• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylbox i garaget

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Vi har köpt en kylbox från Mobicool, den går köra både på 12v och 230v.
I garaget på vår bil har vi ett 230v uttag, så det går fint när vi står vid elstolpe.
Men 12v har vi inte där bak. Vill helst inte installera ett fast uttag, då jag inte riktigt vet vart jag ska ta strömmen från.
Min fråga då är, om man vågar använda en förlängningskabel på ca 2 meter från ett 12v uttag inne i bilen, och dra bak det tillfälligt till garaget?
Testade igår och ciggkontakterna blir varma. Själva stiftet i ciggkontakterna brände man sig nästan på.
Tanken är att kylboxen ska vara på när vi kör, står vi still så kör vi 230v.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Kylbox i garaget

Testade igår och ciggkontakterna blir varma. Själva stiftet i ciggkontakterna brände man sig nästan på.

Det känns som du redan hittat svaret på din fråga, visst kan man väl ta nån tillfällig genväg ibland men om kontakten blir så varm som du beskriver så kan det nog vara läge att tänka om och lösa det på ett bättre sätt, även om det är tråkigt och innebär mer jobb. :)

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylbox i garaget

Selv la jeg opp egen 4 kvadrat forbindelse med en passende sikring direkte fra bobatteri til en Waeco CF110. Ingen spenningsfall eller varmgang og maks effekt på frysen. Utnyttet og at den automatisk veksler til 230V om det finnes. Begge spenningskilder permanent koblet til boxen.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Kylbox i garaget

Jag har en kompressorfrys i garaget. 10m ledning enkel väg. Totalt alltså 20 m. Pratade med waeco som tillverkat frysen. Dom rekkomenderade 16 kvmm. Men det slutade med att jag använde 10 kvmm ledning. Mycket grov ledning tycker jag. Men det fungerade. Kopplade direkt till batteriet med en säkring.
Lycka till
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Sv: Kylbox i garaget

Hej vad har du för effekt på kylboxen?
Du får hitta ett uttag som klarar den effekten som kylboxen kräver, det finns uttag som klarar att leverera olika effekter.
Att det blir varmt beror på att kontaktytan är dålig mellan uttaget och stickproppen som sitter på kylboxen.

/ Jim.
 
F

F.d. 50618

Guest
Sv: Kylbox i garaget

Hej,
Jag har precis monterat både 12v och 240v i garaget.
Kan ta lite bilder och visa

Finns fördraget kablage för AC vilket är 10m2. De räcker.
Har avsäkrat med extra säkringar närmare uttaget.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Kylbox i garaget

Vilken modell av Mobicool trevik?
Är den temoelektrisk så går den oavbrutet på 12V
medan den på 240V kan tänkas ha någon typ av termostat!
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Kylbox i garaget

Ser bra ut, och inte så stor och klumpig heller,
hoppas ni blir belåtna, du kan väl återkomma
med ett utlåtande när du testat ett tag.
Tänk på att peltierelementet drar ur kylan
väldigt fort om du stänger av boxen.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Kylbox i garaget

Hur kan peltierelementet "dra ut" kylan ur boxen om man stänger av den?

Att peltierelementet fungerar som värmeelement om man polvänder känner vi till, men det du påstår är en fullständig nyhet för oss.

Gjorde ett visserligen ovetenskapligt test hemma för ett par år sedan då jag skulle skaffa kyla till hembygget, stod mitt på golvet
kopplat till en adapter 12V, fyllde med vattenflaskor mitt i sommaren, hade nog 26° i rummet, stod och snurra ett dygn och orkade ner till 8°,
4 timmar efter avstängning var det samma temp i boxen som utanför.
Har senare fått bekräftat av ett par medlemmar i HBK att det är så.
Boxen åkte tillbaka till inköpsstället.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Kylbox i garaget

gammal tråd men jag testar. Har också funderat på box i bak av liknande model Mobicool B40 som är en kombivariant med kompressor på 220 och termoelektrisk på 12v. Boxen verkar dra så lite att det verkar lugnt att köra på 220 hela tiden dvs fixa ett uttag eller sladd från en inverter. Nu till frågan:
-Om den drar så lite som mellan30-66 W så räcker det men en hur stor spänningsomvandlare? Jag menar jag har ju en enkel grej från Biltema Spänningsomvandlare - Nätomvandlare Strömomvandlare Strömkonverter Converter - Biltema som ligger på 150W eller max 300W

Den funkar antar jag?
N.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Kylbox i garaget

Jag har en Mobicool B40 Hybrid och den kör jag ofta via invertern när jag förvarar mycket frysvaror vid körning.
Eftersom den kan gå via invertern i flera dagar så är jag osäker på om den mår bra med en inverter som ger modifierad sinus.
Den kostar ju en del så det vore ju synd att skada den med en billig inverter.
Själv har jag en inverter med riktig sinus på 1500W, då jag använder den till mycket annat också.
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: Kylbox i garaget

Ursprungstråden var väl 12V i garaget, jag drog egna kablar, 230 V uttag finns i original. När det gäller inverter så är de ju inte billiga direkt. Jag tog en gammal UPS där batteriet lämnat in och kopplade in mot bodelsbatteriet. Ren sinus och 360 W till en väldigt liten peng. Gamla UPS finns ofta som skrot i datorsammanhang, just denna hos mig....:)
 
Toppen