• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppdatera GPS

F

F.d. 55708

Guest
Hej,
Hur ofta uppdaterar ni kartorna i era GPS:er? Det är ju ganska dyrt att uppdatera kartorna, till min GPS kostar en uppdatering till senast status 840 kr, för ett år kostar det 1073 kr det tycker jag är väldigt dyrt. Jag antar att GPS:en hade de senaste kartorna när jag köpte husbilen ny för ett år sedan, vissa ganska nya vägar finns dock inte med även hastighetsbegränsningar stämmer inte alltid i Sverige.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppdatera GPS

Är det inte livstids uppdatering av kartor till GPSer på samma sätt som till navigeringsappar?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatera GPS

Är det inte livstids uppdatering av kartor till GPSer på samma sätt som till navigeringsappar?
Nej det varierar en hel del, generellt är det nog så att dyrare GPS'er har gratisuppdateringar. Man bör nog läsa det finstilta nogrant fore köp. O ta ev .säljare med en stor nypa salt.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatera GPS

Vi använde en GPS i 4 år utan uppdatering. Visserligen dök det upp någon rondell som inte fanns med i GPS:en men vi klarade att hitta rätt utfart ändå.

Helt nya vägar byggs det i mycket lite omfattning och i så fall är det större vägar där det finns bra skyltning.

För vår del råkade vi aldrig ut för några problem trots att vi inte körde några uppdateringar. Kan det vara så att vi är så vana att uppdatera datorer, plattor och mobiler där uppdateringar ger nya och bättre funktioner och då tror många att en uppdatering av kartan ger en bättre navigator?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Uppdatera GPS

Så gott som alla nyare Garmin har fria uppdateringar av kartorna. 4 gånger om året, tror jag. Det kan vara smartare att köpa en ny än att betala dyrt för uppdateringar i äldre Garmin.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppdatera GPS

Vi använde en GPS i 4 år utan uppdatering. Visserligen dök det upp någon rondell som inte fanns med i GPS:en men vi klarade att hitta rätt utfart ändå.

Helt nya vägar byggs det i mycket lite omfattning och i så fall är det större vägar där det finns bra skyltning.

15% av vägnätet ändras enlig uppgift varje år i mindre eller större omfattning, oftast i närheten av större orter där vägledning behövs mest.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatera GPS

Jag blir ganska förvånad över siffran att 15% av våra vägar ändras varje år. Det tar då inte ens 10 år innan hela vårt vägnät är helt ändrat. Jag upplever att förändringarna är mycket små, nya vägar byggs nästan inte alls. Var har du hittat denna siffra?

Nu använder vi Igo och jag har sett att det kommit en uppdatering men inte laddat ned den eftersom jag inte haft något behov men skulle kanske göra det när det ändå är utan kostnad.

Det jag tycker känns konstigt är att den som köper en uppdatering till en vanlig navigator för ibland ganska mycket pengar inte vet något vad man får för pengarna. I vanliga fall köper man en vara och vet vad exakt vad man får, här ska man betala men vet inte något vad man får.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Uppdatera GPS

Garmin för 799 pix har "bara" Västeuropa. Lägg till 100 spänn så får du den här med hela Europa + lite annat godis:

tot.jpg
tot 2.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppdatera GPS

Appen HERE med samma kartor kostar 0 kr men då kan man ladda ned hela världen om bara minnesplats finnes. Finns till iOS, Android och även Windows har jag hört.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppdatera GPS

Jag blir ganska förvånad över siffran att 15% av våra vägar ändras varje år. Det tar då inte ens 10 år innan hela vårt vägnät är helt ändrat. Jag upplever att förändringarna är mycket små, nya vägar byggs nästan inte alls. Var har du hittat denna siffra?

Oftast är det mindre ändringar som en eller annan rondell eller avfart.
Värst är det när vägar stängts av eller blivit enkelriktade.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatera GPS

Appen HERE med samma kartor kostar 0 kr men då kan man ladda ned hela världen om bara minnesplats finnes. Finns till iOS, Android och även Windows har jag hört.


Jo Here är ju bra till paddor, men hur får man in HBK-listan i Here.
Har försökt.....
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatera GPS

Men det är ingen navigations app?
Då är det ju kört, kör nog Garmin då :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Uppdatera GPS

Ett litet krux med Poiviewer är ju att den inte fungerar offline vilket gör den väldigt praktisk för skrivbordsnavigering i hemmets lugna vrå med stabil Internetuppkoppling men ute i den hårda verkligheten blir den tandlös.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Uppdatera GPS

Funkade utmärkt i Tyskland offline om man bara lagt in kartområdet i minnescachen först, dvs att man besökt kartområdet i onlineläge.
Visserligen inga Streetviewbilder men väl HBK's egna.

image.jpg
POIViewer i flygplansläge (offline).
 
Toppen