• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olja till växellåda?

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Olja till växellåda?

Fins det bytbar Transmissionsolja istället för TuTuela att köpa och kan man ev fylla på med det?

/Pelle

Ny fråga då ingen vet, finns det annan hydralolja man kan använda som är likvärdig den som står i instruktionsboken till en Fiat Ducato 2,3 2016 Automat.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Olja till växellåda?

Oljor är idag en vetenskap för sig. Toleranserna är mycket mindre än för 20 år sedan och det ställer andra krav på filmens kvalite.
Sedan är 17000 mil knappt inkörd i fråga om växellåda. Jag skulle nöja med att spola två gånger och sedan sätta i syntet olja från Biltema. Förresten din bil var från 2001 och inte från 1991 som du skrev? Det är lite olika lådor i dem. Vill du verkligen ha något att bita i kan du läsa den här sidan om mirakelmedicinet som Bentic tycker är bra.

Friktion, smörjning och RVS-tekniken

Jag är allmänt skeptiskt mot mirakelkurer, men här kan de lägga texten lockande. Har dock inte prövat, dyrt tycker jag. Om den fungerar så är det billigt.

Min 2.8 HDI har den lådan med backen mot ratten och upp. Den lär vara starkare än de tidiga modellen, men käkar synkroringar om man försöker växla fort. Jag öppna ju min och den var full med metallklet. Rengjorde och satte ny olja, syntetiskt, och nu känns den som ny. I min låda har satt stora magneter som skall samla upp metallspånet, magneterna har diametern kring 3 cm, de såg ut som igelkottar. Ändå menar Peugeot att man behöver inte byta växellådsolja alls!!!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Olja till växellåda?

Fins det bytbar Transmissionsolja istället för TuTuela att köpa och kan man ev fylla på med det?

/Pelle

Ny fråga då ingen vet, finns det annan hydralolja man kan använda som är likvärdig den som står i instruktionsboken till en Fiat Ducato 2,3 2016 Automat.

Min erfarenhet av automatlådsoljor är att, följ tillverkarens rek. strikt!
har knäckt totalt 4st automater sen 70-talet då jag misskött dem :(
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Olja till växellåda?

Har det verkligen någon betydelse vad oljan heter? Viktigt däremot är väl att oljan är av samma standard som instruktionsboken föreskriver.

Bennie
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Olja till växellåda?

Min erfarenhet av automatlådsoljor är att, följ tillverkarens rek. strikt!
har knäckt totalt 4st automater sen 70-talet då jag misskött dem :(

Fins den oljan att få tag på i Sverige om man ska följa tillverkarens rek som står i papperen?
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Olja till växellåda?

Kan rekommendera oljor som säljs under namnen Omega eller Payback (samma oljor), Använder absolut inget annat vare sig i motor eller transmission. Man kan int
e föreställa sig i sin vildaste fantasi vilken skillnad dessa gör mot vanliga oljor....


//Janne
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Olja till växellåda?

Kan rekommendera oljor som säljs under namnen Omega eller Payback (samma oljor), Använder absolut inget annat vare sig i motor eller transmission. Man kan int
e föreställa sig i sin vildaste fantasi vilken skillnad dessa gör mot vanliga oljor....


//Janne

Jag har RedLine i min låda. Kan rekommenderas, lådan blir mycket lättväxlad & följsam.

Bennie
 
Toppen