• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En dum fråga?

F

F.d. 53500

Guest
Jag har länge undrat över hur man hanterar nivåklotsarna. Skall man köra eller backa upp på dom? Jag tar risken att göra bort mig, om det inte är så att det ena sättet är bättre än det andra.

Ingvar
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: En dum fråga?

Det beror på hur man står, det beror på omständigheterna, hur har man grannar eller dylikt, annars går det bra vilket som.
Anders och Birgitta
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Sv: En dum fråga?

Vi brukar avgöra från fall till fall. Beroende på hur omgivningen ser ut. Gör det som känns bäst i varje enskilt fall.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Backar om jag står i uppförs backe. Jag har fått för mej att
kopplingen slits mindre då. Annars från fall till fall. :)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: En dum fråga?

Enkelt val, lutar bilen framåt, kör framåt, lutar bilen bakåt backa. Ett litet tips om du inte tänkt på det själv, om det lutar framåt, men samtidigt lite i sidled, lägg klossen på "översidan" lite längre från hjulet så rätar du upp bilen både i längs och sidled.
Ove.G
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En dum fråga?

I 20 år med husbil har vi aldri brukt kiler eller klosser, de siste 6 år har vi hatt hydrauliske støttebein som benyttes om vi skal stå mer enn en natt og det er skjev grunn. Selv nå gjør vi som Anders og velger en flatest mulig plass.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: En dum fråga?

Vår bil är så låg fram så oftast blir det att backa då nivåklossarna får mer plats bakom hjulen.
/Pelle
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: En dum fråga?

I 20 år med husbil har vi aldri brukt kiler eller klosser, de siste 6 år har vi hatt hydrauliske støttebein som benyttes om vi skal stå mer enn en natt og det er skjev grunn. Selv nå gjør vi som Anders og velger en flatest mulig plass.

Varför använder du inte dina "hydrauliske støttebein" om du bara står en natt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En dum fråga?

Det hender vi bruker de for en natt, men som oftest greier vi oss fint uten. Det er for enkelt å finne steder hvor det er flatt nok, og bilen er stabil også uten støttebein. På en parkering bruker vi ikke støttebein, og det blir en del overnattinger på parkeringer eller rasteplasser underveis.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: En dum fråga?

Jag är ändå inte riktigt nöjd med svaret. Jag har funderingar på att sätta på hydrauliska ben, men jag trodde att det var tvärt om...
Dvs. ska man stå länge så kan man lägga lite energi på att både välja plats och köra upp på klossar, men om man bara ska stå en natt då vore det smidigt att inte behöva fundera så mycket utan bara parkera och "hissa upp". Eller är det inte bara att "hissa upp"?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En dum fråga?

De jeg har forutsetter at tenning er på og håndbroms trukket til før en kan starte hydraulikken. Trykker så på en knapp og til den har satt alle fire ben på bakken så kan en ikke bevege seg inne i bilen. Deretter løfter den på to ben om gangen til bilen står flatt.

Selv pleier jeg å la motoren gå på tomgang under denne prosessen. En annen sak er at for å ikke komme for høyt over bakken pleier jeg å senke bilen på luftfjæringen før jeg bruker støttebena.

På parkeringsplasser bruker jeg aldri benene, på stellplatser om jeg finner det nødvendig. Om vi står flatt så er bilen stabil uten støtteben.
 
Toppen