .eller är bra på sådana förgasare

Varit med om exakt samma sak, som nämnts tidigare är det tomgångssolenoiden.

Sätt dit denna istället, problemet löst.
Solex 34 PBISA 16 Idle solenoid bypass
 
Toppen