• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp av Solcellspaket

F

F.d. 50649

Guest
Sv: Köp av Solcellspaket

Göran du kommer få många förslag.:)
Räkna på hur mycket du förbrukar, mät hur stor panel du får plats med på taket.
Välj sedan storlek på panelen. MPPT-regulator är vad jag har läst mig till det du ska ha.

Själv ska jag montera en 150w med en MPPT.
För mig räcker det just nu, har utrymme för lika mycket till på taket.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Köp av Solcellspaket

Jag ska köpa ett solcellspaket och har fastnat för följande 100W solcellspaket till husbil och husvagn - Solexperten
Men eftersom jag inte vet så mycket om det är bra regulator/solcell så tänkte jag be om hjälp av er som kan det mycket bättre och min hus bil som jag ska montera på är en Knaus sky Ti 2012.
Göran

Väldigt dyrt + att regulatorn är en PWM. Prevent i Tyskland är billigare & väldigt bra att ha & göra med.

Bennie
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Solcellspaket

Vad kostar monteringen av en solpanel hos en husbllsförsäljare?
Vad händer med täthetsgarantin när inte återförsäljaren har gjort monteringen.
Lars
 
Senast ändrad:

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: Köp av Solcellspaket

Kolla Bengt Åke Linders inlägg,eller mejla honom, titta under Linders belysning,
Han hade en till salu under aktuella annonser
 
Senast ändrad:

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Solcellspaket

Väldigt dyrt + att regulatorn är en PWM. Prevent i Tyskland är billigare & väldigt bra att ha & göra med.

Bennie

Väldigt bra att ha att göra med om det går som det är tänkt ja men mig skickade han en panel till som var jäkligt dåligt emballerad därför kom den fram trasig det kan jag ta men inte att prevent totalt skiter i en när man mailar dom och försöker få någon rätsida på problemet jag skickade tillbaks panelen och det gick att följa den hela vägen tillbaks till och med namnet på den som kvitterade ut den när den kom tillbaks till prevent dom uppgifterna har dom fått men ändå inget svar.
På fredag rullar vi neråt södra Europa då ska jag åka förbi firman och handla på plats för han hade jäklig bra pris på flexipaneler då kommer jag att ta upp det här med deras taskiga återkoppling.

Micke
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Köp av Solcellspaket

Vad kostar monteringen av en solpanel hos en husbllsförsäljare?
Vad händer med täthetsgarantin när inte återförsäljaren har gjort monteringen.
Lars

Jag är också väldigt intresserad av dom frågor citerade frågeställare har.
Är det ingen som låtit "proffsen" montera solceller?
Förstår heller inte alla tillropen att handla i Tyskland. Om jag jämför priserna med motsvarande paket i Sverige ser jag ingen nämnvärd skillnad! Jo förvisso finns det dyrare också ex Thule:s paket.
Tacksam för alla svar!
Rolf
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Köp av Solcellspaket

Förstår heller inte alla tillropen att handla i Tyskland. Om jag jämför priserna med motsvarande paket i Sverige ser jag ingen nämnvärd skillnad! Jo förvisso finns det dyrare också ex Thule:s paket.
Tacksam för alla svar!
Rolf
Rolfevert, för dig kanske inte 3000 sparade kronor gör någon nämnvärd skillnad,
men för andra är det en del pengar, satt nyss och räknade på mitt 100W paket
inklusive montagematerial och en frakt jag delar med kompisen 50% av 150:-
blir till dörren 1,357:- kopplar in den direkt på min CTEK D250S dual.
För kompisen som behöver en MPPT regulator också blir det ytterligare 860:-
Kostar i sverige 1,195:-

 
Senast redigerad av en moderator:
R

Rolfevert

Guest
Sv: Köp av Solcellspaket


Rolfevert, för dig kanske inte 3000 sparade kronor gör någon nämnvärd skillnad,
men för andra är det en del pengar, satt nyss och räknade på mitt 100W paket
inklusive montagematerial och en frakt jag delar med kompisen 50% av 150:-
blir till dörren 1,357:- kopplar in den direkt på min CTEK D250S dual.
För kompisen som behöver en MPPT regulator också blir det ytterligare 860:-
Kostar i sverige 1,195:-


Jo Du Stordansk. Min plånbok är ganska tunn Och 3000 kr är mycket pengar även för mig så jag tycker Du bör undvika dylika anspelningar framledes.
Fakta är följande: var inne på den Tyska hemsida som du så varmt rekommenderar och ett 100W paket premium inklusive en MPPTregulator kostar dä 360€.
På ett par svenska hemsidor finner jag 100W paket med samma regulator för runt 3500kr
Man bör jämföra samma sorts äpplen!
Rolf
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Köp av Solcellspaket

Fakta är följande: var inne på den Tyska hemsida som du så varmt rekommenderar och ett 100W paket premium inklusive en MPPTregulator kostar dä 360€.
På ett par svenska hemsidor finner jag 100W paket med samma regulator för runt 3500kr
Man bör jämföra samma sorts äpplen!
Rolf
Länkar till dessa svenska vore intressant.
Själva köpte vi vårt "150 w set" av Lego Elektronik till kostnaden av 4500:- (med en bra MPPT regulator) i vintras, fick då 10% på hela köpet och extra kabel samt väldigt fin service vid monteringen.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Köp av Solcellspaket

Länkar till dessa svenska vore intressant.
Själva köpte vi vårt "150 w set" av Lego Elektronik till kostnaden av 4500:- (med en bra MPPT regulator) i vintras, fick då 10% på hela köpet och extra kabel samt väldigt fin service vid monteringen.

Jag är inte så bra på det där med länkar men skall försöka lära mig.
Företaget du handlade av tar 3700:- för ett 100w-paket med MPPT regulator. Det tycker inte jag är så mycket mer än 360€ som jag blev anklagad för att tycka inklusive anspelningar om min plånbok!
Rolf
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Köp av Solcellspaket

Mer än 10:-/watt är onödigt högt pris. Bra regulatorer kostar närmare 1000:- Installationstillbehör kan variera i pris och beroende på vad man behöver.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Köp av Solcellspaket

Jo Du Stordansk. Min plånbok är ganska tunn Och 3000 kr är mycket pengar även för mig så jag tycker Du bör undvika dylika anspelningar framledes.

Man bör jämföra samma sorts äpplen!
Rolf

Då får jag be om ursäkt om du tog det så, det var inte menat som ett påhopp
på varken dig eller någon annan, vad jag menade var att i denna diskussionen
om solceller har flera påstått att det kostar nästan samma i Sverige som hos
Prevent utan att kunnat visa att så är fallet, jag är inte heller ensam om att
förorda firman i fråga, vet att den tyska momsen är lägre än den svenska,
samt att frakten oftast är under halva priset, allt sammantaget ger ett lägre pris till mig
på solceller som ju alla har sitt ursprung i Kina :)
 

Kerstin o Dan

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
16639
Medlemskap
2021
Sv: Köp av Solcellspaket

Hej!
Vi har följt "solcellsdebatten" då vi också skulle behöva komplettera vår elförsörjning. Debatten handlar mycket om att köpa i Tyskland eller i Sverige, men vad/hur gör vi som inte kan montera själva och även funderar på om fuktgaranti gäller vid självmontage.
Vi ringde idag till Hymer i Örebro och fick priset 10-12 tusen för en monterad 120 Watt anläggning.
Låter detta rimligt? Tacksamma för råd!
 
Toppen